Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

POSLEDNÍ DISKUSE

Vhodné pití pro běžce

Vhodné pití pro běžce

Každý běžec a sportovec jistě ví, že v průběhu tréninku by měl tělu dodávat nejen vodu, ale při delší zátěži i iontové nápoje. Jak je to ale s  ostatními nápoji? Smíme pít alkohol, kávu a co takhle silný čaj?



Káva

Jste-li na kávu zvyklí, a nebo vám jen prostě pomáhá probrat se, nevyhýbejte se ji. Podle některých studií člověk dokonce dokáže běžet rychleji, pokud má v sobě kofein. Na Novém Zélandu zkusili vyslat několik běžců na 1500 m dlouhou trať. Jednou dostali 2 šálky silné kávy s kofeinem, podruhé bez kofeinu. 80 % běžců běželo 1500 m v průměru o 4 sekundy rychleji. Po dodání kofeinu se dokážeme lépe soustředit a svaly nám produkují méně laktátu, takže se subjektivně cítíme čilejší. Kofein také šetří svalový glykogen v organismu, čímž prodlužuje výkon.

Každý organismus ale reaguje jinak a je důležité si vše nejdřív sám na sobě vyzkoušet. Kofein má také plno pro sportovce nežádoucích účinků, zejména zvyšuje žaludeční sekreci, zvyšuje krevní tlak, způsobuje bolesti hlavy, nespavost, tělesný třes a zvyšuje diurézu. Právě díky svým diuretickým účinkům se ve sportu moc nedoporučuje.

Čaj

Stejně jako u kávy, i zde příliš častá konzumace není zrovna nejzdravější a zvyšuje krevní tlak. Na druhou stranu bývají mnohdy milovníci čaje zdravější díky svému životnímu stylu, mají nižší BMI a také obsah cholesterolu a cukru v krvi. Tedy pokud pijete kvalitní čaje a nedoslazujete je několika lžícemi medu či cukru. Jeden hrnek černého nebo zeleného čaje vám dodá 30 - 60 mg kofeinu. U bylinných čajů čtěte pořádně jejich složení. Nadměrná konzumace některých bylinek může mít negativní účinky.

Kakao

Výborně chutná a zároveň pomáhá podle odborníků snižovat riziko srdečního onemocnění. Flavonoidy obsažené v kakaových bobech pomáhají snížit tlak i obsah tuku v krvi. Kakaem se myslí samozřejmě hořké kakao, které si můžete dosladit cukrem či medem. Rozhodně zapomeňte na různé slazené a dochucované prášky či granuláty. Ty s kakaem a kakaovými boby mnohdy nemají vůbec nic společného.

Alkohol

Pozitivní zprávou pro mnohé běžce je, že pivo a produkty z vína můžou příznivě působit na vaše zdraví. Přestože pravidelně trénujete a připravujete se třeba na nějaký důležitý závod, alkoholu se nemusíte zcela zříct. Červené víno obsahuje vysoký obsah flavonoidů, které snižují hladinu cholesterolu v krvi a brzdí stárnutí buněk. Pivo vám dodá vysoké množství vitamínu B. Samozřejmě si ale hlídejte, kolik toho vypijete! Příležitostnou konzumaci alkoholu doplňujte dostatkem vody.

Pokud to však s tréninkem a závody myslíte vážně, měli by jste příjem alkoholu minimalizovat. Říká se sice, že vychlazené pivo je nejlepší iontový po vytrvalostním výkonu. Alkohol v něm obsažený se ale přednostně detoxikuje v játrech, což prodlužuje regeneraci a zvyšuje únavu. Zároveň má alkohol diuretické účinky, které také nejsou žádány. Jestli se ale bez tohoto rituálu neobejdete, sáhněte po nealkoholickém pivu.

 

Voda

Nejlepší nápoj! Denně by měl průmerný člověk přijmout 2 - 3 litry tekutin a voda by měla tvořit základ vašeho pitného režimu. Individuální potřeba tekutin je ale dána mnoha faktory jako jsou teplota zevního prostředí, vlhkost, tlak, intenzita a doba zatížení, věk, pohlaví, tělesná hmotnost a další. Při sportu se potřeba tekutin mnohonásobně zvyšuje. Dostatečnou hydrataci poznáte dle barvy moče, která by měla být světle žlutá a frekvence močení každé 2-3 hodiny.

Láhev s vodou noste ideálně stále při sobě, dostatek přijatých tekutin vám umožní správnou funkci ledvin, vyplavení škodlivých látek z těla i zajištění vitality.

 

Limonády

Opravdu to musí být? Ideálně je ze svého jídelníčku úplně vyškrtněte. Pokud však víte, že nejste schopni vypít dostatek vody, nabízí je jednoduchá rada. Vodu si ochuťte citrónem, listy máty nebo několika kousky šťavnatého ovoce. Chcete-li současně dodat tělu i energii, použijte nerafinovaný řepný či třtinový cukr, u teplých nápojů ideálně med.

Je to jednoduché, stejně jako u jídla nebo u regenerace se musíme trochu zamyslet, co je dobré a čím bychom si naopak uškodili. Vždyť by to byla škoda si ničit zdraví a zhoršovat svoje výkony právě nezdravým výběrem nápojů.


31.12.2014, Redakce


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů