SALOMON BĚŽECKÉ TRASY: Zaběhněte si v létě po nejkrásnějších hřebenovkách po celém Česku

K prázdninám neodmyslitelně patří objevování a cestování. Překvapte svoje tělo i svojí mysl a jeďte načerpat inspiraci a oddychnout si od pracovního shonu na jednu z překrásných přírodních hřebenovek do různých koutů Česka.

Po hřebeni Orlických hor

První třetina trasy bude za výrazného sklonu do kopce, budete stoupat až na nejvyšší vrchol Orlických hor, na 1115 m vysokou Velkou Deštnou. Začínáte po žluté turistické značce, úvodní stovky metrů vedou přes lyžařské středisko po silnici, po Vaší pravé straně se zvedají průseky lesů místního ski areálu, míjíte dolní stanice lyžařských vleků a lanovku. Z místa, kde silnice přechází v serpentiny se od ní odpojujete a podél potoku Bělá se dostáváte do Šerliškého dolu, kterým strmě stoupáte až k výletnímu místu u proslulé Masarykovy chaty Klubu českých turistů, která byla postavena podle projektu slavného architekta Bohuslava Fuchse v roce 1925. Kousíček od chaty z místa, kterým prochází řada hraničních patníků se nabízí otevřený výhled na polskou stranu Orlických hor a na masiv Kralického Sněžníku…

Podívejte se na další běžecké trasy

Dalších téměř 400 tras najdete v naší rubrice Běžecké trasy.

Česko-polským pohraničím po hřebeni Krkonoš

Trasa začíná u autobusové zastávky na Pomezních Boudách, vybíháme po žluté turistické značce, kterou u boudy Jelenka (možnost občerstvení) vyměníme za zelenou TZ. U pramenné oblasti Jeleního potoka přeběhneme po stezce na červeno/modrou TZ a stoupáme až na až na Sněžku typickým, horským, kamenným chodníkem.
Na Sněžce je další možnost občerstvení, vyfocení panoramat a pokochání se výhledem do okolí z nejvyššího místa ČR. Cestu dolu ze Sněžky volíme podle chuti, buď okolo Jubilejní cestou, nebo po hřebeni. V Obřím sedle, se vydáme po červené do Polska (pozor na polské ledabylé značení). Trasa vede nádherným, horským trailem přímo nad Malým Stavem a Velkým Stavem okolo Poledního kamene ( Slonecznik) až ke Špindlerově boudě (možnost občerstvení). Před Špindlerovou boudou je krásný technický seběh mezi kameny…

Jizerskými horami z Liberce až na Maliník

Vybíháte od tramvajové zastávky Lidové sady – ZOO, která je u vstupu do liberecké zoologické zahrady. Hned na začátku trasy rozproudíte krev v žilách výběhem na Libereckou výšinu. Tam stojí stejnojmenná, nově zrekonstruovaná pětiboká rozhledna, která je postavena v duchu středověkého rytířského hradu a nabízí panoramatický výhled do širokého okolí. Od rozhledny běžíte po žluté značce ke Strážnímu buku, od kterého berete až do sedýlka nad Bedřichovem červenou turistickou značku. Budete stoupat po lesní cestě s kameny a v horské osadě Rudolfov poběžíte okolo vyhlášené České chalupy.

Jesenická hřebenovka Červenohorským sedlem

Trasa začíná v Červenohorském sedle, kde je možné parkovat či se občerstvit. Dále pokračuje po červené směrem na Praděd. Po cestě je možné si na Praděd vyběhnout, my však pokračujeme dále směrem na Petrovy Kameny a po naučné stezce „Světem horských luk“. Tato nádherná hřebenovka umožňuje výhledy po celém okolí. Celou dobu se běží v nadmořské výšce kolem 1300 metrů. Kolem 17 kilometru se nachází Jelení studánky, kde je možné doplnit vodu a dále pokračovat po zelené na Pecny a Ztracené kameny. Tato vyhlídková trasa končí poměrně technickým a dlouhým sebehěm k motorestu Skřítek, kde je možné se opět občerstvit a běžet dál nebo si domluvit odvoz.

Z Morávky do Morávky po hřebeni Beskyd

Z neplaceného parkoviště Morávka-Úspolka vyběhneme po mírně stoupající asfaltové silnici bez provozu (žlutá značka) směr Horák, kde odbočíme na zelenou a pokračujeme o něco prudší asfaltem údolím potoka Nytrová , který brzo přejde v lesní cestu s krásnými stylovými dřevěnkami. Následná pěšina nás vyvede až na hřeben nedaleko chaty Slavíč (6 km), ale my zahneme doprava po červené směr Lačnov. Zpevněné komunikaci se můžete vyhnout, když  po 9 km opustíte značku doleva a běžíte náročnější stezkou přes Kozí Hřbet (985 m) s krásnými výhledy na Těšínské Beskydy. Po návratu na červenou je třeba trošku zvýšit pozornost, protože situace v některých mapách zde neodpovídá skutečnému stavu. Orientujte se podle ukazatelů směr Bílý Kříž, kam dorazíte krásnou hřebenovkou po hranici se Slovenskem s výhledy na obě strany mj. na Lysou horu 1324 m. Pokud jste doposavad nepotkali ani živáčka, nejspíše se to změní v dalším seběhu na Visalaje (19 km) po modré a následně červené. Na Bílém Kříži i Visalajích (velké parkoviště, autobus. zastávka) je možnost občerstvení v restauracích…

Brdská hřebenovka

Pokud ani v létě váš pracovní nápor neustává a nemůžete se z práce utrhnout na dýl, ale přesto byste se chtěli vyvenčit a zkusit si nějakou tu hřebenovku, pak jsou Brdy naprosto ideální. Z Prahy rychle dostupné a přesto nabízí krásný terén, neokoukané výhledy a parádní trénink. Z Všenor od nádraží vyrážíme po žluté turistické značce. Vystoupáme podél zámku a pod strašidelným kostelem sv. Jana Křtitele do Brd a oddáme se jejich lesům. Stoupáme zhruba dva kilometry na hřeben, kde se napojíme na červenou stezku a vydáme se směr Skalka. To je poutní místo, kde najdete nejen občerstvení ale i trochu kultury a výhled na Mníšek pod Brdy.
Pokračujeme po červené až na Červený kříž, kde seběhneme ze značených cest – pokračujeme jakoby stále rovně. Přeběhneme vrch a napojíme se na pevnější cestu vedoucí k obydlené oblasti. Tam ale nedobíháme – jakmile zpozorujeme domky, hledáme odbočku vlevo a za velmi mírného stoupání se napojíme zpět na červenou značku. Po té běžíme přibližně 5,5 km až na vrch Stožec. Cestou jsou dvě studánky, kde je prakticky neustále dostatek vody. Ze Stožce sbíháme po modré až do Dobříše, kde doporučuji výběh zakončit v zámeckém parku nebo pivovaru.

Hřeben Bílých Karpat

Od nádraží ve Valašských Kloboukách vyběhneme po naučné stezce, která začne postupně stoupat kolem rybníků. Klidným lesem nás dovede na náš první vrchol – Královec, kde je i hezká rozhledna. Kousek dál se napojíme na zelenou značku, jenž pokračuje hřebenem – březovým hájem a mírumilovnou přírodou. Přes vrchy Ploščiny, Lazy a Kyjanice se dostaneme na rozcestí, kde pokračujeme po červené.
Když křižujeme cyklostezku, po levé straně je pramen U sv. Václava. Po červené vyběhneme na Končitou (817 m n.m.) a začneme pomalu sbíhat. Oběhneme kopec Pod Strání a jakmile na pravém břehu potoka uvidíme skautský tábor (minimálně jídelna tu je), odbočíme vlevo, mimo turistické značení. Po polňačce doběhneme do Študlova, kde se napojíme zpět na zelenou a s ní dorazíme po silnici na vlakovou zastávku Valašské Příkazy.