Radost z jízdy aneb Proč vyzkoušet kolečkové lyže?

Radost z jízdy aneb Proč vyzkoušet kolečkové lyže?

Kolečkové lyže už dávno neslouží k letnímu tréninku jen špičkovým běžkařům. Čím dál častěji se na „kolce“ postaví i milovníci bílé stopy, kteří si v posledních slabších zimách dostatečně neužili sněhu nebo aktivní sportovci, pro něž jsou kolečkové lyže skvělou fyzickou přípravou pro jakýkoli sport.

Jízda na kolečkových lyžích je všestranná disciplína, rozvíjí stabilitu, vytrvalost, rychlost i sílu. Běžkařům navíc pomáhá ke zdokonalování obou technik jízdy (klasika i bruslení) nebo trénovat sílu pro jízdu soupaž. Také pro běžce se nabízí jako vhodná alternativa tréninku, protože se při ní méně namáhají klouby, které nemusí čelit tvrdým nárazům při dopadu. Oproti běhu se při jízdě na kolečkových lyžích kromě svalů na nohou navíc komplexně zapojují také svaly paží, břicha a zad, takže se posílí celé tělo.

Podívejte se na další fotografie k článku…

Místo vosku kolečka

Kolečkové lyže jsou oproti běžkám kratší a většinou o něco těžší. Podobně jako u běžek je i u kolečkových lyží potřeba jiný typ lyže na klasický styl a na bruslení, ale vyrábí se i varianta kombi schopná obou způsobů jízdy. Lyže na klasiku a skate se liší délkou. Lyže na bruslení jsou vždy kratší a mají užší kolečka. Nejkratší běžně vyráběnou délkou lyží (resp. nosníku) je 530 mm, což je minimální přípustná délka při závodech FIS. Zřejmě v současné době nejčastěji používaným rozměrem koleček je 100×24 mm. Kolečkové lyže na klasiku jsou tedy delší (přibližně 700 – 800 mm), mají širší kolečka a celková hmotnost lyží je vyšší než u lyží na bruslení. Avšak hlavním rozdílem mezi kolečkovými lyžemi na klasiku a na skate je antireverzní mechanismus u lyží určených na klasiku. Ten zabraňuje protáčení kolečka a umožňuje pevný odraz. Materiál koleček a jejich velikost jsou stejně důležité jako to, jak namažete běžky. Určují totiž, jak rychle lyže pojedou.

Gumová kolečka jsou vhodná pro začátečníky

Na výběr maté mezi gumovými, polyuretanovými a nafukovacími kolečky. Nejpomalejší variantou jsou ta gumová, jelikož mají největší valivý odpor. Vhodná jsou, jak pro úplné začátečníky, tak i pro zkušenější lyžaře. Pomalá kolečka jsou u začátečníků vhodná zejména z důvodu bezpečnosti, zatímco pokročilejším jezdcům slouží především k účinnému rozvoji specifické síly. Obecně se dá říct, že gumová kolečka odpovídají svojí rychlostí spíše jízdě na pomalejším sněhu. Určitou nevýhodou těchto koleček je, že se z důvodu vyššího valivého odporu více opotřebovávají, a tudíž se musí častěji měnit.

Polyuretanová kolečka jsou vhodná ke zdokonalování stability a rovnováhy

Rychlost polyuretanových (PU) koleček je sice silně závisí na konkrétním modelu, ale i tak jsou rychlejší než ta gumová. V současné době existuje již celá řada PU koleček, která svou rychlostí bez problému převyšují rychlosti dosahované v zimě na běžkách. Takováto kolečka jsou obzvláště vhodná ke zdokonalování stability a rovnováhy na lyžích. Polyuretanová kolečka již nejsou ideální volbou pro úplné začátečníky. Ovšem PU kolečka lze kombinovat s gumovými (např. vepředu gumová a vzadu polyuretanová), čímž lze dosáhnout požadované rychlosti lyží.

Na nezpevněné cesty zvolte nafukovací pneumatiky

V poslední době silně se rozvíjející kategorii představují terénní kolečkové lyže vybavené nafukovacími pneumatikami, které již zvládnou i nezpevněné cesty. Tento typ kolečkových lyží bývá zpravidla poměrně rychlý (i v porovnání s inlinisty), ale zato je na rozdíl od většiny ostatních kolečkáčů standardně vybaven brzdou. Nevýhodou těchto kolečkových lyží je jich hmotnost, která již výrazně převyšuje hmotnost běžek.

Nezapomeňte na ochranné pomůcky

Kromě hůlek (opatřených hroty na asfalt), které u lyží asi nikoho nepřekvapí, by při jízdě na kolečkových lyžích neměla chybět cyklistická helma. Začátečníci nezapomenou raději ani chrániče kolen a loktů, aby se vyhnuli silničnímu lišeji i dalším zraněním. Vhodnější než klasické plastové chrániče jsou ty „měkké“ používané např. na volejbal.  Ty totiž tolik neomezují pohyb a navíc jsou i celkově pohodlnější.  V neposlední řadě jsou také důležité rukavice, které chrání ruce před puchýři. Navíc v případě pádu mohou zamezit či alespoň výrazně snížit nepříjemné odření dlaní, které se jinak dlouho hojí.

I na kolečkových lyžích se dá brzdit

Častým mýtem je, že se na kolečkových lyžích nedá brzdit, což není tak docela pravda. Při zvládnutí správné techniky se na kolečkových lyžích dá podobně jako na lyžích přibržďovat pluhem nebo zpomalovat pomocí obloučků. Nově se však vyrábí i modely kolečkových lyží s brzdami a to buď mechanickými (ovládají se nohou) nebo sofistikovaným zařízením s ovladačem na rukojeti hole.

Kolečkové lyžeChcete vyzkoušet kolečkové lyže?

Pokud i vás láká vyzkoušet něco nového a užít si jízdu na lyžích i v létě, nechte si poradit od odborníků. Rady k vybavení a technice, desítky kilometrů vhodných tratí, kurzy pro začátečníky, půjčovnu vybavení i e-shop najdete na webu www.koleckovelyze.cz.

Lyže versus inliny

Poměrně velký boom zažily v minulosti kolečkové brusle, na nichž se prohání po nejrůznějších cyklo- a inline stezkách po celé republice tisíce nadšenců. Oproti kolečkovým lyžím mají ale inliny menší stabilitu, což je dáno kratší délkou stojné plochy a také často rychlejšími kolečky. Mezi nové trendy patří ježdění na bruslích s holemi, tedy tzv. Nordic blading, technikou jízdy se však nic tolik nepřibližuje běžkám jako kolečkové lyže.

Pár rad do začátku

Všechny začátky jsou těžké, ne u každého sportu navíc hrozí modřiny a odřeniny. Pokud vám při prvních pokusech poradí někdo zkušený, můžete se vyhnout chybám, které se postupem času špatně odbourávají. Pokud se chystáte na svou první jízdu, můžou se vám hodit následující tipy:

  • Vybírejte vhodný terén – silnice nebo cyklostezka s jemným asfaltem v naprosté rovině a bez provozu
  • Správně přenášejte váhu z lyže na lyži – jen při úplném přenesení váhy na jednu lyži se můžete správně odrazit a jet
  • Váhu přeneste na přední část chodidla, ne na patu
  • Zkuste jízdu bez holí – líp tak najdete rovnováhu

Autorem článku je Michal Vank.

23 let, student přírodovědecké fakulty Brno. Od mládí aktivně závodí na běžkách za brněnský klub SKOL Brno, medailista z letošního akademického MČR. Současně také trenér juniorského družstva. Kolečkové lyže používá od žákovských let jako specifický tréninkový prostředek.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: