Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Měsíc do startu B7 – odhodlání střídá nervozita a pochyby

Měsíc do startu B7 – odhodlání střídá nervozita a pochyby

Jistě jste si všichni přečetli o mém smělém plánu zkusit a dokončit Beskydskou 7, který jsem tady skrz redakci Světa Běhu zveřejnil před zhruba měsícem. Popsal jsem v něm svůj cíl a poprosil vás, zkušenější běžce, o rady, kterých se sešlo víc, než jsem čekal a za které všem děkuji.



Vím, že Beskydskou 7 prostě ujdu

Podle mého očekávání se sešlo i několik negativních reakcí, ale převládaly ty pozitivní, povzbuzující a ty, které se mi snažily poradit a pomoci. Nejen, že mi udělaly radost a přesvědčily mne, že moje počínání není jen holé šílenství, ale že by mohlo být absolvování Beskydské 7 skutečně možné. Také mě nasměrovaly nejspíše správným směrem při tréninku. Pochopil jsem, že to nebude o tom něco uběhnout, ale prostě to ujít. Že nenatrénuju tím, že se budu rychle snažit běhat čím dál tím víc, aby to nakonec skončilo nějakým totálním vyčerpáním, ale že budu muset začít chodit a chodit a chodit. To všechno se stalo a teď měsíc před startem se snažím ještě přitvrdit.

 

Svatý Jan bude nejpopulárnější kopec pro následující měsícSvatý Jan bude nejpopulárnější kopec pro následující měsíc

Pauza musí býtPauza musí být

Na vrcholu Svatého JanaNa vrcholu Svatého Jana

 

Schody jako náhražka kopců v týdnu a treky o víkendu

Aktuálně se chystám omezit svůj sport č.1 - pádlování (snad to půjde měsíc vydržet) a trávit co nejvíce času na nohách. Když jsem zjistil, že je to časově náročné snažil jsem se ze svých běžných dnů vytěžit maximum a tak honím výškové metry každou hodinu v práci, kdy se na chvíli seberu od počítače a vyšlápnu si dvakrát schody v domě, ve kterém sídlí naše kancelář (jedna cesta nahoru je 150 schodů). Pěšky do práce jsem chodil už dřív, ale teď chodím delšími trasami a snažím se cestou chodit co nejvíce po schodech či někudy, kudy musím do kopce. Samozřejmě jsem zařadil i delší pochody v terénu, které chci teď v posledním měsíci ještě zintenzivnit a protáhnout. Zjišťuju, že se nohy velice rychle adaptují a zvykají si na stále větší zátěž, ale taky jsem zjistil, během týdenní vodácké dovolené, kde se spíš jezdilo, než chodilo, si i rychle odvykají.

Závěrečný měsíc bude vrcholem tréninku a ladění

Nyní je tedy plán závěrečný měsíc strávit všechny víkendy někde v kopcích a nachodit toho jednoduše co nejvíc. Dva víkendy se podívám i do Beskyd, abych se trochu obeznámil se všemi horami, které mě s týmem čekají. Dělat dva dlouhé výšlapy i v týdnu (snad práce dovolí), pokračovat ve „schodaření“ během pobytu v kanceláři a začít se učit další finty, které budou k úspěchu třeba. Zdokonalit se v pohybu s holemi, naučit se chránit choulostivé partie před odřeninami, naučit se během pochodů jíst a pít atd.

Rozhodně mě nečeká MČR v horském běhu dvojic

Pokud jste si někdo minulý článek vysvětlil tak, jakože to chci celé uběhnout, tak vás můžu ujistit, že to tak nebude. Měl jsem sice ze začátku vizi, vytyčit si nějaký zajímavý čas a snažit se mu přiblížit, ale čím víc jsem tenhle podnik řešil s kamarády, kteří mají bohaté zkušenosti a s lidmi, kteří tomu rozumí, je mi jasné, že mě nečeká MČR v horském běhu dvojic, ale extrémní přechod Beskyd, což je také podtitulem Beskydské 7.

Budu rád za další vaše komentáře a případné rady a podporu a doufám, že za měsíc budu moct napsat, že to sice byla hrůza, ale že to vyšlo. Nervozní jsem už teď a v hlavě mám stále častěji v hlavě slova kamaráda, který byl jednou na trati Sport Full na bedně: „Hele dáš to, ale bude to setsakramentsky bolet a bude to bolet ještě dlouho po tom.“


07.08.2015, Petr Snížek


Diskuse


Ivana G.
Ivana G.
Moc Vám držím palce a věřím, že to zvládnete! :) určitě to nebude jednoduché, ale příprava probíhá podle Vašich možností dobře a psychika je při závodu velká část úspěchu - je skvělé si na startu říct "Ano, trénoval jsem co to šlo, udělal maximum a teď to do toho dám!" Já se takhle podobně přihlásila na Horskou výzvu Krušných horách. Sice jen nejkratší variantu 16 km (protože jsem v týmu se psem a tomu je teprve rok), ale mám v plánu to celé odběhnout, rsp. jsem prohlásila "Poběžím, co to půjde a zbytek doplazím" ;) Trénuju, cvičím, běhám... co děti dovolí :D nějak nám to ale rychle uteklo, start je už za týden a mě se stále víc svírá žaludek. Jak to bude bolet, jak se budu potit a funět.. za ten pocit v cíli to ale stojí! Tak hodně štěstí, a... Ať ťě provází Síla! ;)
07. 08. 2015, 08:56:08
Rákoska
Rákoska
Snažím se běhat poctivě 4. měsíc (v objemu cca 200km s převýšením 5-6km) Před týdnem jsme s kamarády cvičně zkusili 2. etapu L700 (maraton přes 4 vrcholy Lužických 700 s 1250m+) a cca za týden to půjdeme závodně. Jak tu naznačil i nějaký kolega, ta porce 93km@6km+ pro začínajícího je neúměrné zatížení. Dle mého amatérského pohledu by již zdolání poloviční trati bylo velkým a bolavým úspěchem. Takže vemte to s rozumem chlapi a za rok zkuste znovu již lépe připraveni. On si to člověk pak více užije a méně protrpí. Každopádně držím pěsti.
07. 08. 2015, 09:26:03
Dominik
Dominik
Ak to chces "ujit" tak OK, mozno to zvladnes, ale bude ta to velmi, velmi boliet. Kazdopadne, sme na bezeckej stranke. 90km/+6000m uz je krasny horsky ultramaraton. Kazdemu kto sa pre takyto pretek rozhodne by som doporucoval mat za sebou nejaky ten horsky maraton, pripadne nejake tie "patdesiatky" a pod., proste nieco kratsie. Nerozumiem tomu, preco sa podaktori hned prihlasia na ultra, aj napriek tomu, ze nemaju takmer ziadny bezecky zaklad. Mozno je to tym bezeckym boomom v poslednej dobe, mozno vsetkymi tymi uzasnymi videami Kiliana, Tonyho, Emelie a pod., neviem. Ultra nie je len o behu. Je to o dobrych botach, batohu, obleceni, strave, hydratacii, strategii s mnoho dalsieho. Vseto treba mat odskusane vtreningu. Nechcem sa tu hrat na mudreho, len sa snazim poradit. Moj nazor je taky, ze by si mal zacat s mensimi cielmi a postupne ich zvysovat. Urcite si to potom viac uzijes...
08. 08. 2015, 21:06:37
Tomáš
Tomáš
Ahoj, Před třemi lety kolem silvestra jsme vstal z pohovky a začal chodit po horách. Za cca 8 měsíců jsem se vydal s kamarádem na naši první B7, cíl byl ujít. Dali jsme to pro nás v úžasném čase cca 22,5 hodiny.  Loni taky tak. Letos jsem začal v lednu běhat. Snad dáme lepší čas. B7 je dle mého pohledu o troše treninku a o dobré hlavě. Je to těžký zavod ale dá se ujít. Krásně mi tenhle extrem vyčistí hlavu od všech zbytečných starostí. Držím ti palce a v Třinci se potkáme a věřím že i ve Frenštátě.
09. 08. 2015, 22:13:47
Radek
Radek
Jak píše Dominik, horské ultra jsou teď móda a téměř každý začátečník si hned myslí, že když v lednu začal joggovat, zvládne v září B7.  Přitom většina snad ani ten "obyčejný" horský maraton slušně nebo vůbec nezaběhla a troufají si na více než dvojnásobnou trať!!?? Psal jsem to u minulého článku a zas se budu opakovat: když si někdo neváží vlastního zdraví, ať si huntuje tělo. Však ono se to dřívě či později ukáže. Běhu ZDAR!
10. 08. 2015, 15:04:31
Tomas
Tomas
Jo. Mozna mate pravdu. Je to o zdravi. Ale pri cem si dnes clovek nehuntuje telo? Budem sedet u TV nebo PC a budem vsichni zdravi. :-) Ať si ka6dy zvaží na co se cítí nebo ne. B7 je hodne masova akce s dost velkym časovym limitem a počita se ze mnoho lidi to jen jde zkusit a hodne lidi to ani nedokonči.  Kazdy kdo ji jde je svéprávný a zalezi na nem jak pojme pripravu na tento závod.  Zdar
10. 08. 2015, 19:51:51
Tomas
Tomas
Jo. Mozna mate pravdu. Je to o zdravi. Ale pri cem si dnes clovek nehuntuje telo? Budem sedet u TV nebo PC a budem vsichni zdravi. :-) Ať si ka6dy zvaží na co se cítí nebo ne. B7 je hodne masova akce s dost velkym časovym limitem a počita se ze mnoho lidi to jen jde zkusit a hodne lidi to ani nedokonči.  Kazdy kdo ji jde je svéprávný a zalezi na nem jak pojme pripravu na tento závod.  Zdar
10. 08. 2015, 19:51:56
Radek
Radek
Tomáši, srovnávat B7 se sezením u PC je srovnávání nesrovnatelného. Ujít nebo uběhnout 94 km vyžaduje solidní fyzickou i mentální průpravu a zkušenosti z více kratších závodů, a hlavně je důležité POSTUPNĚ adaptovat celé tělo na mnohahodinovou zátěž. Když tuto fázi chce někdo přeskočit, nikdy to neskončí dobře. Buď závod vůbec nedokončí, nebo se na několik měsíců zraní (protože chce dojít do cíle přes bolest) a v horším případě si taky může přivodit TRVALÉ poškození. Horské ultra je prostě móda, podobně jako městské maratony. Všichni chtějí všechno hned, bez námahy, bez práce a poctivého tréninku.
11. 08. 2015, 15:05:01
Tomas
Tomas
Jo vim dva mesice neni na pripravu vubec nic. Chtel jsem jen napsat, že jsem zacinal zrovna B7. Bez zkusenosti bez jedineho zavodu. Skocili jsme do toho s partakem po hlave. Je fakt, že jsem se pripravoval cca od dubna kdy trochu na Lyse Hore slezl snih. Kazdy tyden 1 vystup na Lysou v co nejvyssim tempu. Pak Lysa + Smrk.  Tri tydny rrd zavodem jsme si dali nocni Trinec - Smrk -Ostravice.  Tam jsem poznal jake to je usinat za chuze, jit z vlkem atd. V prubehu treninku jsem kupoval boty, batoh, hole, celovku atd atd. Mas pravdu bez prace to nepujde. Ale proc by to Petr nemohl dat jen s dvoumesičnim treninkem. Bude mit na to 30 hodin.  Jo a ze jsou horske ultra v mode to je pravda. Ale at se lidi hybou at jdou a chodi, behaji, jezdi na kole, plavou, hrajou hokej, fotbal, cokoliv. Jsem pro jakykoliv pohyb a pri kazdem sportu si bohuzel muzou ublizit i znicit zdravi. To si znici i kdyz budou jen sedet na zadku. :-)  drzim palce
