Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno
HedvabnaStezka.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Pádler.cz Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

BĚŽECKÉ OSOBNOSTI

POSLEDNÍ DISKUSE

ANKETA

Běháte podle tréninkového plánu?

Mám trenéra, který mi plán připravuje, takže ano
Plán si připravuju sám a dodržuju ho na 99%
Plán sice mám, ale moc se mi nedaří ho plnit
Plán nemám, běhám podle pocitu a pro radost
Přes zimu neběhám, věnuji se jiným aktivitám

Rozhovor se Šárkou Dýrovou Macháčkovou: Z vedení prvního tréninku jsem byla nervózní

Rozhovor se Šárkou Dýrovou Macháčkovou: Z vedení prvního tréninku jsem byla nervózní

Maratonkyně Šárka Dýrová Macháčková, loňská mistryně ČR z Pražského maratonu, vede tréninky pro začátečníky a mírně pokročilé na Mizuno Podzimní 10. Jaké jsou její dojmy z vedení tréninků?



Už jenom jeden středeční trénink zbývá do startu ojedinělého běžeckého závodu Mizuno Podzimní 10, který obsadí Mariánské údolí v Brně už první říjnovou sobotu. Forma účastníků pravidelných tréninků strmě stoupá a velkou zásluhu na tom má také jejich lektorka. Své zkušenosti a rady předává každou středu jedna z nejlepších českých vytrvalostních běžkyň Šárka Dýrová Macháčková. „Byl by to můj splněný sen,“ zamýšlí se nad svou trenérskou budoucností mistryně republiky v maratonu z loňského roku, která žije v Brně.


Šárka se stala v roce 2015 mistryní ČR v maratonuŠárka se stala v roce 2015 mistryní ČR v maratonu

Šárka během zimní přípravyŠárka během zimní přípravy

Šárka se svým Šárka se svým vybavením

 

Prohlédněte si další fotografie k článku...

 


 

Jaké pro vás je vést tréninky na Mizuno Podzimní 10?

Je to hrozně fajn zažít trénink z té opačné stránky. Pro mě je to obrovské oživení tréninkového stereotypu. Trénuji většinu času sama a jít se proběhnout s partou lidí, co chtějí běhat a zlepšovat se, mi dává velkou energii.

Jste nervózní, když jdete před skupinu dvaceti lidí?

Na prvním tréninku jsem byla lehce nervózní, abych nezklamala jejich očekávání. Ale prý se jim to moc líbilo, a tak s dalšími tréninky se cítím líp a líp.

Co je nejhorší a nejlepší část tréninku?

Myslím, že rozcvičky, běžecké abecedy a rovinky nejsou moc oblíbené. Je to nezáživná a otravná část tréninku, bez které to ale nejde, pokud se chceme vyhnout nepříjemným zraněním. Nejlepší je určitě ten pocit na konci tréninku, to je úžasné všechny sledovat, jak jsou spokojeni, že zvládli vše, co bylo v plánu.

 

Před každým tréninkem je nezbytné rozcvičeníPřed každým tréninkem je nezbytné rozcvičení

 

Co říkáte na úroveň účastníků tréninku?

Nechci běžce škatulkovat na ty s lepší a horší úrovní. Každý jsme jednou museli udělat ten první běžecký krůček a obdivuju všechny, co dojdou mezi nás. Tréninky jsou skvěle vymyšlené, že si mohou s námi zatrénovat jak úplní začátečníci, tak i pokročilí závoďáci.

Zadýcháte se trochu s partou převážně hobby běžců?

Když se to sejde, že mám třeba po svém náročném tréninku nebo závodě, bolí mě nohy a jsem unavená z náročné přípravy, také mám problém se rozběhnout a tvářit se, že je to pohodička. (úsměv)

Je vám příjemné dostávat zvídavé a většinou běžecké dotazy od aktérů tréninků?

Mám to ráda. Dělá mi radost, když můžu předat své zkušenosti, poradit nebo aspoň doporučit někoho zkušenějšího.

Jak se vám líbí lokalita Mariánského údolí?

Když opomenu horší dostupnost z centra, otravné komáry, placené parkoviště a kolize s cyklisty na stezce, to místo má své kouzlo. Je fajn vyběhnout pryč z města. Dá se tu namyslet spoustu variant tréninků od rovných úseků, přes výběhy kopců, delší i kratší okruhy, jsou zde plácky na klidné rozcvičení a technická cvičení. Škoda, že stezka není nasvětlená, abychom zde mohli běhat i po setmění.

Co je podle vás zásadní při přípravě na 10 km?

Důležité je si uvědomit, co od toho závodu očekáváte. Je rozdíl, jestli je to jen motivace proto, aby se člověk začal hýbat a pravidelně vyběhl, nebo jestli má nějaký cíl například v dosaženém čase. Pak samozřejmě je zase rozdíl, jestli je cílem 60 minut nebo 35 minut na desetikilometrové trase. Pro všechny bude ale jistě důležitá motivace a pravidelný trénink. V jaké podobě už záleží na daném jedinci.

Co očekáváte první říjnovou sobotu od závodu Mizuno Podzimní 10?

Pohodovou atmosféru, spoustu doprovodných akcí, příjemně strávený den s lidmi, co milují běh.

Uvidí vás diváci také při boji o vítězství na trati?

Diváci mě na trati určitě uvidí, ale nemám zde ambice na vítězství. Deset kilometrů není má disciplína, ta bude patřit jiným borkyním.

Jaké vybavení si na takový závod vezmete?

Já se ještě rozhodnu. Pokud závod pojmu jako kvalitní trénink na maraton, volila bych Mizuno Wave Sayonara 3. Pokud budu chtít běžet ale rychleji, tak sáhnu po Mizuno Wave Hitogami 2.

Šárka Dýrová Macháčková

Šárka Macháčková

 

Šárka Macháčková je přední česká maratonská běžkyně. K jejím největším úspěchům bezesporu patří titul mistryně ČR v maratonu. Začátky jejího běhání sahají ke studiu na VŠ: "Začala jsem si pobíhat při studiích na vysoké škole, to bylo někdy v roce 2008. O rok později jsem do toho už vlítla naplno, systematicky pod dohledem trenéra."

Logo Mizuno

 

 

Šárka je hrdým ambasadorem značky Mizuno.


26.09.2016, Redakce


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů