Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno
HedvabnaStezka.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

ANKETA

Běháte podle tréninkového plánu?

Mám trenéra, který mi plán připravuje, takže ano
Plán si připravuju sám a dodržuju ho na 99%
Plán sice mám, ale moc se mi nedaří ho plnit
Plán nemám, běhám podle pocitu a pro radost
Přes zimu neběhám, věnuji se jiným aktivitám

Mám se snažit změnit svůj běžecký styl?

Mám se snažit změnit svůj běžecký styl?

Jaký je váš běžecký styl? Jste s ním spokojeni nebo si myslíte, že kdybyste se někdy viděli v zrcadle, tak byste se zhrozili? Správným běžeckým stylem si ušetříte spoustu síly a vyhnete se mnohému zranění. Již drobné změny můžou způsobit zázraky.



Neexistuje žádný hezký a ošklivý běžecký styl. Vaším cílem je ale běhat ekonomicky a spotřebovat co nejméně energie pro koordinaci těla, paží i nohou. O to víc vám ji zbude na samotný běh. Když se rozhlédnete po ostatních běžcích, až 8 z 10 běžců neběhá efektivně. Nezřídka si také začínající běžci vbrzku začnou stěžovat na nějaké zdravotní obtíže. Nejčastějšími chybami jsou držení těla a pohyb paží. Jednotlivé pohyby paží, hlavy, nohou, boků i horní poloviny těla spolu souvisí a způsobují osobitý, často ne zrovna ideální běžecký styl. Zajímavé je všimnout si lidí, kteří jdou a najednou se rozběhnou. Dokud jdou, všechno působí harmonicky a přirozeně. Pak spěchají, dobíhají například autobus a ihned vyniknou nejrůznější netrénované svaly, problémy s koordinací nebo svalová nerovnováha.

Jak vypadá správný běžecký styl?

Při správném běžeckém stylu působí pohyb paží i nohou přirozeně a harmonicky. I při vysokém tempu vše působí lehce a uvolněně. Jak přesně to ale vypadá? Paže jsou ohnuté v lokti ideálně v pravém úhlu a pohupují se rovnoběžně a těsně podél těla. S výjimkou sprintu, kde je pohyb paží ráznější a zvyšuje naše tempo, se paže kývou od pasu jen do úrovně prsou. Nesnažte se je natahovat příliš dopředu. Ruce jsou uvolněné a otevřené, rozhodně ne sevřené v pěsti. Horní polovina těla se ani nepředklání ani nekývá ze strany na stranu. Jen narovnaná páteř může být uvolněná. To stejné platí i u držení krku a ramen. Díváte se několik metrů před sebe, ne na oblohu a ani ne na vaše nohy. Pohyb paží musí být zkoordinován s kroky. Tento popis vás rozhodně nemá odradit ani znít složitě.  Určitě jste si všimli mnoha běžců na světové úrovni, co kýve celým tělem, křečovitě drží ruce v pěsti nebo prostě mají svůj osobitý běžecký styl. Nesnažte se však od nich všechno kopírovat, rozhodně to nemusí být správné.

Co všechno zlepšit?

Mnoho běžců by mělo zkrátit svůj krok. Pokud je krok příliš dlouhý, můžete mít problémy s koordinací a promarníte spoustu síly, protože se sami sebe brzdíte v plynulosti pohybu. Někdo má i opačný problém. Příliš drobnými krůčky také plýtváte energií, ale pokud jste rekreačním běžcem a nevadí vám nízké tempo, rozhodně vám z toho nehrozí žádné zdravotní obtíže jako v případě přehnaně dlouhého kroku. Začátečníci mají obvykle kratší krok, častějším trénováním se krok automaticky trošku prodlouží. Neexistuje tudíž ani žádná tabulka či výpočet pro výpočet jeho ideální délky. Vaše tempo se rozhodně nezvýší, pokud se předkloníte dopředu, právě naopak. Páteř se ocitne v nepřirozené poloze, krok se ihned automaticky zkrátí. Totéž platí, když tzv. sedíte. Jste shrbení, nohy někde pod vámi dělají malé krůčky. Potřebujete se pořádně narovnat a přenést boky při každém kroku vpřed. Jinak ztrácíte dynamiku pohybu a můžou vás z toho i bolet záda. Jestliže vám vaše frekvence kroků připadá příliš pomalá, poslouchejte při běhu nějakou rytmickou a rychlou hudbu a hned budete více pospíchat a nepoběžíte tak rozvláčně.

Příliš mnoho rad, ale co si vybrat a jak toho docílit?

Nemusíte běhat perfektně. Ale především pokud vás z běhání něco bolí nebo jste si dokonce způsobili zranění, je na čase alespoň trošku změnit běžecký styl. Jako začátečníci jste většinou rádi, že vydržíte běhat a nemusíte každou chvíli zastavovat. Nezbývá vám síla soustředit se na nic jiného. Proto se doporučuje na konci každého tréninku zaběhnout si 1 - 2 rovinky, tj. krátké cca 100 m úseky, kde zrychlíte na maximum, při sprintu se běží přes špičku a nezapomenete ani na aktivní pohyb paží. Pokud běháte závodně už máte vytvořen svůj osobitý styl. V průběhu závodu, kdy běžíte na maximum, se však vaše drobné nedostatky a chyby v běhu hodně projeví. Řekněte ostatním ať vás upozorní, co děláte špatně. Při trénincích se zkuste pravidelně zaměřovat na váš styl, na to abyste se vyvarovali vašich chyb. Jestliže trénujete ve skupině, je to o to jednodušší. Určitě budou i ostatní běžci rádi, když je upozorníte, že vůbec nehýbou rukama nebo že se z pravé nohy odráží více než z levé.


08.10.2014, Danča Růžičková


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů