Advertisement

BĚŽECKÉ OSOBNOSTI

POSLEDNÍ DISKUSE

TOMÁŠ EDLMAN - pražský běžec se zaměřením na atletiku, dráhu a silniční závody do půlmaratonu: "Upravení tréninku podle aktuálního stavu je to největší umění"

TOMÁŠ EDLMAN - pražský běžec se zaměřením na atletiku, dráhu a silniční závody do půlmaratonu:

Tomáš pochází z Prahy a běhá za ASK Slavia Praha, v dětství začal s atletikou, v poslední době se přesouvá od dráhy na silniční závody do půlmaratonských vzdáleností. V tréninku rád běhá se skupinou a často vyhledává inspiraci k výživě. Krom běhu také rád plave a jezdí na kole.



Nejlepší motivací je kvalitní příprava

Jak ses k běhání dostal?

Atletiku dělám od malička, v 6 letech mě rodiče přivedli na stadion v Hostivaři. Tam jsem prošel základy formou různých her. A ve třinácti letech jsem přešel pod svého současného trenéra Martina Cvetlera. Trénink začal více směřovat k běžeckému zaměření. V mládí jsem k atletice dělal různé další sporty, ale atletika mě zaujala nejvíce a vždy pro mě byla na prvním místě.

 

Na co se specializuješ?

V současnosti se moje zaměření začíná více přesouvat z dráhy na silnici na delší tratě. Letos bude mou hlavní disciplínou půlmaraton a sezóna tak bude mít trochu jiný charakter než v minulých letech, kdy jsem se zaměřoval na převážně dráhové závody v období května a června. Ale samozřejmě se představím i na kratších tratích.


Jak a čím se motivuješ před závodem?

Žádnou speciální metodu jak se motivovat před závodem nemám. Motivovat nepotřebuji.

Většinou mi spíše pomáhá, když vím, že jsem 100% připraven. Kvalitně absolvované tréninky či závody v předchozím období mě motivují a získané zdravé sebevědomí mi pak v závodech hodně pomáhá.

 

Jaké jsou tvoje nejoblíbenější závody?

Líbí se mi Pečecká desítka na jaře a Podzimní běh lyžařů v Senohrabech na podzim. Obě akce mají skvělou atmosféru a nadšené pořadatele. To se mi na nich hodně líbí. A samozřejmě běhy v Hostivaři. Když je vhodný termín, tak zde závodím hrozně rád.


 


 

Hradecký půlmaraton 2017Hradecký půlmaraton 2017

Trénink v HostivařiTrénink v Hostivaři

Pražský půlmaraton 2018Pražský půlmaraton 2018

Podívejte se na další fotografie k článku...

 


 

Zdraví je největší prioritou i v tréninku

Co je podle tebe nejdůležitější součást tréninku?

V současnosti se nejvíce zaměřuji na zdraví. Včasné upravení tréninku dle aktuálního stavu je mnohdy to největší umění tréninku. Ale často to nedokáži tak, jak bych chtěl.

Z tréninkových podnětů jsou to v současnosti asi delší tempové běhy. Velmi důležitá je podle mě také treninková skupina. Možnost běžet ve větší skupině a vzájemně si pomoci je určitě nesporným plusem v přípravě.

 

Jaký je tvůj týdenní tréninkový objem?

Kolem 130-170km, je to proměnlivé dle období sezóny a hlavně zdraví, které mě v posledních letech trápilo trochu více, než bych chtěl. Po vyvrcholení sezóny klidně 0km :) v největším objemu klidně přes 200km.

 

Tvoje nejoblíbenější běžecké oblasti?

Domácí trasy, kolem Botiče a dál z Prahy (buď do Průhonic nebo směrem k Říčanům).

Pestrá strava je základ! Polotovarům se vyhýbám...

Jak se stravuješ? Co je základem tvé stravy před a po závodě?

Strava dokáže výrazně ovlivňovat regeneraci i výkon. Zajímám se o různé knihy a zkušenosti sportovců se stravou a baví mě se v tomto směru vzdělávat. Ale hlavní je v tomto směru pestrost a hlavně kvalita potravin. Proto se snažím vyhýbat různým polotovarům a podobným výrobkům.

Nemám vyloženě specifické jídlo před ani po závodě. Před závodem si dám něco lehkého, stravitelného a po závodě se snažím doplnit potřebné živiny.

 

A co si dáváš průběhu závodu?

Zatím jsem neběžel nic dlouhého, takže nemám výraznější zkušenosti. Při půlmaratonu je to většinou pouze ionťák v půlce trati na občerstvovačce.

 

Využíváš nějaké gely nebo doplňky stravy?

Gely nevyužívám. Z doplňků stravy jsou to většinou ionťák, BCCA, after drink (na doplnění živin ihned po tréninku) a nějaké základní vitamíny a minerály.

Na běhu mám nejraději jednoduchost, většinou se obejdu jen s hodinkami

Jaké jsou tvoje oblíbené boty?

Oblíbil jsem si celkem méně známou značku Altra, v které často běhám. Ale jinak značky bot střídám.

 

A jaké bereš na závod?

V současnosti na silnici závodím v modelu Altra One 2.0.

 

Bez jakého vybavení se neobejdeš?

Na běhu je krásné, že na něj nepotřebuji skoro nic. Stačí obyčejné boty a oblečení, to se mi na něm líbí. Já z ostatního vybavení používám pouze hodinky Garmin. Ale i tak občas rád vyrazím bez nich a řídim se pouze svými pocity.

 

Děláš nějaké doplňkové sporty?

Baví mě vytrvalostní sport všeobecně. Rád chodím plavat a jezdím na kole. Považuji to za skvělý doplněk k běhu a v případě zranění je to ideální náhrada, abych si udržel kondici. Při dlouhodobějším zranění před 3 lety jsem se k plavání dostal trochu více a v Hostivaři ráno chodím plavat pravidelně s triatlonisty Hisport. Kolo zařazuji příležitostně dle období.

Osobní rekordy

Maraton: na premiéru zatím čekám :)

Půlmaraton: 1:09:24

10 km: 31:37

5 km: 14:49

1000 m: 2:33

3000m př - 9:12 3000m - 8:28

Největší úspěchy

Nedokážu vyzdvihnout jeden úspěch. Nejvíce si cením toho, že dělám, co mě baví. K tréninku přistupuji jako k dlouhodobému procesu a věřím, že se do budoucna nějaké výraznější úspěchy dostaví.

Kdybych měl přeci jenom nějaký výsledek zvýraznit, tak je to 3. místo na MČR na dráze na 5000m v Plzni, což byl i pocitově můj asi nejvydařenější závod. 3. místo mezi českými běžci letos na Pražském půlmaratonu mě taky potěšilo, ale tam vidím ještě výraznější rezervu a doufám, že letos čas ještě stlačím výrazněji dolů.

 

Děkujeme za rozhovor a držíme palce do dalších závodů!

 

/fotografie: archiv bratrů Edlmanů, Hradecký deník/


21.05.2018,


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů