HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Pádler.cz Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Dýchání

Jak správně dýchat? Proč by při běhu měl být dechový rytmus synchronní s kroky? To vše se dozvíte v běžeckém slovníčku.



Dýchání

Rozlišujeme hrudní, mělké dýchání a vědomé, hluboké, břišní dýchání. Právě ovládání břišního dýchání je pro běžce naprosto nezbytné. Umožňuje totiž transportovat kyslík do dolních částí plic a zajišťuje tak lepší vstřebávání kyslíku.

Většina lidí, aniž by si to uvědomovala, nedýchá správně. Špatné dýchání se právě při běhu nejlépe ukáže. Nádech i výdech musí být při běhu dynamický, tzn., být synchronní s běžeckým tempem. Správné dýchání se dá naučit. Ideální je vyzkoušet si dýchání už v klidu, kdy máte čas se na to soustředit. Nadechnout se hluboce nosem a potom zase vydechnout. Při běhu může být obtížné udýchat nosem své tempo, a proto se snažte tempo uzpůsobit svému dechu. Přibližně po třech týdnech až měsíci už budete schopni udýchat vaše normální běžecké tempo.

Správné dýchání nosem vám umožní při stejné tepové frekvenci dosáhnout lepších výsledků. Dýchání nosem je i zdravotně prospěšné. Obzvláště na podzim, kdy je vzduch chladnější a plný nečistot a bacilů slouží nos (chloupky na sliznici) jako vzdušný filtr. Současně také vdechovaný vzduch ohřeje a snižuje tak pravděpodobnost nachlazení.

Dechový rytmus

Dech by se měl přizpůsobit běžeckému tempu. Nádech a výdech by měl výt synchronní s rytmem kroků.


01.08.2014, Redakce


Sem vložte diskusní příspěvek.