Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

BĚŽECKÉ OSOBNOSTI

POSLEDNÍ DISKUSE

MICHAL BURDA - kavárník a maratonec

MICHAL BURDA - kavárník a maratonec



Na začátku stála Velká Kunratická

Michal Burda charizmatický běžec z Prahy, který jako majitel tattoo studia Tribo na trati zaujme nejen výrazným tetováním, ale také svými výkony. A jak se do SK Babice, u jehož založení v roce 2011 stál a který je stále jeho domácím klubem, dostal?

"Před sedmi lety jsem se nechal přemluvit, abych běžel Velkou Kunratickou. Tak jsem tři týdny před tím chodil párkrát týdně běhat na Dívčí hrady. Nějak jsem to dal a už mi to zůstalo."

Michalova běžecká specializace je velmi pestrá, rád si zaběhne vše od krátkých krosů po maraton a výjimečně třeba i něco delšího. Momentálně by si rád zkusil trojku na dráze.

Přeběh hor je něco, co mi dává smysl

Michalovi oblíbené lokality jsou Dívčí hrady, Károvské a Ohrobecké údolí u Zbraslavi a hlavně Krkonoše. "Ty už mám docela proběhané. Na druhý pokus jsem je s kamarády z klubu přeběhl celé po hlavním hřebeni z Harrachova do Horního Maršova přes Sněžku asi za 7 hodin. Závod to nebyl, ale toho si také docela považuji, takové přeběhy mi dávají smysl."


Helsinki marathon 2014. Finiš na olympijském stadionu.Helsinki marathon 2014. Finiš na olympijském stadionu.

V Bostonu na Newbury Street, foto: Daniel Salafia (Tracksmith)V Bostonu na Newbury Street, foto: Daniel Salafia (Tracksmith)

SK Babice  do toho! Boston MarathonSK Babice do toho! Boston Marathon

Podívejte se na další fotografie k článku...


Máš natrénováno, tak neblbni

Dobrá představivost a jistota poctivého tréninku ho dokáže zbavit stresu před závodem. "Často si v duchu vizualizuju trať a říkám si, uklidni se, máš natrénováno, teď jen dělej přesně to, co máš. Bude to dobrý, je to závod jako každej jinej, se startovním výstřelem to z tebe spadne, tak neblbni. Většinou to na mě takhle funguje."

Co pro Michala představuje dostatečný trénink?

"Před klíčovými závody tak 60 - 90km týdně. Někdy o něco méně, občas o něco více. Posledních 5 let naběhám tak plus minus 2500km ročně. Ideálně se snažím odběhat dva kvalitní tréninky týdně a jeden delší běh většinou o víkendu. Mezitím klusání, volné běhy, občas zakončené rovinkami a jeden den volna."

Vlastní běžecký trénink pak ještě doplňuje dalšími sporty.

"Jednou týdně chodím posilovat na funkční trénink pro běžce do Radlické kulturní sportovny pod vedením mého trenéra Honzy Falgeho. Do loňského roku jsem chodil pravidelně na yogu a na tenis, ale na to mi teď nezbýval díky novému projektu (Triko kafe & kolonial) čas, ale rád bych se k obojímu vrátil. Rád také jezdím na starých silničních kolech, která sbírám a v zimě se rád svezu na snowboardu, lyžích, ale poslední dobou jdu radši na horách na běžky. Nebo ještě radši běhat."

Záleží mi na tom co jím

V době, kdy neběhal, býval Michal asi osm let vegetarián. Teď maso jí, ale záleží mu na jeho původu, takže kupuje maso jen z prověřených zdrojů nebo farem. Momentálně drží velikonoční půst, takže do Velikonoc žádné maso ani alkohol.

Před závodem si dává obvykle ráno vločky s ořechy a medem se sójovým nebo rýžovým mlékem, čaj a třeba trochu banánu.

"Rád piju ráno i těsně před závodem čistý vývar nebo miso, to mi dává sílu. Piju předem celý týden hodně čisté vody a minerálky. Před závodem nějaké energy tyčinky jako Vivobar a pak už není čas na hrdinství a najedu na gely, které si dávám v maratonu poctivě každých 10km. Po závodě jím cokoliv, ale musím chvilku počkat, až se žaludek uklidní. Zase silný vývar nebo dobrá polévka je fajn. Po Bostonu jsem si dal v klubovně Tracksmith tři malá piva a pak jsem si cestou domů na metro koupil za odměnu kvalitní burger."

A co strava během závodu a její doplňky?

Během závodu funguje na vodu, gely a tyčinky. Nebo mu šikovná manželka připraví praktické jednohubky. " Na K55 mi Maruška vyrobila taková extra balená rýžová sousta s krůtím masem. V Polsku u Malého stawu jako když najdeš."

Mezi jeho oblíbence patří Vivobar a Powerbar. " Mám s tím dobré zkušenosti, tak to moc neměním. Výjimečně GU nebo Cliffbar. Před závodním obdobím v plném tréninku užívám běžné vitamíny a minerály v tabletách. Piju vodu, minerálky, občas Isostar. Deset dní před maratonem jsem pil pravidelně magnesium s potassiem od Enervitu."

A co vybavení? I zde má Michal svoje favority?

