Červená stezka z Radotína na Karlštejn

Přírodní terén
Převýšení (m)
519

Výlet na náš nejznámější hrad Karlštejn, stále po červené turistické značce z Radotína.

Tato trasa je ideální pro Pražáky, jelikož na její start se mohou dopravit vlakem pouze na Lítačku, ale samozřejmě i pro kohokoliv dalšího, kdo je třeba u příbuzných na víkendové návštěvě. Vzhledem k délce a přijatelnému převýšení je i díky perfektnímu dopravnímu spojení z cíle ideálním plánem na víkendový dlouhý běh.

Po výstupu z vlaku v Radotíně musíme nejdřív nelézt červenou turistickou značku. To je vlastně jediný orientační úkol, pak už se držíte pouze po červené až do Karlštejna. Trasa je tedy vhodná i pro běžce, kteří nechtějí složitě přemýšlet, kde mají odbočit, na kterou barvu. Pokud přijedeme z Prahy (vlak směr Beroun), musíte podejít koleje a dostat se do ulice Vrážská, kterou pokračujeme až k velké světelné křižovatce. Tu křižně přejdeme a za parkovištěm se ulicí Ježdíkova napojíme na červenou TZ (kdybychom se dali na opačnou stranu, doběhli bychom na Zbraslav). A máme zčásti vyhráno, teď už bychom se ztratit neměli. Po červené proběhneme Radotínem a na jeho konci se dáme kolem hřbitova doprava, kde nás čeká první výživné stoupání. Ale také tu už začíná les a za odměnu nás čeká pohodový traverz nad Radotínem. Na jeho konci, za dalším hřbitovem, dávejte pozor na přeběh silnice!

Za silnici jíž probíháme přírodní rezervací Staňkovka, proběhneme část obce Na Pískách a kolem velkého statku (můžeme vidět koně, ale i jiná zvířata) se dostaneme až na rozcestí Sulava, kde odbočíme doprava (klasicky po červené) až na rozcestník pod Kulivou horou. Tady se nabízí „vrcholová prémie“, ale spíš bych se dal rovnou doleva seběhem do Solopisků. Proběhneme vesnici, kolmo proběhneme hlavní silnici a rovnou stoupáme nahoru směr Vonoklasy. Asfaltový přeběh skrz Vonoklasy není zrovna to nejhezčí z celé trasy, ale ten cca 1,5km dlouhý úsek se dá přežít. Následuje krásný technický seběh dolů do Karlíka, cesta se nahoře rozdvojuje a můžete si vybrat, kterou se dáte, obě skončí zase prakticky na stejném místě.

Proběhneme kousek Karlíkem a podél chat se dáme do posledního většího stoupání. Pěkný přeběh CHKO Český kras přes Mořinku a louky pole nad ní nám nabízí možná nejhezčí výhledy z celé trasy (nepočítáme-li výhled na Karlštejn, ale to je taková klasika). Když se dostaneme přes velkou silnici, už jen seběhneme přímo do podhradí Karlštejna.

Tady už můžeme pokračovat, jak chceme. Trasa se dá prodloužit až do Berouna (ano, stále po červené, ale je to dalších cca 15km) nebo můžeme doběhnout mezi stánkaři na vlak, který jezdí do Prahy (minimálně) každých 30 minut.

Po cestě se případně dá občerstvit v Solopiskách a Karlíku. Doufám, že si trasu užijete! 😉