11. 08. 2015, 21:38:08
Tomas
Tomas
Jo vim dva mesice neni na pripravu vubec nic. Chtel jsem jen napsat, že jsem zacinal zrovna B7. Bez zkusenosti bez jedineho zavodu. Skocili jsme do toho s partakem po hlave. Je fakt, že jsem se pripravoval cca od dubna kdy trochu na Lyse Hore slezl snih. Kazdy tyden 1 vystup na Lysou v co nejvyssim tempu. Pak Lysa + Smrk.  Tri tydny rrd zavodem jsme si dali nocni Trinec - Smrk -Ostravice.  Tam jsem poznal jake to je usinat za chuze, jit z vlkem atd. V prubehu treninku jsem kupoval boty, batoh, hole, celovku atd atd. Mas pravdu bez prace to nepujde. Ale proc by to Petr nemohl dat jen s dvoumesičnim treninkem. Bude mit na to 30 hodin.  Jo a ze jsou horske ultra v mode to je pravda. Ale at se lidi hybou at jdou a chodi, behaji, jezdi na kole, plavou, hrajou hokej, fotbal, cokoliv. Jsem pro jakykoliv pohyb a pri kazdem sportu si bohuzel muzou ublizit i znicit zdravi. To si znici i kdyz budou jen sedet na zadku. :-)  drzim palce
11. 08. 2015, 21:38:16
Ondra
Ondra
Ahoj, no ono to z těch článků možná není tak vidět, ale Snížák (Petr) není nějaký jelito co nic nedělá, vstalo od TV/PC a teď se hodlá zmrzačit na B7. Myslím, že se na svých expedicích už něco nachodil, sice o dost kratší vzdálenosti, ale když jdete s lodí na zádech... nebo pádlujete pár týdnů v kuse..., tak ona tam nějaká fyzička bude :-) . Samozřejmě jinej sport, jiná zátěž, ale je na čem stavět. Ale challenge to bude rozhodně :-).
12. 08. 2015, 10:31:30
Ondřej
Ondřej
Držím Vám palce, skvělá práce za Vámi a ještě dlouhá před Vámi.Většinou lidé tento závod nedokončí, protože skončí už v "hlavě". Je důležité být psychicky připraven. Přeji hoddně zdaru a uvidíme se na startu. :)
12. 08. 2015, 12:32:32
Tereza
Tereza
Radku, netvrdím, že vydat se na podobnou akci bez dlouhodobé přípravy je dobrý nápad, ale chci dodat, že to rozhodně lze. 80ti kilometrový přesun po horách jsem zvládla za 19 hodin a nějaká cílená příprava na to se nekonala téměř žádná, o akci jsem se dozvěděla tři týdny předem. Chci jen povzbudit Petra, že i nemožné je někdy možné :-) Každopádně souhlasím, že tady jde dnes už hlavně o tu "módu", což je mi osobně taky proti srsti.
13. 08. 2015, 22:10:20
Jaffa
Jaffa

Od člověka, pro kterého byl problém uběhnout 5 km jsem se za rok dostal až na B7 a měli jsme čas 20:57, což dokazuje to když se chce tak to prostě jde. Ale musím říct že fyzická příprava je velice důležitá, ale i člověk, který je průměrně fyzicky zdatný je schopen dojít. V závodě je to pouze o hlavě a psychické odolnosti, ikdyž to bolí člověk musí jít a bolet to jiste bude :)

27. 08. 2015, 13:10:50

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze