Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno
HedvabnaStezka.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Únavové zlomeniny nártních kostí

Únavové zlomeniny nártních kostí

Už delší dobou vás při běhu obtěžuje podivná bolest v oblasti nártu a prstů? Váš stav se postupně zhoršuje a občas v tom nesnesitelně píchne? Pozorujete mírný otok v této oblasti a při zmáčknutí cítíte bolest? Skákat na jedné noze je nemožné? Bohužel, zdá se, že vás „doběhla“ únavová zlomenina druhého metatarsu.



Co je to únavová zlomenina?

Únavová zlomenina není klasická zlomenina, kdy dochází ke zlomení kosti na více částí za působení velké síly po relativně krátkou dobu (např. při pádu, nárazu atd.). Jde o mikro zlomeninu, která se vytváří delší dobu např. i několik měsíců. Tato zlomenina je klasickým příkladem overuse injury u běžců.

 

Anatomická stavba nártu

 

Proč jsou tyto zlomeniny tak zákeřné?

Je zde potíž s jejich diagnostikou. Pokud půjdete s těmito obtížemi k lékaři a on vám nechá udělat rentgenový snímek, může se klidně stát, že vaše zlomenina nebude na snímku patrná. Zlomenina je totiž tak malá, že jde na kosti zaznamenat až ve fázi hojení (zhruba za 2-3 týdny po vytvoření zlomeniny). Řešením by bylo udělat magnetickou rezonanci (MRI), ale vzhledem k vyšší ceně tohoto vyšetření, se MRI standardně v těchto případech neprovádí.

Druhým problémem je, že únavové zlomeniny se mnohdy vracejí. Často nebývají totiž dobře doléčeny a běžec začne trénovat moc brzy, aniž by byla odhalena a eliminována příčina, která zlomeninu vyvolala.

Co způsobuje zlomeniny nártních kostí?

Nártní kosti (metatarzy) navazují na kosti našich prstů a tvoří nárt. Je jich celkem 5. První metatarz je sklouben s palcem, druhý metatarz s ukazovákem…pátý s malíkem. Právě druhá nártní kost bývá u běžců nejčastěji zlomena.

Přetížení kostní tkáně a následné vytvoření zlomeniny je obvykle způsobeno dvěma faktory: nadměrnou kilometráží v kombinaci se svalovou dysbalancí v oblasti chodidla.

Běžci s těmito obtížemi mají obvykle propadlou příčnou klenbu nohy. Svaly nezastávají svou funkci klenby a kost je tak při každém došlapu přetěžována, až se vytvoří mikro-zlomenina.

Dalším faktorem může být nízká kostní hustota, která zvyšuje riziko vzniku únavových zlomenin. S tímto jevem se setkáváme nejčastěji u běžkyň vytrvalkyň, které trpí poruchou příjmu potravy, menstruačního cyklu a mají vysoké tréninkové dávky. Toto je pak doslova začarovaný kruh. S nízkým příjmem živin sportovkyně ztrácí tukovou tkáň, to je prohlubováno náročným tréninkem. Na nízké procento tukové tkáně reaguje tělo snížením tvorby estrogenů, které mají zase vliv na kostní tkáň a menstruační cyklus.

Jak se to léčí?

Nejdůležitější je zlomeninu diagnostikovat. Pak je obvykle přiložena sádrová fixace na dobu 2-3 týdnů. Záleží na tom, v jaké fázi hojení je zlomenina odhalena. Po sundání sádry nezačněte ihned běhat, investovat čas do rehabilitace se vyplatí!

 

Správné tejpování nártuSprávné tejpování nártu

 

Jak začít trénovat?

Pokud máte čas, rozhodně není na škodu rehabilitaci doplnit fyzikální terapií např. vodoléčbou a magnetoterapií. Co je ale nezbytné, začít cvičit svaly nohy. Dá se předpokládat, že již před zraněním vaše klenba nohy nebyla úplně v pořádku, po sádrové fixaci je obvykle stav ještě horší. Nohu je vhodné tejpovat, abyste pomohli svalům navrátit jejich správnou funkci. Je potřeba naučit se nohu zapojit správně a toto postavení pak trénovat i např. na balančních plochách.

Cvičit jen izolovaně na plosku nohy, ale mnohdy nestačí. Postavení chodidla a aktivace svalů nohy je totiž často ovlivněna výše např. z kyčle. Proto je potřeba pojmout cvičení trochu komplexněji.

Je jasné, že po několika týdnech v sádře toužíte konečně po pořádném pohybu. S během ale rozhodně nechvátejte. Jezděte nejprve na kole, plavejte a souběžně cvičte (viz výše). Postupně zařazujte např. chůzi a běh v písku, lehký klus po trávě na boso. Pokud se obtíže nebudou vracet, až pak začněte opatrně s během.

 

 

BeBalanced.czRehabilitace BE BALANCED, Mgr. Dagmar Mostecká

Používáme nejnovější fyzioterapeutické přístupy založené na principech vývojové kineziologie.  Naším cílem je odhalit a odstranit příčinu potíží a tím řešit problém natrvalo. Provádíme také analýzu kvality pohybu při sportu a jeho korekci.


10.06.2015, Mgr. Zuzka Krchová


Diskuse


Nesetkal se nekdo z vas i s unavovou zlomeninou palce na noze?
10. 06. 2015, 11:22:03
Daniel
Daniel

prosimvas lidi kotnik se ma zatejpovat tadle paska je uplne k nicemu ...  nepouzivat nebo si to dokur.... jeste vic ...  tejpovani je napevno celej kotnik :)

31. 08. 2015, 00:05:23
Zuzana Krchová
Zuzana Krchová

Dobrý den Danieli,

výše uvedený kinesiotejpink by neměl obtíže zhoršit,slouží k aktivaci plosky nohy. Pokud Vám tejp nevyhovoval, s největší pravděpodobností jste ho neaplikoval správně. Výše uvedené fotografie jsou pouze ilustrační, není z nich možné poznat např. směr vedení a napětí tejpu, správnou aplikaci tejpu má provést lékař nebo fyzioterapeut (osoba s kurzem kinesiotejpingu).

07. 09. 2015, 14:15:19

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze