Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno
HedvabnaStezka.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

ANKETA

Běháte podle tréninkového plánu?

Mám trenéra, který mi plán připravuje, takže ano
Plán si připravuju sám a dodržuju ho na 99%
Plán sice mám, ale moc se mi nedaří ho plnit
Plán nemám, běhám podle pocitu a pro radost
Přes zimu neběhám, věnuji se jiným aktivitám

Co je to nutriční timing a jak na něj?

Co je to nutriční timing a jak na něj?

Zdá se vám, že jste během svého sportování totálně „grogy“, cítíte se unavení a vyčerpaní? Trávíte dlouhé hodiny v posilovně, přidáváte zátěž, přesto se vám nedaří nabrat ani gram svalů? Býváte často zranění nebo nemocní?



Je dokonce možné, že se cítíte skvěle a chcete se jen dostat na vyšší výkonnostní úroveň, jen vám k tomu něco malého chybí. Co, kolik a v jakém množství jíte, vás ovlivňuje více, než jste si ochotni připustit.

Každému je jasné, že dá-li si k obědu gulášek se šesti, tak od sebe nemůže očekávat špičkový sportovní výkon. Drobné detaily ve skladbě a časování jídla před, v průběhu a po určitém druhu sportovního výkonu už tak jasné nejsou.

Čtěte také: Vyzkoušejte zdravé recepty z bezlepkových obilovin.

Jak správně načasovat jídlo

Správné načasování jídla je strategický postup. Kolik, co a kdy jíst před tréninkem a závodem, během nich a poté, abyste maximalizovali tréninkový efekt, podpořili regeneraci a dobrou funkci imunitního systému.

Jde o způsob, jak sestavit jídelníček, vybrat do něj správné potraviny i porce jídel a vše správně načasovat, tak aby strava co nejlépe podpořila váš výkon.

To vše ještě v závislosti na tom, zda provozujete cyklistiku, tenis či maratonský běh. Při správném nutričním timingu pochopíte zásady, kdy tělo efektivně spaluje energii a z jakých zdrojů.

Sportovní výkon v zásadě tvoří tři aspekty

Trénink (zátěž), výživa a regenerace. Žádný z nich není nahraditelný jiným. Tvrdší trénink nemůže nahradit nedostatečnou výživu a výživa nemůže vykompenzovat nedostatek náležitého odpočinku.

Žádný sportovec by nešel trénovat bez potřebného vybavení, (tenisová raketa, pádlo, hokejka…..), tak proč by měl sportovat bez patřičné výživy?

Sportovci, kteří si uvědomí, že strava je nedílnou součástí tréninku z toho vytěží úžasné výhody. Ti nejlepší to vědí, protože rozdíly mezi vítězstvím a porážkou na té nejvyšší úrovni jsou ve zlomcích sekund, v proměnění důležitých „fiftýnů“, v o chloupek lepší kondici než má soupeř, v rozhodujících momentech, kdy se láme chleba.

Vrcholový sport hledá hranice

Profesionální sport v tom dobrém slova smyslu je laboratoří poznatků a to v každém detailu. Nemám teď na mysli doping, to je samostatná kategorie.

Dopustí-li se cyklista při třítýdení Tour de France jediné dietní chyby, šance na vítězství je nejspíš ztracena. Proto mají ty nejlepší týmy vlastní autobus vybavený kuchyní a kuchařem.  Jasně stanoveným dietním plánem pro každého jezdce, podle tělesných parametrů, vydané energie a chuťových preferencí.

Těsně po dojezdu etapy už při regeneračním vyjetí na trenažéru cyklisté konzumují nápoje na urychlené doplnění vydané energie, minerálů a iontů a nedlouho poté je vidíte s prvním jídlem. Tady je zásadní faktor čas a vhodná skladba stravy. Svalové buňky jsou nejlépe připraveny doplnit energii jen v určitém časovém okénku.

Adekvátní načasování příjmu potravy poskytne dostatečné zásoby energie, napomůže regeneraci a obnově sil pro další akci, udrží tělo silné a zdravé, sníží možnost poškození svalstva, podpoří tvorbu svalové hmoty a rovněž omezí riziko zranění.

Nutriční plán

Je samozřejmé, že má-li nějaký výživový plán fungovat, musí být realistický a vhodný pro životní styl. Víme, že bývá nelehké vyvážit všechny aktivity a sladit trénink, školu, práci, rodinu s dalšími závazky.

Jídlo můžete vynechat, přeskočit anebo jej trvale odkládat. Víte, že pokud například vynecháte večeři, bude to mít následující den vliv na váš trénink? To, co jste snědli včera, má vliv na to, jaké zásoby energie budete mít ke konci dnešního tréninku.

V průměru trvá 24-48 hodin, než se vytvoří a obnoví zásoby energie v podobě svalového a jaterního glykogenu, který vaše svaly potřebují pro následující závody a tréninky.

Den co den jde tedy na energetické úrovni o převod jedné energie v jinou. Víte, že všechny tkáně se na buněčné úrovni neustále obnovují a přestavují? Některé v horizontu hodin a dnů (sliznice, kůže), jiným to trvá týdny a měsíce (kostní tkáň). Přemýšlíte o tom takto?

Jak tedy prospívá nutriční timing?

  • Optimalizuje příjem živin tak, abyste měli v průběhu zátěže dostatek energie.
  • Dosáhnete toho, že dojde – vzhledem k vašim dispozicím – k co nejlepší opravě a posílení svalů.
  • Přijmete potřebné živiny, které vám zajistí zdraví a umožní bojovat proti infekčním chorobám, omezí potlačení imunitního systému, k čemuž dochází po intenzivním tréninku.
Objednejte si výživové poradenství a získejte ke svému tréninku informace o výživě jako profesionální sportovci. Stačí si vybrat jeden ze tří programů Sport.

26.04.2016, Mgr. Jan Taussig


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů