Podkrkonoší: běžecká trasa přes Jestřebí hory

Turistický region
Přírodní terén
Převýšení (m)
583

Terénní okruh Jestřebími horami kolem Lotrandovy jeskyně a Jestřebí boudy.

Trasa začíná v Odolově u hospody Lotrando (momentálně bohužel mimo provoz), je zde možné zaparkovat. Vybíháme po zelené směr Jívka ani ne 100m po asfaltu , přes silnici a pokračujeme po neznačené cestě kolem pastviny mírně z kopce cca 200m k lesu, kde již začíná stoupání a stoupat budeme po většinu 1. poloviny trasy.

Odbočíme 2x doleva, prudším stoupáním k velkému betonovému bunkru na Kraví horu, pak mírně z kopce k věznici Odolov. Věznici oběhneme po asfaltu cca 200m a hned za věznicí odbočíme doprava do lesa a po cca 50m zase doleva (odbočka zarůstá a je sotva postřehnutelná), cesta se několikrát klikatí podél plotu Báňské záchranné služby.CCa po 1km vyběhneme na louku (po levé straně), kde opět cesta zarůstá, můžeme to vzít po kraji louky (cca 100m), pak prudce doprava do kopce ke kapličce nad Petříkovicemi.

Kolem kapličky doleva krátký prudký seběh a hned zase 90° doprava a zakrátko zas mírně doleva. Přes kopeček ani ne po 1 km potkáme kanadský srub a podle mapy taky žlutou značku (já si jí nikdy nevšiml), po ní pokračujeme mírně zvlněným terénem k rozcestí U Šrejberky, kde protneme stoupající modrou a pokračujeme rovně po žluté až na Panskou cestu (široká zpevněná šotolinová cesta), dále doleva po Panské cca 350m, pak doprava na červenou.

Po červené mírně zvlněným terénem cca 2km až pod Markoušovický kopec, zde doprava výživným stoupáním na Paseku– rozcestí Na Špici, zde doleva po zelené cca 1,5-2 km po zalesněném hřebeni k rozhledně nad Makoušovicemi. Následuje pořádný seběh, kdy zahodíme právě pracně nastoupané metry, ale hned je zase nabereme zpátky. Pod kopcem se dáme doprava a mírným stoupáním doběhneme zase na rozcestí Na Špici, pokračujeme rovně po zelené loukou na Paseky k Jestřebí boudě. Zde o víkendech možnost občerstvení a ubytování.

Od chaty po zelené, po cca 300m zahýbá doprava stoupáním vymletým úvozem na zpevněnou cestu, zde doleva cca 0,5 km na rozcestí kde můžeme buď doleva přes Žaltman (nejvyšší vrchol Jestřebek a rozhledna), nebo doprava kolem Lotrandovy jeskyně (moje oblíbenější varianta). Po cca 1km se cesty opět setkávájí kousek před rozcestím U Bílého kolu (kůlu). Tento úsek přes nevyšší místo Jestřebek je nyní po nové zpevněné cestě (taková lesní dálnice), ale ješte nedávno to býval nádherný horský trail. Holt „pokrok“.

Na rozcestí s roubeným altánem přeběhneme další novou lesní dálnici směr malé Svatoňovice, ale hned cca po 50m odbočíme mírně doleva, přeběhneme další cestu modře značenou- tady pozor, NE po modré ani doleva, ani doprava, ale rovně neznačeným trailem na hřeben- bezesporu nejkrásnější místo celých Jestřebek. Cca 2 km kličkujeme krásně houpavou stezkou, vpravo otevřené panorama, výhledy, prostě hory.Tady je to za odměnu. Hřebenovka nás po těch cca 2km vyplivne opět na Panské (zpevněná cesta), kde zahneme doleva a po cca 100m zase doprava neznačenou cestou přes kopec Kolčarka opět na Panskou, kterou zas jen přeběhneme a pořád po neznačeném úzkém trailu, zakrátko prudkým výběhem na bezejmenný kopec s vyhlídkou a zase dolů a opět vyběhneme na Panské.

Po cca 100m již uvidíme věznici a zahneme doleva do lesa, pokračujeme vymletým seběhem cca 200m a zahneme doprava. Z této cesty, již kousek od cíle, je ještě pár malých odboček doleva, ale budeme se držet už jen té hlavní a rovně nebo doprava až vyběhneme na Odolověm kde jsme začali.

Tato trasa je stejně pěkná i v opačném směru a kdo se podívá do mapy, zjistí, že je možné ji snadno obměňovat po cestách, které se vtěchto místech různě kříží a to i při dodržení více či méně stejně dlouhého okruhu.

Jelikož trasa vede většinou po neznačených cestách, přidávám pro lepší orientaci podrobnou fotodokumentaci: http://eekrump.rajce.idnes.cz/Jestrebi_hory-okruh_I/