"Nejraději mám značku Inov8, od které mám spoustu párů bot a některé stejné modely (Xroad 155, 233 a 265) a Roclite 285 sem proběhal i vícekrát. Naposledy jsem si pořídil na dlouhé běhy model Race Ultra 270. Na maratony a desítky jsem si oblíbil klasickou maratonku Adidas Adios. Samozřejmě bez boostu. Většinu vybavení mám z malého letenského běžeckého obchodu Trailpoint, který mě podporuje a za který také běhám."
A hlavně nezapomenout trenky a tílko:-)

Osobní rekordy

Maraton: 2:56:59 Boston Marathon 2015

Půlmaraton: 1:21:31 Pardubický vinařský půlmaraton 2013

10 km: 38:01 Kbelská 10 2015

5 km: 5km 18:14 VŠ liga 2015

1000 m: 1 km Nevím, ale rád bych to někdy zkusil.

Největší úspěchy

Nejvíce si cením, že jsem se kvalifikoval do Bostonu a zaběhl tam pod tři hodiny, což jsem si moc přál. Pak jsem o dva měsíce později běžel svůj první a zatím jediný ultramaraton, Krkonošskou 55 a skončil jsem celkově druhý.


07.03.2016,


Diskuse


J
J

Nesmyslný článek o podprůměrném běžci a propagace určitých doplňků a výrobků. Maraton i jiné zmiňované závody se dají zaběhnout v daleko lepším čase i v obyčejných botách za pětistovku a klidně jen s vodou bez doplňků. S větou:  pak už není čas na hrdinství a najedu na gely, které si dávám v maratonu poctivě každých 10km...nesouhlasím, není to o hrdinství, ale spíše o reklamě, marketingu, sám jakožto průměrný běžec (maraton 2:40) jsem si vyzkoušel, že tratě maraton a kratší se dají běhat se stejnými výsledky bez gelů apod. (u nich jde spíše o placebo efekt). Důležitější je pravidelná rozmanitá zdravá výživa. Samozřejmě něco jiného jsou ultra závody nebo když maraton běháte pod 2:20, tam už to chce uvažovat i o doplnění živin při závodě pomocí doplňků. Abych jen nekritizoval, tak se mi na článku líbí názor s kupováním potravin z ověřených zdrojů :) Ale pivo po závodě to bych vynechal, pokud chcete regenerovat a ne odbourávat alkohol. To si radši dejte v jiný čas :) Posilování a jiné aktivity k běhu jsou určitě taky fajn ;) A ještě jedna rada na závěr, nepočítejte tolik km, ale spíš odběhaný čas, to je lepší ukazatel ;)

07. 03. 2016, 18:45:41
Michaela K
Michaela K

V případě, že někoho kritizujete, tak je slušné nevystupovat v anonymitě a tím spíš, pokud se zde chlubíte svými výsledky. Co se týče kategorie "Běžec týdne" tak nikde není psáno, že se musí psát jen o běžcích s nejlepšími časy. Naopak! Je o zajímavých běžcích a jejich životním styĺu, kteří mohou inspirovat ostatní.

08. 03. 2016, 12:44:59
Viktor Machek
Viktor Machek

Milý J

dovolím si s vaším příspěvkem pod tímto zajímavým článkem zásadně nesouhlasit. Michal je pro řadu lidí vzorem, ukázkou toho, co je možné v jeho 43 letech dokázat.

Jen pro vaši představu: je otcem tří dětí, má dva velmi velmi slušně prosperující podnikání, je organizátorem veškerých aktivit SK Babice, věnuje se mládeži, sám organizuje sportovní aktivity a běhá s ostatními. A těch aktivit je mnohem více (například časopis B)

Znám ho řadu let osobně a upřímně neznám mnoho jiných lidí, kteří dokáží toto vše skloubit a splnit si - na  výborné úrovni - své sportovní sny. Ke všemu je jen málo lidí, kteří by naprosto zásadně a neochvějně naplňovali zásady čestnosti, skromnosti a slušnosti, což se v dnešní době opravdu jen tak nevidí.

Je vzorem i díky tomu, že je přísný především sám na sebe a umí nadchnout pro správné věci ostatní lidi. Velmi si ho vážím a proto mě vaše hodnocení včetně určitého podsouvání product placementu v celém článku osobně uráží.

Očekával bych, že kromě vámi dosažených časů, ke kterým jste se jistě také dostal poctivým tréninkem, budete z větší perskpektivy hodnotit Michala a sám nejlépe pochopíte kontext úspěšného sportovce. A to Michal bezesporu je a do této rubriky velmi patří.

Neočekávám vaši reakci, ale věřím, že při nejbližším tréninku vše promyslíte a příště budete objetivnější.

 

S pozdravem

 

Viktor Machek

 

 

 

 

11. 03. 2016, 18:48:37
Adam O
Adam O

Taky si myslím, že rubrika je spíše o zajímavých jedincích, než pouze o mistrovských výkonech :) Mě se článek líbí, Michal je zajisté sympaťák a přeju mu, ať se mu daří a ať si nic nedělá tady z toho zakomplexovaného komentáře :)

09. 03. 2016, 20:08:20

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze