HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Pitný režim pro běžce očima ultramaratonkyně Kateřiny Kašparové

Pitný režim pro běžce očima ultramaratonkyně Kateřiny Kašparové

Jak pít? Co pít? Kdy pít? Na tyto otázky vám odpoví ultraKatka Kateřina Kašparová, držitelka národního rekordu na 12 hod a reprezentantka ČR na 100 km a 24 hod.



Respektujme svůj pocit žízně

"Pijte vodu, pijte pitnou vodu, pijte vodu a nepijte rum..." Všichni víme, že alkohol není pro sportovce to pravé, ono ani pro nesportovce to není ideální. Pokud nepijete s mírou, s mírou s „malým M“, nemůžete chtít po tělu, aby druhý den naběhlo na start a zaběhlo osobák. Takže opravdu, nepijte rum a přesuňme se k tomu co pít, kdy pít a jak pít.

Piješ málo, napij se, víš, že se musí vypít nejmíň 2 litry tekutin. Tak tato tvrzení jsou, a pro někoho budou dokonce i platná. Ale pokud nemáme zdravotní problémy, nebo nejsme v závodě, respektujme vlastní pocit žízně. Ideální je pít mezi jídly. Polévku zalévat další tekutinou netřeba, po hamburgeru tekutinu potřeba. Ale jinak klasické hamburgery tělu také netřeba. Pokud jste zvyklí k jídlu pít, nedoporučuji studené nápoje, vyjma piva. Studený nápoj zpomalí vaše trávení. Stejné to je se slazenými nápoji, které obsahují nežádoucí, jednoduché cukry a rovněž trávení neurychlí.


Po tréninku se vždy napijuRespektujte potřeby svého těla

Smoothie obsahují hodně cukru a nejsou ideální pro hubnutíČerstvá limonáda má spoustu výhod, zkuste ji

Konvice ETA Crystela Esence zmákne i čerstvý bylinkový čajKonvice ETA Crystela Esence zmákne i čerstvý bylinkový čaj

Prohlédněte si i další fotografie k článku...


H2O, kohoutek nebo plast?

Začněme od toho nejjednoduššího, čeho máme ale čím dál tím méně. H2O, čili voda. Kvalita vody se obecně řídí vyhláškou č. 252/2004 Sb. a na internetu si můžete najít kvalitu vody vaší vodárny spolu s klíčovými parametry uvedenými ve vyhlášce. Kdo by chtěl více informací o jednotlivých parametrech, nalezne je zde. Pokud máte vlastní studnu, musíte se spolehnout na rozbor vlastní. Pokud koupíte vodu balenou, musíte se spokojit s údaji na etiketě, kde je analýza částečná. Nelobuji zde za kohoutkovou vodu, ale sama ji piju. Pro lepší pocit si do ní dávám buď šungit nebo křišťál, důkazy o tom, zda je pak voda lepší nejsou, ale mně chutná.

A to, že máme u nás na vesnici chlorovanou vodu? Také ji máte? Nebojte se, je to plyn, který vyprchá. Nechte vodu odstát, chlor zmizí. Nebo si najděte studánku v okolí, u nás máme jednu takovou „U tří pramenů“, nejen že tam je výborná voda, ale je tam i Kneippův přírodní chodníček. Takže ne, že tam teď bude plno. :) Jinak ještě, kohoutková voda má několik výhod, nemusíte chodit do obchodu pro balenou, raději si kupte kvalitnější jídlo, když natočíte vodu do skleničky, stačí zavřít kohoutek. Když vypijete vodu balenou, je fajn láhev zmáčknout a hodit do žlutého kontejneru na plast. Ano, práce navíc, čas je drahý. Vyberte si sami. A že potřebujete ochucenou vodu? Ochuťte si ji, ale cukřenku nechte stranou.

ETA

ETA, a.s.

 

Tradiční česká značka ETA, která má na našem trhu nezastupitelné místo, vybavuje domácnosti spotřebiči, a přináší do nich radost a užitek více než 75 let. Jako jediná firma u nás, má vlastní zkušebnu, ve které zajišťuje vysoký standard výrobků i servisu svých produktů. Sleduje trendy u nás i ve světě a nabízí inovativní řešení, díky kterým její produkty fungují v každé domácnosti. Značka ETA věnuje také velkou pozornost designu svých produktů, což z nich dělá jedinečné a praktické pomocníky pro každý den.

Cola? Tak na 90. km bodne

Bavit se o nezdravosti slazených limonád je plýtvání slov. Ale opakování matka moudrosti, ve zkratce: zbytečné cukry a kalorie navíc, z toho plynoucí kila navíc a cukrovka druhého typu. Mnohé studie uvádí rovněž vyšší výskyt osteoporózy, dny nebo artritidy, atd…samé lákavé nemoci. Což jako sportovci nechceme, jasně že ne. Ale přeci jen taková coca cola na 90. km bodne, když chybí do cíle už „jen“ desítka. V závodě si jen pohlídejte doporučenou dávku 60 g sacharidů za hodinu. Ke konci ultra závodu to moc neřeším a snažím se držet tělo v běhu, co nejrychleji to jen jde, ale na začátku si tyto věci hodně hlídám. Gel, typ ionťáku, popř. ovoce. Když jsme u těch ionťáků, tak pro mne je super ionťák nealko pivo. Srovnává mi žaludek na ultra a po závodě mi zahání skvěle žízeň. Alko je určitě taky fajn, ale v závodu bych si nedala a hned po něm také ne, přeci jen dát tělu zabrat, a pak mu poslat alkohol, asi by radostí skákat nezačalo.

TIP: Přečtěte si také rozhovor s Kateřinou Kašparovou: "Žiju si svůj sen, i když tohle by mě ani ve snu nenapadlo..."

Teplá voda po ránu

Ráno startuji skelničkou teplé vody s umeoctem. Není to ocet jako ocet s kyselinou octovou, ale tento ocet obsahuje kyselinu citronovou, obsahuje asi 30 % mořské soli a mě nakopává. A když jsem to dřív omylem přehnala s prvním odstavcem – alkoholem, tak i léčí. Ale narovinu, není nejchutnější, ale zvyknete si. Já ho vozím i na závody. A do kuchyně se hodí, dávám ho do salátů i do cukroví a nejsem "Babica". Každopádně nemusíte umeocet, ani citron, ale poslat ráno tělu studenou vodu do žaludku také není nejlepší. Aspoň ten teplý čaj mu dejte. A úplně nejlepší, když bude bylinkový a nebudete tahat pytlík z krabičky.

Ne opravdu nejsem šílený biolog ani ochránce, ale sama jsem poznalu chuť přírodních bylinných čajů. Na jaře suším kopřivy, hodí se na krvinky a na detox, v létě nasbírám lípu na zimu, kdyby přišlo nachlazení (občas mi sbírá tatínek, přiznávám), můžete sebrat i diviznu. Z máty dělám v horkých dnech limonády. Nahážu do Vital Blendu od ETA mátu, vodu, ovoce, co po cestě ze zahrady seberu a limonáda je hotová. A také z máty dělám čaj, co zbyde nasuším, na žaludek se hodí. S podzimem nasbírám šípky, ne nejsem ani babka kořenářka, jen radši zajdu do lesa, než do supermarketu a budu stát radši u keře než ve frontě na kasu. Máte radši čaje ovocné? Nasušte ovoce, klidně mixněte s bylinkami. Mimochodem moderní pečený čaj obsahuje poměrně hodně cukru. Když už čaj slazený, tak medem.

Základem by měla být čistá vodaZákladem by měla být čistá voda

Mléko nebo nemléko?

Mléko patří mezi potraviny, já jím stejně zaháněla v hicech žízeň. Chodím pro něj do mlékomatu a miluji ho. Ale na Vánoce jsem si strašně přála multifunkční stolní mixér právě na nemléka, oříškové, makové, obilné. Abych byla soběstačná a dělala si domácí, bez cukru, kdy budu chtít já, a ne kdy bude otevřeno v nejmenované drogerii. Tak nakonec mixér používám hlavně tehdy, kdy vím, že musím jíst, ale nemám hlad, kdy potřebuji do sebe dostat co nejvíc živin před závodem. Mixnu rýži, oříšky, vypiju. Nebo mixnu ovoce a to samé. Pokud chcete hubnout, na smoothie a ovocné freshe pozor. Ovocné obsahují opravdu hodně cukru, vypijeme to rychle, cukry letí do krve a slinivka maká, aby uvolnila inzulín, který to zpracuje. Ale nemléka, z obilovin, oříšků, semínek obsahují zdravé tuky, bílkoviny a další minerální látky, které určitě nikomu neuškodí. Pokud nemáte zrovna alergii na lepek nebo oříšky.

Jak piju opravdu já?

Ráno ten umeocet do teplé vody, pak uvařím v konvici bylinkový čaj. Konvice Crystela Esence má totiž sítko a používám ji jen na čaje, každopádně ráno uvařím a večer polovinu vyliju. Před tréninky piju vždy, podle počasí uzpůsobím. Ve vedru beru pití i při běhu nad 1,5 hod. V zimě jen cca nad hodiny dvě, ale moc tomu pití nedám. A piju při běhu ionťák. Po běhu má tělo žízeň, takže se logicky taky napiju, zapiju zároveň po těžším tréninku BCAA. Když jsem doma, udělám si přes den nějakou limonádu z toho, co seberu na zahradě, nebo vyndám sušeného ze sklenic. Dám během dne jedno, někdy dvě kafíčka.

A večer piju méně. Před většími závody se zavodňuji záměrně více, to se snažím nedostat se do stavu větší žízně, piji i vincentku. A před závody mám rituál, že skleničku červeného dám. A někdy ji dám, i když není závod, ale je dobrá společnost. Nic se nemá přehánět (až na ten běh, že jo, ten ano), takže nehroťte tekutiny, nestresujme sami sebe věcí, která je přirozená, stresuje nás toho tolik zvenčí… Buďme v klidu a důvěřujme svému tělu.

Katka Kašparová

Katka Kašparová

Ing. Kateřina Kašparová, Ph.D., ekonomka bez stálého zaměstnání, držitelka českého rekordu na 12 hod 133 km, reprezentantka ČR v běhu na 100 km a 24 hod, která žije svůj sen a letos si ho splnila 2. místem na Spartathlonu (246,8 km, 27:47:16). Vše co dělá, tak dělá s nadšením a úsměvem. Učení matematiky i vaření a samozřejmě takéběh. :) Na instagramu sdílí část svého snu pod pseudonymem UltraKatka.

 

Pijte vodu, pijte pitnou vodu, pijte vodu, a nepijte rum…

Všichni víme, že alkohol není pro sportovce to pravé, ono ani pro nesportovce to není ideální. Pokud nepijete s mírou, s mírou s „malým M“, nemůžete chtít po tělu, aby druhý den naběhlo na start a zaběhlo osobák. Takže opravdu, nepijte rum a přesuňme se k tomu co pít, kdy pít a jak pít.

Kolik a kdy?

Piješ málo, napij se, víš, že se musí vypít nejmíň 2 litry tekutin. Tak tato tvrzení jsou a budou, a pro někoho budou dokonce i platná. Ale pokud nemáme zdravotní problémy, nebo nejsme v závodě, respektujme vlastní pocit žízně. Ideální je pít mezi jídly. Polévku zalévat další tekutinou netřeba, po hamburgeru tekutinu potřeba. Ale jinak klasické hamburgery tělo také netřeba. Pokud jste zvyklí k jídlu pít, nedoporučuji studené nápoje, vyjma piva. Studený nápoj zpomalí vaše trávení. Stejné to je se slazenými nápoji, které obsahují nežádoucí, jednoduché cukry a rovněž trávení neurychlí.

H2O

Začněme od toho nejjednoduššího, čeho máme ale čím dál méně. H2O, voda. Kvalita vody se obecně řídí vyhláškou č. 252/2004 Sb. a na internetu si můžete najít kvalitu vody vaší vodárny spolu s klíčovými parametry uvedenými ve vyhlášce. Kdo by chtěl více informací o jednotlivých parametrech, nalezne je zde: https://www.vakberoun.cz/cs/vodovody/kvalita-vody. Pokud máte vlastní studnu, musíte se spolehnout na rozbor vlastní. Pokud koupíte vodu balenou, musíte se spokojit s údaji na etiketě, kde je analýza částečná. Nelobuji zde za kohoutkovou vodu, ale sama ji piju. Pro lepší pocit si do ní dávám buď šungit nebo křišťál, důkazy o tom, zda je pak voda lepší nejsou, ale mně chutná. A to, že máme u nás na vesnici chlorovanou vodu? Také ji máte? Nebojte se, je to plyn, který vyprchá. Nechte vodu odstát, chlor zmizí. Nebo s najděte studánku v okolí, u nás máme jednu takovou „U tří pramenů“, nejen že tam je výborná voda, ale je tam i Kneippův přírodní chodníček. Takže ne že tam teď bude plno J Jinak ještě, kohoutková voda má několik výhod, nemusíte chodit do obchodu pro balenou, raději si kupte kvalitnější jídlo, když natočíte vodu do skleničky, stačí zavřít kohoutek. Když vypijete vodu balenou, je fajn láhev zmáčknout a hodit do žlutého kontejneru na plast. Ano, práce navíc, čas je drahý. Vyberte si sami. A že potřebujete ochucenou vodu? Ochuťte si ji, ale cukřenku nechte stranou.

Slazený ne? Cola? Tak občas, malinko.

Bavit se o nezdravosti slazených limonád je plýtvání slov. Ale opakování matka moudrosti, ale ve zkratce: zbytečné cukry a kalorie navíc, z toho plynoucí kila navíc a cukrovka druhého typu. Mnohé studie uvádí rovněž vyšší výskyt osteoporózy, dny, artritidy…samé lákavé nemoci. Což jako sportovci nechceme, jasně že ne. Ale přeci jen taková coca cola na 90.km bodne, když chybí do cíle už „jen“ desítka. V závodě si jen pohlídejte doporučenou dávku 60 g sacharidů za hodinu. Ke konci ultra závodu to moc neřeším a snažím se držet tělo v běhu, co nejrychleji to jen jde, ale na začátku si tyto věci hodně hlídám. Gel, typ ionťáku, popř. ovoce. Když jsme u těch ionťáků, tak pro mne je super ionťák nealko pivo. Srovnává mi žaludek na ultra a po závodě mi zahání skvěle žízeň. Alko je určitě taky fajn, ale v závodu bych si nedala a hned po něm také ne, přeci jen dát tělu zabrat, a pak mu poslat alkohol, asi by radostí skákat nezačalo.

Teplé nápoje

Ráno startuji skelničkou teplé vody s umeoctem. Není to ocet jako ocet s kyselinou octovou, ale tento ocet obsahuje kyselinu citronovou, obsahuje asi 30 % mořské soli a mě nakopává. A když jsem to dřív omylem přehnala s prvním odstavcem – alkoholem, tak i léčí. Ale narovinu, není nejchutnější, ale zvyknete si. Já ho vozím i na závody. A do kuchyně se hodí, dávám ho do salátů i do cukroví a nejsem Babica. Každopádně nemusíte umeocet, ani citron, ale poslat ráno tělu studenou vodu do žaludku není nejlepší. Aspoň ten teplý čaj mu dejte. A úplně nejlepší, když bude bylinkový a nebudete tahat pytlík z krabičky. Ne opravdu nejsem šílený biolog ani ochránce, ale sama jsem poznalu chuť přírodních bylinných čajů. Na jaře suším kopřivy, hodí se na krvinky a na detox, v létě nasbírám lípu na zimu, kdyby přišlo nachlazení (občas mi sbírá tatínek, přiznávám), můžete sebrat i diviznu. Z máty dělám v horkých dnech limonády. Nahážu do Vital Blendu od ETA mátu, vodu, ovoce, co po cestě ze zahrady seberu a limonáda je hotová. A také z máty dělám čaj, co zbyde nasuším, na žaludek se hodí. S podzimem nasbírám šípky, ne nejsem ani babka kořenářka, jen radši zajdu do lesa, než do supermarketu a budu stát radši u keře než ve frontě na kasu. Máte radši čaje ovocné? Nasušte ovoce, klidně mixněte s bylinkami. Mimochodem moderní pečený čaj obsahuje poměrně hodně cukru. Když už čaj slazený, tak medem.

Mléko nebo nemléko?

Mléko patří mezi potraviny, já jím stejně zaháněla v hicech žízeň. Chodím pro něj do mlékomatu a miluji ho. Ale na Vánoce jsem si strašně přála multifunkční stolní mixér právě na nemléka, oříškové, makové, obilné. Abych byla soběstačná a dělala si domácí, bez cukru, kdy budu chtít já, a ne kdy bude otevřeno v nejmenované drogerii. Tak nakonec mixér používám hlavně tehdy, kdy vím, že musím jíst, ale nemám hlad, kdy potřebuji do sebe dostat co nejvíc živin před závodem. Mixnu rýži, oříšky, vypiju. Nebo mixnu ovoce a to samé. Pokud chcete hubnout, na smoothie a ovocné freshe pozor. Ovocné obsahují opravdu hodně cukru, vypijeme to rychle, cukry letí do krve a slinivka maká, aby uvolnila inzulín, který to zpracuje. Ale nemléka, z obilovin, oříšků, semínek obsahují zdravé tuky, bílkoviny a další minerální látky, které určitě nikomu neuškodí. Pokud nemáte zrovna alergii na lepek nebo oříšky.

Jak piju opravdu já?

Ráno ten umeocet do teplé vody, pak uvařím v konvici bylinkový čaj. Konvice Crystela Esence má totiž sýtko a používám ji jen na čaje, každopádně ráno uvařím a večer polovinu vyliju. Před tréninky piju vždy, podle počasí uzpůsobím. Ve vedru beru pití i při běhu nad 1,5 hod. V zimě jen cca nad hodiny dvě, ale moc tomu pití nedám. A piju při běhu ionťák. Po běhu má tělo žízeň, takže se logicky taky napiju, zapiju zároveň po těžším tréninku BCAA. Když jsem doma, udělám si přes den nějakou limonádu z toho, co seberu na zahradě, nebo vyndám sušeného ze sklenic. Dám během dne jedno, někdy dvě kafíčka. A večer piju méně. Před většími závody se zavodňuji záměrně více, to se snažím nedostat se do stavu větší žízně, piji i vincentku. A před závody mám rituál, že skleničku červeného dám. A někdy ji dám, i když není závod, ale je dobrá společnost. Nic se nemá přehánět (až na ten běh, že jo, ten ano), takže nehroťte tekutiny, nestresujme sami sebe věcí, která je přirozená, stresuje nás toho tolik zvenčí… Buďme v klidu a důvěřujme svému tělu.

UltraKatka

 


08.10.2018, Kateřina Kašparová


Diskuse



Prosím, opravte Katce profil. Spartathlon už letos určitě nepoběží, ten má úspěšně, velmi úspěšně za sebou.

08. 10. 2018, 19:26:00

Dobrý den, děkujeme za upozornění, požádáme Katku o aktualizaci.

09. 10. 2018, 17:58:01

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze

Partnerem rubriky je ETA