Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Plantární fasciitida může vést až ke vzniku patní ostruhy

Plantární fasciitida může vést až ke vzniku patní ostruhy

Ráno vás bolí první kroky, bolest vychází zespoda paty a rozlévá se do plosky směrem k prstům, při propnutí a napnutí špičky vás nepříjemně píchá, někdy vadí dlouhé stání? Je možné, že se u vás rozvinula plantární fasciitida.



Plantární fascie se táhne od spodku patní kosti vějířovitě k prstům nohyPlantární fascie se táhne od spodku patní kosti vějířovitě k prstům nohy

Plantární fascie je vazivový pruh táhnoucí se od spodku patní kosti vějířovitě k prstům nohy (viz obrázek). Fascie se účastní při tlumení nárazů vznikajících při došlapu, dále se podílí na udržování klenby nožní.  Ve fascii může docházet k degenerativním změnám, které časem můžou vést až ke vzniku patní ostruhy (výrustek zespodu na patě, který je velmi bolestivý a dráždí okolní tkáň, svým tlakem může způsobit až sterilní zánět přilehlých svalů a vaziva).

 

 

 


Tejpování plantární fascieTejpování plantární fascie

Konec tejpu zachytíme za palecKonec tejpu zachytíme za palec

Pohled zvrchuPohled zvrchu

 

Prohlédněte si další fotografie k článku...


Proč dochází k poškození plantární fascie?

Plantární fascie bývá nejčastěji přetížena a posléze poškozena mikrotraumaty, způsobenými špatným zatěžováním naší plosky nohy. Toto neoptimální zatížení může být způsobeno již anatomicky např. nevhodným postavením kloubů nohy často vbočeným palcem (halux valgus) nebo vysokým nártem. Častěji  se ale setkáváme spíše s funkčními poruchami, které jsou příčinnou špatného zapojení naší plosky nohy.  Příkladem funkční poruchy může být třeba nadměrná pronace (přetěžování palcové hrany nohy a vpadávání vnitřního kotníku směrem dovnitř) na základě zranění. Běžec si zlomil nebo narazil malíkovou hranu nohy, tu začal podvědomě odlehčovat tím, že běhal spíše přes palcovou hranu, začal pronovat a časem si přetížil plantární fascii. Dalším příkladem by mohl být vyvrknutý kotník, který obvykle vede také k následné pronaci.

Čtěte také: Začarovaný kruh běžeckých zranění. Nepodceňujte drobná poranění, která mohou dlouhodobě vést k vážným problémům.

Funkční poruchy v oblasti nohy mohou ale pramenit i ze vzdálenějších částí těla, např. z kyčelního kloubu. Pokud budeme mít potíže v oblasti kyčle, např. artrózu, budeme mít tendenci držet kyčel v určitém ochranném postavení, to se pak promítne negativně do zapojení naší plosky nohy a může zase vést k dysbalanci a následnému přetížení fascie.

Poruchy funkční a anatomické jdou často ruku v ruce a vzájemně se prolínají. To, jak budeme naše tělo dlouhodobě zatěžovat, se pak časem projeví i na úrovni anatomické. Příkladem může být již výše zmínění halux valgus. Můžeme k němu mít již genetické předpoklady (tvar kloubu) nebo se k němu můžeme dopracovat nošením nevhodné obuvi a nedostatečným zapojováním svalů plosky nohy.

Rizikové faktory pro vznik plantární fasciitidy:

  • Nedoléčená zranění vedoucí ke špatnému zapojení plosky nohy
  • Neoptimální anatomické parametry nejen v oblasti chodidla
  • Plochonoží
  • Špatný běžecký styl
  • Došlap na patu

Jak s plantární fasciitidou zatočit?

Základem úspěšné léčby je stanovení a následná eliminace příčiny, která zranění vyvolala. Jedině tak zabráníme opětovnému návratu zranění.

Dle závažnosti poranění je vhodné dát si pauzu od běhání (zhruba 2 týdny minimálně) a začít intenzivně cvičit s pomocí fyzioterapeuta. Cvičení je dobré doplnit fyzikální léčbou např. rázovou vlnou nebo laserem. Velmi nápomocné může být tejpování na podporu klenby, na halux nebo stabilizaci kotníku či specielní tejp na uvolnění plantární fascie (aplikace tejpu závisí vždy na příčině našich obtíží).

Léčbu je vždy vhodné doplnit analýzou běhu, která může vypovědět o tom, proč právě u vás došlo k tomuto zranění. Díky tomuto vyšetření dostanete běh pod kontrolu a snížíte tak riziko opětovného vzniku plantární fasciitidy.

 

BeBalanced.czRehabilitace BE BALANCED, Mgr. Dagmar Mostecká

Používáme nejnovější fyzioterapeutické přístupy založené na principech vývojové kineziologie.  Naším cílem je odhalit a odstranit příčinu potíží a tím řešit problém natrvalo. Provádíme také analýzu kvality pohybu při sportu a jeho korekci.

 

Zuzka Krchová

Mgr, Zuzana Krchová, autorka článku

 

Absolvovala magisterské studium fyzioterapie na 2. LF UK a v současné době provozuje vlastní fyzioterapeutickou ordinaci. Ve svém volném čase se věnuje běhu (především skyrunningu), cyklistice, triatlonu a tower-runningu.


29.03.2016, Mgr. Zuzka Krchová


Diskuse


Filip
Filip

Ahoj,

tohle je snad telepatie. Už jsem chtěl někam kvůli tomu psát. Lyžuji, snowboarduji celou sezónu v horách a také hodně běhám na dlouhé kopcovité výběhy. Ale od února mám právě tyto problémy. Od paty směrem k plosce mám píchavou bolest, že někdy nejde na konci dne chodit. Mažu to voltarenem, ale nepomáhá to. Zkouším to rozhejbat a také nic. Jsem v Kanadě, takže k doktorům jít je trochu (nejen finanční) problém. Mám už více jak měsíc a půl úplnou pauzu od běhání a nedá se to vydržet. tak dlouho jsem nikdy neměl volno od běhu a moc mi to chybí, ale vím, že s tou patou pořádně neseběhnu ani kopec a bojím se, aby se z toho nevytvořilo něco vážnějšího. Můžete mi prosím pomoci jak s tím zatočit?

Děkuji moc. Filip

30. 03. 2016, 19:46:03
Zuzana Krchová
Zuzana Krchová

Bohužel, nezlobte se, takhle na dálku léčit nejde. Rozhodně pokud to bude stále bolet, neběhejte, tím se stav jen zhorší, zkuste třeba cvičení na klenbu nohy, masáže plosky a např. jogu, problém bude asi komplexní, potřeba je cvičit celé tělo, ale nejlepší by bylo navštívit fyzioterapeuta.

31. 03. 2016, 06:56:06
CEP Sports Czech & Slovak
CEP Sports Czech & Slovak

Dobrý den, Filipe, sledujeme tuto diskuzi a dovolujeme si Vás jen upozornit na jednu z novinek sportovní značky CEP - návleky na pantární fascii: www.cepsports.cz/navleky-na-plantarni-fascii

25. 04. 2017, 15:23:34
Tom
Tom

Tak presne tohle jsem mel (jeste mam)od vanoc...Nemohl jsem ani chodit,kazdy krok..hlavne na nerovnosti bolel.Mazu proti zanetum,a cvicim podle holandske metody..(stoupnout spickou na knizky,a nahoru dolu propinat..)A tak jak psali...cca 2-3 mesice nez to zabere.Ale konecne uz muzu zas behat..sice jen na rovnem,ale i les brzo prijde na radu :)

02. 04. 2016, 10:46:37
CEP Sports Czech & Slovak
CEP Sports Czech & Slovak

Dobrý den, Tome, mrkněte na www.cepsports.cz/navleky-na-plantarni-fascii.

25. 04. 2017, 15:27:11
Romana
Romana

Díky za tip, vyzkouším a doufám, že bude líp

10. 05. 2017, 10:57:01

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze