Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

TRÉNINKOVÉ PLÁNY NA MARATONY

POSLEDNÍ DISKUSE

CÍL: Maraton v roce 2016 v čase 3:15 hodin – závod v Písku

CÍL: Maraton v roce 2016 v čase 3:15 hodin – závod v Písku

Sliby se mají plnit nejen o vánocích, a proto i já naplním myšlenku sloganu ze známé písničky Janka Ledeckého a uskutečním slíbený pokus o zaběhnutí maratonské trati v čase 3:15 hodin.



Jak jsem ve svém posledním článku „výsledek“ uvedl, vše se pokusím zrealizovat na podzimním Královském maratonu v Písku (1. října) v rámci MČR veteránů.


Miřejovický půlmaraton 2016Miřejovický půlmaraton 2016

Ústí nad Labem půlmaraton proběhl Jirka jako vodičÚstí nad Labem půlmaraton proběhl Jirka jako vodič

Na Žebrácké 25Na Žebrácké 25

Prohlédněte si další fotografie k článku...


Příprava byla opravdu poctivá, tvrdá a zodpovědná

I v letním období se dá celkem dobře připravit na maraton, který by se měl zaběhnout třeba v osobním rekordu. Přesto, že jsem měl v létě hodně nasmlouvaných závodů, tak jsem dokázal najít čas na kvalitní přípravu včetně potřebných dlouhých běhů. Některé z plánovaných závodů jsem pak využil a poctivě trénoval tempo, které bych měl běžet právě při maratonu.

Čtěte také: Příprava na maraton Jirky Maška v prosinci, lednu, únoru, březnu a dubnu. V květnu ho čeká maraton na plánovaný čas 3:15 - sledujte, jak to dopadne

Letní příprava je specifická v tom, že probíhá za poměrně teplého počasí. Nejinak tomu bylo i letos. Občas se teploty držely celkem vysoko nad 30°C. Jak ale praví jedno přísloví – těžko na cvičišti, lehko na bojišti – tak poctivě jsem i já k trénování přistoupil. Přiznávám, že to občas bolelo a několikrát jsem si sáhnul i na dno svých sil, ale nepolevil.

Kontrolní závody odhalily kvalitu, ale i rezervy

V rámci přípravy jsem absolvoval například půlmaraton v Miřejovicích za obrovského vedra a výsledný čas 1:32:20 hodin, který odpovídal tempu 4:20 minut na kilometr, mne příjemně potěšil. Následoval závod v Brdech, a hlavně Žebrácká pětadvacítka odhalila určité rezervy, i když tento závod není vůbec rovinatý. Chtěl jsem běžet tempo odpovídající cílovému času maratonu cca 3:20 hodin. To se víceméně povedlo, ale v cíli jsem byl poněkud vyčerpán. Možná začátek závodu měl být o malinko pomalejší, než nakonec byl.

Tohle všechno byly skutečnosti, na kterých jsem se snažil pracovat hlavně v září, v poslední fázi přípravy. Držet od začátku stanovené tempo a docílit skutečnosti, aby obě poloviny závodu měly od sebe minimální rozdíl.

Moje poslední přípravné závody …

Na září jsem si naplánoval několik závodů, které měly prověřit celkovou připravenost a podle toho stanovit závěrečnou taktiku na maratonský závod. Začátkem září mne jako vždy prověřil Baroko půlmaraton, což je nesmírně těžký závod ve velmi náročném a členitém terénu. Tempo jsem si nestanovil žádné, přesto se závod povedl a pocitově jsem se cítil výtečně. Výsledný čas 1:41:28 potěšil. Poté jsem si odběhl jako vodič BIRELL desítku v Praze. Běžel jsem na cílový čas 50 minut. Poslední přípravou byl půlmaraton v Ústí, kdy jsem opět plnil funkci vodiče, tentokráte na cílový čas 1:40 hodin. To je ostatně tempo, které bych rád běžel i první dvě třetiny svého maratonu. Po závodě jsem byl spokojen jak po stránce splnění úkolu vodiče, tak i z pohodového běhu.

… jsem připraven splnit cíl

Poslední dva týdny před samotným závodem proběhly klidně. Hlavním úkolem bylo snížit množství naběhaných kilometrů a zároveň si odpočinout a zmobilizovat síly. Pocitově jsem velmi kvalitně připraven a ochoten se o svůj rekordní zápis zdravě poprat. I po zdravotní stránce nenastal během celé přípravy žádný velký problém (mimo drobné běžné bolístky), což je více než potěšující.

O taktice na závod mám tedy jasno, i když to může ovlivnit třeba počasí. Rozběhnout celý maraton v tempu cca 4:40 min./km, a pokud to půjde, tak od 25 kilometru zrychlit na 4:30 min./km. Je to hodně odvážné, ale kdybych to nezkusil, tak nemá cenu se postavit na start. Záležet bude na mnoha okolnostech, přesto jsem velký optimista a věřím si. O výsledku vás budu informovat, ať se to povede či nikoliv.

Tréninkový plán je sestaven na základě mých dlouholetých zkušeností a poznatků a zároveň s ohledem na mé možnosti přípravy a výkonnosti úměrné mému věku.

Jiří Mašek

O autorovi - Jiří Mašek

Jiří Mašek, redaktor SvetBehu.cz, je nadšeným běžcem už více jak 10 let, jehož specialitou jsou silniční závody na půlmaraton a maraton. V současnosti je členem týmu vodičů pro závody ze seriálu RunCzech. Pravidelně ale běhá i horské závody, poněvadž má moc rád pohyb v přírodě. Oblíbenou lokalitou, kam jezdí nabírat nejen fyzické, ale i psychické síly, je Šumava a Krušné Hory.


28.09.2016, Jiří Mašek


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů