HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Pádler.cz Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Glykogen

Chcete vědět, co to je glykogen? Čtěte běžecký slovník!



Glykogen

Je zásobní sacharid, okamžitý zdroj energie. Jedná se o spojení několika molekul glukózy, která je uložená ve svalech a v játrech. Při fyzické aktivitě dochází k jeho štěpení a okamžitému uvolnění energie. Naopak v klidovém režimu se zásoby glykogenu obnovují. Správnou životosprávou a tréninkem lze ovlivnit uložené množství glykogenu v těle. Trénované svaly mohou ukládat o 20 až 50 % více glykogenu než svaly netrénované.

Svalový glykogen na 100g svalu

Netrénovaný sval 13 g

Trénovaný sval 32 g

Trénovaný sval zásobený glykogenem 35 – 40 g

Nedostatek glykogenu ve svalech způsobuje ztrátu síly. Vyčerpání jeho zásob v játrech zase může přivodit změny ve vnímání. Glykogen z jater totiž v krevním oběhu zajišťuje stálou hladinu glukózy. Jejiž výkyvy mohou negativně působit na mozek člověka. Proto, pokud dojde k vyčerpání zásob jaterního glykogenu, může běžec pociťovat závratě, slabost, poruchy koordinace aj.


01.08.2014, Redakce


Sem vložte diskusní příspěvek.