Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno
HedvabnaStezka.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Pádler.cz Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Co to je jarní únava a jak se jí bránit?

Co to je jarní únava a jak se jí bránit?

Pocit únavy je známý každému z nás. Přibližně 10 - 30 % lidí z různých částí světa si stěžuje na stálou únavu a vyčerpanost. Průzkumy ukazují, že v dětském věku se únava vyskytuje minimálně. V dospělosti potom daleko více postihuje ženy než muže.



V základu rozlišujeme její dva druhy: fyzická a psychická. Pokud člověk sportuje nebo má náročné fyzické zaměstnaní, potom je mu pocit únavy z takové činnosti velmi dobře znám. Moderní svět a rozvoj technologií ulehčujících manuální práci s sebou přinesl stres, psychickou náročnost, vyčerpanost a únavu. Jak je to ale s jarní únavou?

Jarní únava si svůj název získala díky faktu, že se v tomto období projevuje u největšího procenta lidí. Je spojena s cirkadiánními rytmy a biorytmy. Její rysy jsou velmi podobné s podzimní únavou.  Pokles energie je vyvolán nedostatkem světla, který je spojen s celým zimním obdobím a má za následek pokles aktivit a celkový útlum jedince. Zvýšený je také výskyt infekčních onemocnění a snížená imunita, které jsou způsobeny poklesem teploty a častým prochladnutím, větším výskytem smogu a výrazným poklesem slunečního záření.

 

Jak se bránit?

Nejlepší prevencí je dodržování správné životosprávy. Dostatek vitaminů, minerálů a stopových prvků podporují správnou funkci imunitního systému čímž zabraňují infekcím a virům, aby pronikly do našeho organismu. I když dnešní trh nabízí široké množství ovoce a zeleniny i v zimních měsících, jejich konzumace je i přes to nižší.

 

Důležité je konzumovat dostatečné množství ovoce a zeleniny a eliminovat alkoholDůležité je konzumovat dostatečné množství ovoce a zeleniny a eliminovat alkohol

 

Velký vliv má také nedostatek spánku a nízká úroveň jeho kvality. Často si nedopřejeme potřebný odpočinek, chodíme spát příliš pozdě a ráno brzy vstáváme. Ochuzujeme pak sami sebe, tělo nestačí regenerovat a nasbírat potřebné síly pro celodenní aktivity.

Významným faktorem je také stres. Jeho působením na lidský organismus vznikají v těle volné kyslíkové radikály, na jejichž zneškodnění často obranné mechanismy nestačí. Tyto volné kyslíkové radikály potom získavají prostor k napadání a poškozování buněk a vzniku mnoha nemocí.

Základní obranou je eliminace stresu a dostatečný příjem antioxidantů. Ty právě vychytávají volné radikály a zabraňují jejich působení v těle. Významnými antioxidanty jsou vitamin C, vitamin E, riboflavin, selen, zinek, železo a měď.

Součástí prevence by měla být také eliminace alkoholu a kouření. Jarní dny jsou charakteristické prodloužením světla a zvýšením slunečných dnů. Pohybová aktivita na čerstvém vzduchu a sluníčku přispívá k pročištění organismu a získání vitaminu D. Využijte tedy slunečných dnů, vyražte do přírody a načerpejte energii ze sluníčka a probouzející se přírody!


08.04.2015, Jana Kunčická


Diskuse


Pítrs
Pítrs

Díky za pěkný článek, některé věci stojí za to připomínat každý rok. Já se v tomhle období snažím jíst hodně klíčků, je v nich neskutečná energie a svěžest, navíc se regenerují orgány a klíčky jsou na to ideální. Nejraději mám mungo a čočku.

01. 03. 2016, 10:38:43

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze