Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno
HedvabnaStezka.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Motivace, nápady na další trénink

Nehýbu se z místa



Martina
Martina

Dobrý den, opravdu běhat jsem začala na jaře loňského roku. Už předtím jsem občas vyběhla, ale začátky byly takové, že jsem po pár minutách plivala plíce, píchalo mě v boku atd. To jsem překonala, naučila sem se dýchat a vydržet tempo delší dobu. Koupila sem měřič tepu a poctivě odběhla tréninkový plán 5km za 25 minut, pak sem absolvovala plán 5 km za 20 minut. Po zimní pauze jsem opět vyběhla a celý plán zopakovala. Včera sem zaběhla kontrolní běh na trase, kterou jsem absolvovala jako závodní loni v čase 15m 45s je to 3300 metrů.To em začínala s během. Teď po roce tréninku mám čas 14m 45s. Jsem docela zklamaná a nevím, kde dělám chybu? K běhu mám ještě 4x týdně spining v délce 40 minut, také podle plánu, kde střídam vytrvalost, rychlost, sílu. A pak jednou týdně plavání kde plavu trasu v délce cca. 1 až 2 kilometry. Dvakrát týdně pak ještě trénink v posilovně na celé tělo, abych zapojila všechny svaly.Cvičím pravidelně, pokud mi to z časových důvodů nevyjde, je to vyjímečně. Je mi 39 let a takto trénuji už dva roky, předtím jsem také cvičila, ale podstatně méně, protože sem byla na mateřské po dobu cca. 10 let. Sportuji od mládí, ale až po dětech jsem začala takto systematicky a baví mě to.Mám čtyři děti a chodím do práce. Je možné, že už v mém věku nenlze dosáhnout lepšího času nebo je to tím, že jsem začala běhat až v pozdějším věku? Mám moc povinností?  Nebo mám prostě vydržet? V létě bych chtěla zkusit nějaký menší hobby triatlon. Děkuji.

27. 03. 2017, 08:18:20
Jirka
Jirka

Hezký den, Martino,

Jsem redaktor a běžec týmu Světa běhu a jelikož mám dlouholeté zkušenosti jak s běháním, tak trénováním, tak bych ti i odpověděl na tvůj dotaz.

V první řadě, tvůj věk je na běhání ideální a vůbec není pozdě. Máš velkou aktivitu a při čtyřech dětech to musí být opravdu zátěž. Po přečtení všech tvých sportovních aktivit bych ale doporučoval některé omezit podle hesla „méně tréninkových jednotek, ale za to kvalitních“. Osobně si myslím, že třeba spining 4 x týdně je hodně moc, vzhledem k tomu, jak intenzivně je ho třeba dělat. Navíc běh a kolo má trochu jiný krokový systém a zatížení svalů, což může hrát velkou roli zvláště pokud chceš dosáhnout dobrých výsledků v běhu. Plavání je super, to se všeobecně jako doplněk doporučuje. Nikde ale nepíšeš, kdy odpočíváš? Když něco natrénuješ, tak tělo to potřebuje i vstřebat a k tomu je třeba mít občas i volné dny.

Já bych navrhoval takové řešení. 3 x týdně běh. Jeden trénink zaměření na rychlost (intervalový trénink – krátké úseky), druhý trénink zaměřit na tempa (střídání různých temp – fartlekový běh) a třetí trénink vytrvalostní (dlouhý pomalý běh nejlépe v terénu a o víkendu). 1 x týdně spining a 1 x týdně plavání. Dva dny bych určitě odpočíval ideálně třeba pondělí a pátek (nechám na tobě, neznám přesně tvůj týdenní program). Myslím, že po třech měsících přijdou první výsledky. Jsem o tom přesvědčen. Ty běžecké tréninky by měly být s větší intenzitou a délka 40 – 60 minut. Dlouhý běh může být třeba 70 – 90 minut.

A ještě jedna věc je důležitá, a to trpělivost. Výsledek poctivého a kvalitního tréninku se objeví třeba až po třech letech. Opravdu. Doufám, že ti mé rady pomohou a brzo začneš běhat rychleji.

Jirka

28. 03. 2017, 12:04:00


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze