Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Co nám říká tepová frekvence?

Co nám říká tepová frekvence?

O tom, jak reaguje naše srdce na fyzické zatížení, ať už je naším cílem trénink a zlepšení kondice nebo jen redukce tělesné hmotnosti se dozvíte v rubrice Zátěžová diagnostika.



Tepová frekvence je důležitým ukazatelem stavu organismu, a to jak při zatížení, tak i v klidovém stavu. Je to jeden z nejdůležitějších parametrů pro stanovení tréninkových zón, a tím pro optimální řízení sportovního tréninku. V současné době, díky rozšířenosti měřičů tepové frekvence, je tato možnost optimalizace tréninku dostupná pro sportovce na všech výkonnostních úrovních.

Krajními hodnotami tepové frekvence jsou klidová a maximální tepová frekvence. Důležitý je rovněž bod zlomu, který zhruba odpovídá anaerobnímu prahu. Klidovou tepovou frekvencí a bodem zlomu je definována takzvaná aerobní kapacita, čili použitelný rozsah tepové frekvence pro práci organismu v komfortním aerobním prostředí.

Na obrázku je patrný výrazný rozdíl v aerobní kapacitě u trénovaného sportovce / pravá osa /  a netrénované osoby / levá osa /.

Vliv tréninku na tepovou frekvenci a aerobní kapacituVliv tréninku na tepovou frekvenci a aerobní kapacitu

Klidová tepová frekvence

Klidová tepová frekvence je velmi závislá na stavu trénovanosti. Vytrvalostním tréninkem se posouvá směrem dolů. Netrénovaný člověk má hodnoty klidové tepové frekvence obvykle v rozmezí 70 až 80 tepů/min. Vytrvalostním tréninkem se postupně snižuje až na hodnoty kolem 50 tepů/min, viz obr. č. 2.
Klidovou tepovou frekvenci je třeba měřit ráno, ihned po klidném, přirozeném probuzení. U výkonnostních sportovců je důležitým ukazatelem aktuálního stavu organismu.

Pokles klidové tepové frekvence v důsledku tréninkuPokles klidové tepové frekvence v důsledku tréninku

Pokud její hodnota v několika dnech po sobě je zvýšena o více než 10 tepů oproti obvyklým hodnotám, lze z toho usuzovat na nedostatečnou regeneraci po předchozím zatížení, případně i o počátku možného onemocnění. V obou případech je třeba upravit stávající tréninkový plán, zvýšit podíl regenerace a kompenzačního tréninku.


Zdroj - www.sportvital.cz – Vše, co potřebujete vědět o zdraví a sportu.  Autor článku: Jiří Sekera


10.03.2015, Redakce


Diskuse


Mirek
Mirek

Poraďte. Klidovou frekvenci mám kolem 55. Jsem 60-letý bývalý sprinter a stále běhám úseky do 200 m. Jelikož čas nepřesahuje 40 s, nedělá mi běh potíže. Při velmi pomalém vyklusávání po trénimku se mi ale po 300 m začně zrychlovat dech a tep, jelokož to trvá déle než těch cca 40 s. V čem může být prolém ?

07. 07. 2016, 21:01:43
Jirka
Jirka

Ahoj Mirku, nejsem sice specialista na tuto oblast, ale jako dlouhodobý aktivní běžec a trenér na dlouhé tratě (a redaktor svetbehu.cz a věk ) bych ten problém viděl takto. Problém může být samozřejmě zdravotní. V tom případě bych doporučoval navštívit lékaře. Nebo jde o to, že chybí trénink vytrvalosti a tělo i při malé, ale zvýšené aktivitě, delší než sprinty na 200 metrů, se okamžitě ohradí zvýšeným tepem a zrychleným dechem. Zkusil bych každý trénink si trochu přidat na délce běhu a postupně zlepšovat trénovanost na delší tratě, tedy obecnou vytrvalost. Myslím, že věk není problém a určitě dosáhneš dobrých výsledků a tepovka se jistě uklidní. Jirka

08. 07. 2016, 12:47:35
Honza
Honza

Ahoj Mirku, zadýchávání způsobuje námaha na kterou tělo není zvyklé. Mít natrénováno na 200m a 10km je uplně jiný druh zátěže. Doporučuji doopravdy hodně zpomalit (7min/km) a pokud ani to nepomůže, tak prostě indián a ono se to hodně rychle zlomí. Ale hlavně pomalu. Běhu zdar.

24. 11. 2016, 17:26:58

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