Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno
HedvabnaStezka.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Pádler.cz Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

ANKETA

Běháte podle tréninkového plánu?

Mám trenéra, který mi plán připravuje, takže ano
Plán si připravuju sám a dodržuju ho na 99%
Plán sice mám, ale moc se mi nedaří ho plnit
Plán nemám, běhám podle pocitu a pro radost
Přes zimu neběhám, věnuji se jiným aktivitám

Po běžecké sezóně potřebuje tělo i psychický odpočinek

Po běžecké sezóně potřebuje tělo i psychický odpočinek

Běžecká sezóna trvá zhruba od března do října, což je plných osm měsíců ve velké zátěži a někdy i stresu.  Mnozí z nás ale závodí i mimo toto období, což našemu organismu moc neprospívá. Víte, kolik nás to všechno stojí fyzických, ale i těch psychických sil?



Tělo potřebuje zaprvé odpočinek a regeneraci, a zadruhé dobře a kvalitně se připravit na hlavní tréninkovou zátěž a následující běžeckou sezónu. Ze své zkušenosti vím, jak je pozávodní období důležité, a proto bych si dovolil pár rad ze své zkušenosti vám svěřit.

 


Četba knih je ideální relaxací a načerpání inspiraceČetba knih je ideální relaxací a načerpání inspirace

Udělejte si procházku do lesa třeba s rodinouUdělejte si procházku do lesa třeba s rodinou

Udělejte si kochací a kecací výbeh s kamarádyUdělejte si kochací a kecací výbeh s kamarády

 

Prohlédněte si další fotografie k článku...

 


 

A to opravdu nemám vůbec běhat?

To je to, co napadne každého běžce, který je zvyklý 5 až 7 dnů v týdnu obouvat své oblíbené běžecké botky a vyrazit za tréninkem či závodem. Osobně bych nedoporučoval úplně přestat, ale občas (2 – 3x týdně) je dobré se proběhnout. Jen s tím rozdílem, že ten běh bude opravdu relaxační, kochací a pokud půjdete třeba ve dvojici či trojici, což doporučuji, tak i kecací.

Během regenerace a odpočinku budete mít určitě také dost času na přemýšlení. Zkuste se tedy zamyslet, proč vlastně běháte?

Věnujte svůj volný čas rodině, zajděte do kina, divadla

Abych pravdu řekl, tak ideální měsíc na běžecké volno je právě listopad a možná i část prosince. V této době je dobré vypustit běh úplně z hlavy. Čas, který jindy trávíte na tréninku nebo závodě věnujte své rodině, manželkám, manželům, přítelkyním, dětem, prostě všem, které díky vaší jistě bohulibé a zdravé zálibě, během roku zanedbáváte. Mohu stoprocentně potvrdit, že tato aktivita vám pomůže nejen po stránce odpočinku, ale zároveň utužíte i rodinné vztahy.

Běžecká pauza je také příležitostí zajít si do kina, divadla, na výstavu či navštívit známé. I oni by vás rádi viděli osobně a nejenom z Facebooku, kde se chlubíte svými běžeckými úspěchy, ukazujete medaile, diplomy a fotky, kdy jste celí šťastní a třeba na „bedně“.

Začtěte se do knih a hledejte v nich inspiraci

Určitě je vhodná doba na četbu literatury o běhu vůbec. Během roku vyjde tolik zajímavých knih a je dobré získat přehled o všech nových poznatcích. I běh se vyvíjí a nikdo z nás nechce zůstat pozadu. Načerpejte z nich pak nové rady, které jistě využijete pro sebe v následující hlavní sezóně. Mnohdy se mi stalo, že právě v době odpočinku získám spoustu nápadů, jak své běhání obohatit o další nové zážitky. Nastávající příprava i sezóna mne pak zase utvrdí v tom, že běh nemá hranice a celý rok si vše skvěle užívám.

Hledáte inspiraci a rady u zkušenějších? Přijďte 12. listopadu na festival OBZORY, kde je běžecký program. Těšte se na přednášky těch nejelěpších českých běžců a běžkyň - Radek Brunner, Eva Vrabcová Nývltová, Ondra Fejfar, Zbyněk Cypra, Petr Vabroušek a další..


Běh vám již nestačí? Co třeba zkusit triatlon …

Využijte právě tuto dobu a zamyslete se třeba nad tím, co vám běh dává, zda naplňuje vaše očekávání a čeho byste chtěli ještě dosáhnout. Znám i případy, kdy mnozí svůj běh povýšili a zkusili třeba triatlon (a zůstali u něho). Někoho třeba láká běh v přírodě, a aby si ho ještě obohatil, tak zkusí orientační běh. Mnoho z mých kolegů se třeba bránilo běhání v náročném horském terénu a najednou jsou z nich vynikající horští běžci a skyrunning je to, v čem se našli. Zamyslete se třeba nad tímto.

Odpočívejte a věřte, že chuť přijde

Na všechny tyto myšlenky, nápady a postřehy je čas právě v době odpočinku a běžeckého nicnedělání. Navíc po takové pauze dostanete poté větší hlad si jít zaběhat, novou motivaci a nastávají tréninky, mohou mít pozitivní vliv na váš výkon. Ne mohou, ale určitě mít budou.

Samozřejmě nezapomínejte na známou kvalitní rehabilitaci těla. Zajděte do sauny, na kvalitní masáž (celého těla), zaplavejte si či užijte jiných doplňkových sportů. Pokud vás během sezóny trápila nějaká drobná zranění, tak nastal čas je doléčit. O tom už ale bylo napsáno mnoho a jen bych se opakoval. Určitě se připravte tak, abyste na začátku prosince byli bez problémů schopni zahájit přípravu na novou běžeckou sezónu, a že cíle nebudou malé, o tom nepochybuji. Už vidím to množství výzev a předsevzetí a držím všem palce.

Jiří Mašek

O autorovi - Jiří Mašek

Jiří Mašek, redaktor Světa běhu, je nadšeným běžcem už více jak 10 let, jehož specialitou jsou silniční závody na půlmaraton a maraton. V současnosti je členem týmu vodičů pro závody ze seriálu RunCzech. Pravidelně ale běhá i horské závody, poněvadž má moc rád pohyb v přírodě. Oblíbenou lokalitou, kam jezdí nabírat nejen fyzické, ale i psychické síly, je Šumava a Krušné Hory.


31.10.2016, Jiří Mašek


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů