Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Bolest holení a běhání-část II.

Bolest holení a běhání-část II.

Přečtěte si pokračování seriálu o nejčastějších běžeckých potížích a jak se s nimi vypořádat.



V prvním článku jsme se seznámili s nejčastějšími obtížemi v oblasti holeně a co je způsobuje. Nastínili jsme si, jak je lze úspěšně řešit, aniž byste nutně museli přestat běhat.

V tomto článku se dočtete, jak se vypořádat s ne tak častou, ale za to nepříjemnou a již závažnou diagnozou, únavovou zlomeninou holenní kosti.

Únavová zlomenina

Únavová zlomenina či stresová nebo patologická fraktura, jsou stavy, kdy vlivem nejčastěji opakované mikrotraumatizace dojde k poruše celistvosti kostní tkáně a tedy zlomenině. Nejedná se ale o klasickou zlomeninu jako při úrazu, např. pádu, kdy síla působí jednorázově a vytvoří tak zranění. Stresové zlomeniny vznikají naopak postupně např. několik měsíců, často na podkladě zánětu okostice nebo bolestí svalů v této oblasti. Rizikovým faktorem pro toto zranění bývá také osteoporoza, nejčastěji u žen v souvislosti s poruchami příjmu potravy a nadměrnou fyzickou zátěží.

Přečtěte si také článek o nové ordinaci Fyziokinesis v Praze a službách fyzioterapie.

Diagnostika

Diagnostika těchto zlomenin je vcelku problematická, protože na běžném zobrazovacím vyšetření, ke kterému má většina běžců přístup, je tato zlomenina obvykle patrná až ve fázi hojení, zhruba tedy za 3-4 týdny po jejím vzniku. Pokud půjdete tedy na vyšetření včas, může se dost dobře stát, že nález na rentgenovém snímku bude falešně negativní.

Pokud u vás bude diagnostikována únavová zlomenina, nebraňte se rozhodně imobilizaci končetiny nebo sádrové fixaci! Kost je důležité nechat pořádně zhojit, aby se zlomenina neměla tendenci vracet zpět. Během nebo alespoň po sundání sádry, je vhodné léčbu doplnit fyzikální terapií a to magnetem. Magnetické pole pozitivně ovlivňuje novotvorbu kosti a uvolňuje vazivo a svaly (až vám budou sundávat sádru, noha nebude tak zatuhlá a bude snazší ji rozcvičit).

Zanedbat rehabilitaci se nevyplácí

Po sundání sádry se rozhodně nevydávejte ihned na běžecký ovál, i přesto, že je Vám od lékaře povolena plná zátěž. Nohu je důležité nejprve rozcvičit a kvalitně zapojit do pohybových vzorců, komplexně a ve funkci. Nejlépe reflexně a pak vlastní aktivitou. Svaly nestačí jen analyticky posilovat.

Než se vrátíte do běžného sportovního režimu, je potřeba cíleně cvičit, abychom pohybový aparát na zátěž připravili. Je pravděpodobné, že budete mít tendenci danou končetinu odlehčovat. To je potřeba odstranit. Vhodné by bylo také provést diagnostiku běhu, protože únavová zlomenina nevznikne jen tak náhodou. Pokud byla např. vyvolána nevhodným běžeckým stylem, je zde riziko, že by se mohla vrátit zpět.

Fyziokinesis logo

Mgr. Zuzana Krchová
je fyzioterapeutkou a zároveň běžkyní. Ve své ordinaci se věnuje převážně léčbě běžeckých zranění a analýze běhu. Více informací najdete na www.fyziokinesis.cz.

13.07.2017, Zuzana Krchová


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů