Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Jak neztratit motivaci k běhání a závodění

Jak neztratit motivaci k běhání a závodění

V životě amatérského běžce občas nastane období, kdy začnete přemýšlet, kam své běhání dél směřovat. Nabízíme několik zajímavých výzev, jak zase najít „ztracenou“ motivaci.



Vyzkoušeli jste všechny možné délky závodů, běhali ve městě i v extrémním terénu, závodili prakticky po celé ČR a najednou už z toho nemáte radost a nějak vás to neláká? Poradíme vám, jak najít ztracenou chuť k běhání a závodění.

Nezapomeňte na prvotní důvod, proč jste začali běhat

Na každého z nás jednou padne taková ta pravá běžecká „depka.“ Ostatně je to naprosto logické vyústění v důsledku dlouhodobého a možná i každodenního běhání. Prostě něco obdobného jako se občas stává v zaměstnání. Na někoho vše dolehne již po dvou či třech letech a na někoho až po deseti.


Využijte i netradiční pomůcky na tréninkuVyužijte i netradiční pomůcky na tréninku

Domluvte se s kamarády a závod si užijte spoluDomluvte se s kamarády a závod si užijte spolu

Hledejte inspiraci a výzvy třeba v knihách od běžeckých osobnostíHledejte inspiraci a výzvy třeba v knihách od běžeckých osobností

Prohlédněte si i další fotografie k článku...


Když zabředneme trochu hlouběji do tohoto problému, tak zjistíme, že příčin takového stavu může být několik. Pokud bych chtěl ty nejdůležitější vyjmenovat, tak například běhání stále stejných závodů, trénujete poctivě a nikam si neposouváte své rekordy, nevyšlo vám několik závodu za sebou, potkalo vás závažné zranění a po vyléčení se chtě nechtě nemůžete dostat do formy jako před zraněním, a přitom trénujete možná více než dříve. Ale jsou i jiné příčiny, méně obvyklé.

Důležité je v tomto okamžiku si připomenout, z jakého důvodu jste vůbec začali běhat. Jaká byla ta první příčina, proč jste vyběhli? Najdeme jich tolik, kolik vlastně lidí běhá. Jedno snad mají ale společné, a to běhání pro radost z pohybu, změnu životního stylu nebo pro psychickou pohodu.

 

TIP: Přečtěte si také článek článek běhání znamená osvobození od myšlenek.

Zkuste změnu cíle vašeho běhání

Jistě za dobu, co běháte, jste nasbírali nespočetné množství zkušeností z mnohých těžkých závodů. Tak pak můžete pomoci svým kamarádům či kamarádkám, kteří s běháním začínají tím, že jim při závodě budete dělat osobního vodiče. Vámi získané zkušenosti jsou pro tyto běžce nedocenitelné a věřte, že po celou dobu běhu s vámi, budou bedlivě naslouchat všem užitečným radám, které jim předáte.

Absolvovali jste snad „všechny“ domácí významné závody a na jejich tratích znáte doslova každičký kámen? Zkuste závod v zahraničí. Nemusíte hned jezdit do daleké ciziny. V příhraničí v Německu, Rakousku, Polsku či Slovensku se koná spoustu menších nádherných závodů, které svojí atmosférou leckdy předčí ty domácí.

Přestali vás bavit silniční závody, kdy běžíte po nekonečném pásu asfaltového koberce nebo dlažebních kostkách? Zaregistrujte se na nějaký extrémní závod v terénu. Převýšení 300, 500 a 1000 metrů, to je přece velká výzva, nemyslíte? Nebo si naplánujte, že po celý rok odběhnete všechny závody nějakého běžeckého seriálu. A že jich je u nás hodně. Stačí, když se podíváte do termínovky a budete mít problém ten pravý si vybrat, neboť všechny mají své osobité kouzlo.

Pro trénink si zvolte i třeba krásné prostředí městského parkuPro trénink si zvolte i třeba krásné prostředí městského parku

 

 

Mnozí organizátoři se již tímto problémem zabývají

Tento problém s motivací již zaregistrovali mnozí organizátoři závodů a celkem rychle zareagovali. Podíváte-li se do již zmiňované termínovky, tak nemůže být o ztrátě motivace ani řeč. Jsem osobně přesvědčen, že si každý najde to, co hledá. Od klasických silničních závodů, extrémních horských běhů, závodů do vrchu, překážkových klání až po ty charitativní nebo pro dobročinné účely.

Nedílnou, a hlavně zajímavou motivační výzvou může být změna tréninkových jednotek. Jednotlivci, kteří trénují věčně sami, se mohou připojit k nějaké skupině a ti, co zase preferují skupinu, si mohou zkusit samostatný trénink v lese, parku nebo i na dráze a přidat vždy nějaký nový prvek pro zpestření.

Do běhání je třeba vložit i fantazii

Běhání má plno tváří a podob a je nevyčerpatelným zdrojem fantazie a inspirací. A jestli si myslíte, že už jste všechny výzvy zkusily a žádná jiná vám nepřináší motivaci, tak jste na velkém omylu. Vždy se totiž něco najde. Už jste třeba zkusili běžet z místa svého bydliště do zaměstnání nebo obráceně, domů (jestli to ale nemáte 50 km)? Že už ano? Ale mnoho vás není, co? Tak tady máte jednu zajímavou výzvu. Věřím ale, že takových podobných najdete každý alespoň tolik, kolik máte prstů na rukou i nohou dohromady. V hledání té správné motivace a výzvy vám proto přeji hodně štěstí.

Veškeré poznatky či názory, které v tomto článku uvádím, jsou vyzkoušeny na základě svých dlouholetých zkušeností, získaných pravidelným běháním na výkonnostní úrovni.

A jaká je vaše motivace? Napište nám do diskuse :)

 

Jiří Mašek

O autorovi - Jiří Mašek

Jiří Mašek, redaktor Světa běhu, je nadšeným běžcem už více jak 10 let, jehož specialitou jsou silniční závody na půlmaraton a maraton. V současnosti je členem týmu vodičů pro závody ze seriálu RunCzech. Pravidelně ale běhá i horské závody, poněvadž má moc rád pohyb v přírodě. Oblíbenou lokalitou, kam jezdí nabírat nejen fyzické, ale i psychické síly, je Šumava a Krušné Hory.



07.09.2017, Jiří Mašek


Diskuse


Petr Franěk
Petr Franěk

Ta "pravá běžecká depka" ne mne padla právě teď, ale jen proto, že zrovna běhat nemohu... Motivaci tak nějak nepostrádám, když si člověk zvykne běhat šestkrát do týdne, je pak nejlepší motivací vynucená pauza.

09. 09. 2017, 10:15:37

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze

ZAJÍMAVÉ VYBAVENÍ