Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

BĚŽECKÉ OSOBNOSTI

POSLEDNÍ DISKUSE

BÁRA KOŽNAROVÁ - skyrunnerka, co běhá jen na rostlinnou stravu

BÁRA KOŽNAROVÁ - skyrunnerka, co běhá jen na rostlinnou stravu

Bára pochází z Mladkova, menší obce na rozhraní Orlických hor a Králického Sněžníku, kde také ráda běhá. K běhání se dosala na vysoké škole aby se zbavila stresu. Od té doby se v loňském roce stala členkou české juniorské reprezentace ve skyrunningu a úspěšně ČR reprezentovala například na mistrovství v Gran Sassu. V současné době trénuje v Kanadě a to vše při veganské stravě.



Knížka Scotta Jurka pro mě byla první záblesk toho, o co bych se chtěla pokusit...

Jak ses k běhání dostala?

Od mala jsem jako dítě ze sportovně založené rodiny dělala všechno možné, ale nikdy ne nějak víc závodně. Definitivně jsem u běhání skončila až v druháku na VŠ, kdy jsem hledala časově nenáročný sport hlavně pro kompenzaci studijního stresu. Ze začátku jsem to nijak vážně nebrala, běhala jsem, ale ne nijak systematicky. Tři dny před pražskýmpůlmaratonem v roce 2014 mi známá nabídla číslo a já to vzala. Bez větší přípravy jsem zaběhla čas něco okolo 1:40 a hrozně si to užila. Motivovalo mě to a začala jsem závodit víc. Ve stejné době se mi pak dostala do ruku knížka od Scotta Jurka "Jez a běhej". To byla asi první velká inspirace a záblesk toho, co bych chtěla zkusit nebo co mě čeká.

Na co se specializuješ?

Loni jsem se skoro náhodou přihlásila na Ještěd SkyRace a u skyrunningu už zůstala. Zatímto jsou závody cca do 40 km, ale časem snad přijde i něco delšího.

Jak a čím se motivuješ před závodem?

Před závodem většinou moc motivace nepotřebuju. Povahou jsem docela soutěživá a hlavně mě to baví, jinak bych to ani nedělala. Občas si sice v průběhu závodu říkám, co to zase dělám a že už nikdy více. Ale to znají všichni podobně postižení běžci... pár minut po doběhu už člověk stejně plánuje, kam se přihlásí. Kromě toho zbožňuju jídlo a možná víc než den závodu miluju ten den po závodě, když si můžu bez výčitek dát cokoli, co mě napadne. :D

Jaké jsou tvoje nejoblíbenější závody?

Králičák SkyRace a Velká Kunratická.

 


 

Na Youth World Skyrunning Championship v Gran SassuNa Youth World Skyrunning Championship v Gran Sassu

Na Trail Campu ve Vysokých TauráchNa Trail Campu ve Vysokých Taurách

Báře se skvěle trénuje v KanaděBáře se skvěle trénuje v Kanadě

Podívejte se na další fotografie k článku...

 


 

Nejvíc se zaměřuju na regeneraci a rozmanitost

Jaký je tvůj týdenní tréninkový objem?

Kolik toho naběhám za týden moc neřeším, snažím se o nějaký stabilní měsíční objem cca
kolem 200 km. V létě je to víc, v zimě naopak míň.

Co je podle tebe nejdůležitější součást tréninku?

Já se hodně zaměřuju na odpočinek a regeneranci (smích). Každý má asi nějaký svůj vlastní recept, co mu vyhovuje, ale podle mě je nejdůležitější rozmanitost, aby tréninky nebyly jednostranné.

Tvoje nejoblíbenější běžecké oblasti?

Nejoblíbenější je to tam, kde je doma. U mě to jsou traily kolem Králického Sněžníku. I když
momentálně trávím léto v horách v Kanadě a tady je to pro milovníky horského běhu země
zaslíbená. V krásnějších podmínkách jsem asi zatím neběhala.

 

Trail Camp Vysoké TauryTrail Camp Vysoké Taury

Už 5 let nejím maso, během závodu si dávám Chimpanzee

Jak se stravuješ?

Už 5 let nejím maso a z etických důvodů jsem před 3 roky přestala jíst i ostatní živočišné
produkty (mléčné výrobky, vejce).

Co je základem tvé stravy před a po závodě?

Večer předem se nacpu sacharidama. Pokud však nejde o závod delší než 20 km, jídlo den před tím nějak víc neřeším. Ráno na mě pak většinou čeká pořádná mísa vločkové kaše s ořechy, semínky a ovocem. Po závodě spořádám všechno, co mi přijde pod ruku a nejlíp všechno dohromady. Většino ale zásoby doplňuju až druhý den, pár hodin po dlouhém závodě bývám většinou pořád dost stažená a na jídlo moc nemám chuť. Jinak se ale snažím tělu dodat všechno potřebné pro regeneraci, jím víceméně docela zdravě, baví mě to a cítím se potom dobře.

A co si dáváš průběhu závodu?

Moje oblíbené pití během závodu je jakékoliv. Hlavně, když je nějaké. Piju až příliš, převážně vodu. Z ionťáků mi nejvíc chutná grepový od Chimpanzee. Jídlo řeším až při závodech delších než 3 hodiny a většinou si vystačím s datlema, datlovou tyčinkou nebo čímkoli ovocným, co se najde na občerstvovačkách (třeba banán nebo meloun).

Využíváš nějaké gely nebo doplňky stravy?

Gely mi moc nejedou a stejně se snažím jíst spíš přirozené potraviny. Maximálně jsem poslední dobou objevila gumové medvíky od Chimpanzee, ty jsou fajn - nezalepí člověku pusu tak jako gel. Perun SkyMarathon jsem odběhla na pěti energy tabletách od Enervitu, ty mi taky vyhovují.

Neobejdu se bez kompresek od Compressport, batůžku od Dynafitu a čelenky

Jaké jsou tvoje oblíbené boty?

Momentálně jsem ve stádiu, že pořád objevuju něco, co by mi doopravdy sedělo a nechtěla bych nic jiného. Půl sezony jsem běhala v modelu Vertical od Dynafitu a byla spokojená, bohužel se mi ale začli u nártu trhat, tak jsou teď na reklamaci. Teď zkouším Speedgoaty od Hoka One, ale trochu se nemůžu sžít s vyšším dropem. Vzhledem k rychlosti, s jakou se mi boty trhají (a taky ceně jednoho páru), mám většinou v záloze jen dva modely, ve kterých zároveň trénuju i závodím. Poslední závody jsem ale odběhla v Dynafit Vertical.

Bez jakého vybavení se neobejdeš?

Obecně mám problém s puchýřema, takže je pro mě nejdůležitější, co nazuju za boty a obléknu za ponožky. První dva skyrace jsem skončila s puchýři přes obě paty a od té doby si dávám pozor. Nejvíc mi vyhovují ponožky Compressport, jiné už takřka nepoužívám. Dá se v nich běhat i třeba dva týdny v kuse bez praní :) (otestováno v kanadské divočině) Kompresní šortky V2 od Compressport se taky hodí na každý závod s drsnějšími seběhy,stejně tak jejich lehoučká a přijemná čelenka. Hodně jsem spokojená s běžeckým baťůžkem Dynafit Vertical 4.

Děláš nějaké doplňkové sporty?

Přes jaro a léto používám jako dopravní prostředek často kolo nebo koloběžku. Baví mě i bouldering a lezení, i když na to nezbývá už tolik času. Přes zimu se snažím chodit plavat,objem a výškové metry pak doháním na skialpech, občas nazuju i běžky. Doma se nutím několikrát týdně protáhnout jogou a core cvičením.

Osobní rekordy

Maraton: Silniční jsem zatím neběžela.

Půlmaraton: 1:37 v roce 2015

10 km: Placatou naposledy někdy v roce 2014 asi tak za 44 minut.

5 km: Nemám

1000 m: Nemám

Největší úspěchy

Obecně možnosti účastnit se Youth MS ve Skyrunningu v roce 2016 (2. místo ve VK a 3.místo ve SkyRace). Letos pak i výsledku z Perun SkyMarathon (4. místo v ženách celkově).Ale doufám, že to nejlepší teprve přijde :)


24.07.2017, Jitka Richterová


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů