BĚŽECKÉ OSOBNOSTI

POSLEDNÍ DISKUSE

TEREZA SVOBODOVÁ - Juniorská reprezentantka v triatlonu: "Do závodů jdu naplno!"

TEREZA SVOBODOVÁ - Juniorská reprezentantka v triatlonu:



Do závodů se snažím jít naplno

Jak ses k běhání dostala?

K běhání mě přivedli rodiče, když mě v 7 letech přihlásili na atletiku. Ze začátku jsem tam chodila nerada, patřila jsem mezi nejslabší a někteří se mi smáli. Tenkrát jsme závodili ve čtyřboji, který se skládal z hodu míčkem, skoku do dálky a běhů na 60 m a 600 m. Míček u mě byla katastrofa, na dálce jsem při odrazu nikdy netrefila prkno, a na šedesátce jsem hlavně díky pomalému startu často uzavírala startovní pole. Jediné, co mi trochu šlo, byla šestistovka, proto jsem se na ni zaměřila a začala se běhání naplno věnovat.

 

Na co se specializuješ?

Věnuji se hlavně triatlonu. Věkem patřím mezi juniorky, takže závodím na sprint distancích (750 m plavání - 20 km kolo - 5 km běh). Na čistě běžeckých závodech nejradši běhám desítku, to mi zatím připadá jako moje ideální trať.

Letos jsem k triatlonu přidala ještě skyrunning, zatím spíš na zkoušku. Tam jsou moje distance většinou okolo 20 km, v terénu, nahoru a dolů.

Když mám čas, jdu si zazávodit i na atletický ovál, kde mi nejvíce sedí tratě 3 km nebo 5 km. Když ale závodím za tým a potřebujeme co nejvíc bodů, zkusím si i 1500 m nebo 800 m, ale to už je pro mě sprint.

 

Jak a čím se motivuješ před závodem?

V tomhle jsem se nechala inspirovat mojí kamarádkou, úspěšnou triatlonistkou Ivetkou Fairaislovou, která vždycky říká, že chce překonat svoje startovní číslo. Na různé závody mám samozřejmě různé ambice, ale hlavní je jít do toho naplno, abych se sebou mohla být v cíli spokojená.

A pak je tady moje "celoživotní" motivace, která se nevztahuje přímo ke konkrétnímu závodu, ale celkově k tomu co dělám. V českém triatlonu totiž převládá názor, že nejlepší triatlonisté jsou z bývalých plavců. Já jim chci ukázat, že i z běžce může být skvělý triatlonista, že běh je v triatlonu stejně důležitý jako plavání.

 

Jaké jsou tvoje nejoblíbenější závody?

Nemám nejoblíbenější závod. Spíš mě baví objevovat nová místa a zkoušet nové závody. Třeba si časem nějaký oblíbím.

 


 

Závěrečný seběh na juniorském ME v triatlonu 2018Závěrečný seběh na juniorském ME v triatlonu 2018

Momentka z cyklistické části triatlonového závodu EP juniorů v TábořeMomentka z cyklistické části triatlonového závodu EP juniorů v Táboře

Kompletní sestava českých reprezentantů na ME v triatlonu 2018Kompletní sestava českých reprezentantů na ME v triatlonu 2018

Podívejte se na další fotografie k článku...

 


 

Nejdůležitější je technika...

Jaký je tvůj týdenní tréninkový objem?

cca 10 h

 

Co je podle tebe nejdůležitější součást tréninku?

Podle mě je nejdůležitější technika. Ať už běhám rychlé úseky nebo se jdu jen vyklusat, soustředím se hlavně na to, abych běžela technicky správně, lehce a uvolněně, abych se nekroutila a nedupala přes paty.

V tréninku dávám na rady trenéra a dříve výborného běžce Zdendy Kříže - hodně se věnuji běžecké abecedě a různým odrazovým cvičením.

 

Tvoje nejoblíbenější běžecké oblasti?

Nejlíp se mi běhá v horách, kde se můžu kochat krajinou a běh pak lépe utíká.

Po výkonu často následuje sladká odměna

Jak se stravuješ? 

Před závodem se snažím jíst lehce. K večeři den před závodem jsem zvyklá dávat si těstoviny. Přímo v den závodu snídám ovesnou kaši, pak ovoce, a když mám hlad před startem tak se zaplácnu nějakou proteinovkou. A hlavně hodně piju.

Po závodě poslouchám tělo a dám si to, na co mám chuť. Největší radost mi většinou udělá pořádný kus masa. Často pak následuje dezert, sladká odměna za výkon. Po závodě se prostě moc neomezuju, spíš si dopřeju to, co jsem před závodem nemohla.

 

A co si dáváš v průběhu závodu?

Při závodě nejsem zvyklá jíst. Běhám zatím spíš kratší závody, kdy jídlo nepotřebuju. K pití mi stačí trochu vody, ionťák by mi slepil pusu...

 

Využíváš nějaké gely nebo doplňky stravy?

Gely zatím nepoužívám. Z doplňků stravy beru BCAA, a to především v zimě, když se trénuje síla a objem. Pomáhá mi to regenerovat a taky nabrat svalovou hmotu potřebnou pro triatlon.

Skyrunningové začátky - Ještěd Skyrace 2018Skyrunningové začátky - Ještěd Skyrace 2018

Neobejdu se bez slunečních brýlí

Jaké jsou tvoje oblíbené boty?

Salomon SLab

 

A jaké bereš na závody?

Přece ty, ve kterých nejraději běhám... Takže Salomony.

 

Bez jakého vybavení se neobejdeš, co bys doporučila ostatním?

Kromě základního vybavení, které je na závod potřeba (oblečení, boty), bych vyzdvihla sluneční brýle (ty sportovní samozřejmě), protože:

  • nesvítí mi do očí
  • nedostane se mi do očí nepořádek a mouchy
  • když už nemůžu, brýle zamaskují výraz utrpení v mojí tváři
  • když nesvítí sluníčko, dám si je na hlavu jako čelenku, aby mi rozcuchané vlasy nelezly do obličeje

 

Děláš nějaké doplňkové sporty?

Vlastně skoro nic - mě bohatě stačí ty tři sporty v triatlonu. Samozřejmě v zimě jezdím na lyžích, sjezd i běžky. Taky jsem zkoušela skialpy, které mě nadchly, ale bohužel nemám moc příležitostí, kdy na ně chodit.

Osobní rekordy

Největší úspěchy

Letos mám zatím velmi dobrou sezónu, dostala jsem se do Estonska na ME juniorů v triatlonu a vybojovala zde 27. místo, což je pro mě skvělý výsledek, který naprosto předčil moje očekávání. Hned další týden se mi podařilo navázat 11. místem v triatlonovém závodě Evropského poháru juniorů v Táboře. Za zmínku stojí i letošní triatlonové MČR v Příbrami, kde jsem brala stříbro. A ohromnou radost mi udělalo vítězství v závodě Kitz Tri Games v rakouském Kitzbuhelu.

Co se týče čistě běžeckých úspěchů, největší radost jsem měla loni v říjnu, když jsem na svém prvním skyrunningovém závodě v italském Limone skončila 4. mezi ženami.

 

Děkujeme za rozhovor a držíme palce, ať se daří i nadále!

 

/fotografie: archiv Terezy Svobodové/


13.08.2018, Jitka Richterová


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů