Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

PRO POKROČILÉ BĚŽCE

POSLEDNÍ DISKUSE

Menopauza a trénink

Menopauza a trénink

Ještě před několika málo lety se jako jediné řešení menopauzy a zdravotních potíží s ní spojených zdála být hormonální terapie. Dnes už je to jiné, neboť v roce 2002 byla provedena studie, jíž se prokázalo, že hormony nemají zdravotní výhody, ale dokonce i o něco zvyšují riziko vážných chorob.



Tato studie nejenže ukončila éru plošného užívání estrogenové terapie, ale co je podstatnější – změnil se vědecký model menopauzy jako nemoci, která si žádá léčbu, na přirozený přechod, kdy je jen třeba ulevit jeho příznakům. Hormony, akupunktura, některé doplňky stravy jsou krátkodobá řešení určitých symptomů, ale životní styl – pořádný pohybový program, odpovídající výživa a emoční zapojení jsou ty nejdůležitější terapeutické možnosti, jak menopauzu zvládnout. A když říkáme terapeutické, neznamená to, že je musíte řešit s lékařem, docela dobře si vystačíte samy.

Nový začátek

Ještě před několika málo lety se jako jediné řešení menopauzy a zdravotních potíží s ní spojených zdála být hormonální terapie. Dnes už je to jiné, neboť v roce 2002 byla provedena studie, jíž se prokázalo, že hormony nemají zdravotní výhody, ale dokonce i o něco zvyšují riziko vážných chorob.
Tato studie nejenže ukončila éru plošného užívání estrogenové terapie, ale co je podstatnější – změnil se vědecký model menopauzy jako nemoci, která si žádá léčbu, na přirozený přechod, kdy je jen třeba ulevit jeho příznakům. Hormony, akupunktura, některé doplňky stravy jsou krátkodobá řešení určitých symptomů, ale životní styl – pořádný pohybový program, odpovídající výživa a emoční zapojení jsou ty nejdůležitější terapeutické možnosti, jak menopauzu zvládnout. A když říkáme terapeutické, neznamená to, že je musíte řešit s lékařem, docela dobře si vystačíte samPokud se nad tím trošku zamyslíte, uvědomíte si, že po menopauze budete žít ještě dalších 30 let. To znamená, že menopauza není žádný cíl, ale spíše startovní čára vaší nové fáze života, a jaký ten život bude, je jen na vás.

Pokud období menopauzy prožijete pasivně a budete čekat až přejde, vystavujete se následným rizikům:

  • rychlost ztráty kostní hmoty se zdvojnásobí
  • riziko srdečních onemocnění, které je do této doby téměř mizivé, se výrazně zvýší a dokonce může překonat míru tohoto rizika u stejně starých mužů

Nejvíce vás zřejmě v období menopauzy – nejčastěji v období mezi 51. – 55. rokem života – překvapí, že najednou nevíte, co si máte počít. Jste tím zaskočeny a zkoušíte všechny možné i nemožné způsoby, které vám někdo poradí nebo o nichž si někde přečtete. Vím, je těžké zůstat nad věcí, když máte návaly, když se vaše tělo chová jako by nebylo vaše, ale nejdůležitější ze všeho je zůstat v klidu. Tedy nešílet z toho, jinak byste v klidu zůstávat neměly, naopak měly byste se začít co nejvíce – účelně hýbat (chodit, běhat, cvičit, plavat, tancovat …), aktivně žít!

Běh a věk

Mezi nejčastější příznaky menopauzy, které samozřejmě nemusí všechny postihnout každou ženu, procházející menopauzou, patří:

  • výkyvy nálad
  • návaly horka
  • noční pocení
  • suchá pochva

Naopak mezi symptomy spojené s menopauzou nepatří:

  • deprese
  • nárůst váhy
  • pomalejší myšlení
  • potíže se spánkem
  • bolesti kloubů
  • únava
  • úzkost

Tyto problémy způsobuje jediný faktor – NEDOSTATEK POHYBU A SOUSTAVNÉ PŘEJÍDÁNÍ a nepostihuje jen ŽENY, ale i MUŽE.

Takže, pokud vám začínají naskakovat kila, není to proto, že jste nemocné, že procházíte menopauzou, ale proto, že sedíte na zadku jako pecky! Takže vztyk, a jak to říkal jeden z králíků z klobouku:„Vstávat a cvičit!“, a já dodávám „a běhat a chodit a plavat a jezdit na kole, a … co vás napadne, nebo co vás zrovna osloví, třeba i golf :)“

Pohyb zmírní dopady menopauzy

Pokud jde o menopauzu, pohyb její skutečné symptomy z vašeho života neodstraní, ale určitě zmírní jejich působení a také to, že se budete obecně cítit lépe, vám pomůže v běžném životě zvládat všechno, co si na vás život přichystá. Navíc nárůst svalové hmoty a posílení basálního metabolismu, které sebou cílené cvičení a přiměřeně intenzivní pohyb přináší, jsou tím nejlepším prostředkem pro snížení a regulaci váhy a nejúčinnější prevencí osteoporózy.

Bylo by příjemné vám slíbit, že správné cvičení, výživa a pozitivní přístup znamenají v menopauze revoluci a pokud začnete žít aktivně, projdete tímto obdobím bez příznaků, ale není to možné.

Ale ať už je vaše menopauza lehká či těžká, pořád je to jen jedna fáze vašeho života, která stejně jako puberta je časově omezena, trvá pár let a skončí. A pak před vámi bude ležet ještě spousta let, kdy si budete moci život užívat a to je ten hlavní důvod, proč nepropadat skepsi a cvičit, správně jíst, navazovat kontakty, protože konec menopauzy bude začátkem vašeho nového života. A pro pány: BACHA, pokud vaše protějšky procházejí obdobím menopauzy, měli byste jim být ku pomoci, neboť se může snadno stát, že až je menopauza opustí, přijdete na řadu vy :) …


Zdroj - www.sportvital.cz – Vše, co potřebujete vědět o zdraví a sportu. Autor článku: Miloš Škorpil


16.02.2015, Redakce


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze