Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno
HedvabnaStezka.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Běžecká cvičení - význam regeneračního běhu

Běžecká cvičení - význam regeneračního běhu

/SERIÁL PRO ZAČÁTEČNÍKY/ V životě jsou chvilky, kdy potřebujeme zvolnit, odpočinout si a přesně tak je to nastavené i v tom světě běžeckém. Občas je dobré upustit páru, jak se říká, a mezi běžci je tudíž vhodné zařadit do tréninku i regenerační běh.



Regenerační běh by měl ostatně provázet celý náš běžecký život a rozhodně s ním nešetřit. Mnozí z běžců namítnou, že trénovat se musí poctivě a jakkoliv volnější trénink je na škodu. Tak tito „běžci“ jsou na omylu. Osobně doporučuji jeden až dva regenerační běhy týdně v závislosti na stavbě vašeho týdenního tréninkového plánu.


Pohodový regenerační běh může být i ve městěPohodový regenerační běh může být i ve městě

 Ideální je třeba i výběh po cyklostezce Ideální je třeba i výběh po cyklostezce

Společný běh v terénu je ale nejlepší řešeníSpolečný běh v terénu je ale nejlepší řešení

 

 

 

 

 

 

 


Hlavní význam regeneračního běhu

Každý běh s nálepkou „regenerační“, jak už název napovídá, je spojen s regenerací. Co si ale pod tímto označením představit? Obecná definice pro regenerační běh neexistuje, přesto by se dalo vše formulovat asi takto. Klidný pohodový běh v tempu, které vás zbytečně nezadýchá a při kterém jste schopni bez problémů komunikovat s kolegou běžcem či běžkyní, když vás třeba běží více.

Máte dotaz týkající se vašeho tréninku nebo výživy? Nebojte se nás zeptat! Váš dotaz zařaďte do příslušné rubriky v sekci"DISKUSE" a my vám na něj odpovíme.

Pokud se běhání věnujete už delší dobu, tak víte, že tělo je při tréninku či samotném závodě vystaveno velkému napětí. Trpíte nejen fyzicky tím, že vydáváte energii, abyste mohli podat co nejlepší výkon, ale zároveň i psychicky, zda třeba nevyhoříte a tudíž veškeré příprava nepřijde vniveč. Tohle vše je pro organismus nesmírně náročné, a proto právě zařazením regeneračního běhu si vaše tělo odpočine, myšlenky se srovnají, pocit z běhu bude velmi pozitivní a nabudí vás do dalších dnů či tréninků.

Kdy je nejlepší zařazovat regenerační běh

Zařadit tento běh do přípravy je samozřejmostí. Hlavně hobby běžci by měli v týdenním tréninkovém plánu mít takový běh minimálně jednou (klidně i dvakrát), nejlépe po velmi namáhavém tréninku nebo po samotném závodě, který vás stojí nemalé úsilí. Ideální je tuto běžeckou činnost provádět ve skupince, neboť si během toho budete moci i popovídat s kolegy, vyměnit názory nebo získat zajímavá doporučení od již zkušených běžců.

Kde je nejvhodnější místo pro regenerační běh

Po pravdě kdekoliv, kde se dá. Samozřejmě asi nejlepší je někde, kde máte klid od okolního světa, kde se vám dobře běhá. Příroda, lesní cesty, ale dnes i velmi dobře, k tomuto účelu, upravené parky. Mnohdy máme vedle svého bydliště nádherně upravený park a vůbec o tom nevíme. Asi nejlepší je prostředí lesa. Měkký podklad pro nohy, zdraví vzduch a hlavně klid. To jsou asi nejzákladnější aspekty regeneračního běhu. A věřte, že i tato činnost je velmi oblíbená nejenom u hobby běžců, ale i u profesionálních závodníků.

Přečtěte si také předchozí díly seriálu pro začátečníky, kde jsme se zaměřili na fartlek a jeho využití v terénu, běh do kopce, běh z kopce
a význam běžecké ABC.

Co by vám regenerační běh měl přinést

Rozhodně dobrý prožitek ze samotného běhu vůbec. Unavené tělo, po náročných trénincích či závodě, si výborně odpočine a urychlí samotnou regeneraci namáhaného svalstva. Důležitý vliv má i na vaši psychickou pohodu. Při tomto běhu opravdu nemusíte přemýšlet, zda budete v první desítce, nebo zda porazíte kamaráda, ale přijdete na jiné myšlenky, které se pozitivně projeví třeba na následujícím tréninku či na příštím závodě.

Osobně tento druh proběhnutí zařazuji do svého plánu jednou týdně, kdy si pohodovým tempem, převážně se skupinou kamarádů, zaběhnu cca okolo 10 kilometrů. Tempo si vždy nastavíme takové, abychom si v klidu i popovídali třeba o tom, co jsme na uplynulých závodech zažili a na co nového se zase chystáme. Jsou však i týdny, kdy tréninková námaha je vyšší a i závodů je více, tak regeneračního běhu zařazuji také více. Takže z mého pohledu dávám regeneračnímu běhu palec nahoru.

Vše je zpracováno na základě mých dlouholetých zkušeností z běžecké činnosti v praxi, které jsem získal jak v samotném tréninku, tak i při velkém množství závodů.

 

Jiří Mašek

O autorovi - Jiří Mašek

Jiří Mašek, redaktor Světa běhu, je nadšeným běžcem už více jak 10 let, jehož specialitou jsou silniční závody na půlmaraton a maraton. V současnosti je členem týmu vodičů pro závody ze seriálu RunCzech. Pravidelně ale běhá i horské závody, poněvadž má moc rád pohyb v přírodě. Oblíbenou lokalitou, kam jezdí nabírat nejen fyzické, ale i psychické síly, je Šumava a Krušné Hory.

 


08.08.2016, Jiří Mašek


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů