HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Výživa


Proč je výživa důležitým prvkem úspěchu ve sportu?

Proč je výživa důležitým prvkem úspěchu ve sportu?

Výživový plán by měl být součástí plánu tréninkového. Nepůjde-li totiž naše výživa v ruku v ruce s plánovanými výkony, naše výkonnost neporoste. Důležitý je jak každodenní jídelníček s dostatečným energetickým příjmem a poměrem přijímaných živin, tak výživa vázaná bezprostředně na náš trénink nebo závod. Co hraje klíčovou roli, a proč tomu tak je?

8 rad pro správné stravování před, během a po běhu

8 rad pro správné stravování před, během a po běhu

Už jste určitě slyšeli, že strava je 50 % výkonu. Taky psychika je 50 % výkonu. Regenerace je 50 % výkonu… Počkat, to už nám nějak nevychází… Strava specifické skupiny sportovců sama vydá na minimálně jeden vysokoškolský obor. Nebudeme vás tedy zatěžovat dlouhými poučkami a chemickými vzorci. Naopak – ve spolupráci s kámošema ze SportObchod.cz jsme pro vás připravili 8 jednoduchých rad a tipů. Některé už možná znáte, jiné budou novinkou. Všechny jsou ale podány stručně a jasně.

Jakou výživu volit při různém typu tréninku?

Jakou výživu volit při různém typu tréninku?

Zásadním přínosem tréninku pro růst výkonnosti je „vyždímat“ organizmus tak, aby vyvolal adaptační reakci organizmu. Proto je výhodné a přínosné podpořit efektivitu tréninku vhodně zvolenou sportovní výživou a stimulovat tak organizmus k vyššímu tréninkovému výkonu. Sportovní výživa totiž umožní vyšší míru zatížení a čím větší je fyzická zátěž, tím větší bude odezva v následné adaptaci a tedy i v růstu výkonnosti.

Utečte jarní únavě: strava, zelené potraviny a relaxace

Utečte jarní únavě: strava, zelené potraviny a relaxace

Konečně začalo jaro, na které jste se poslední týdny tolik těšili. Sluníčko zase hřeje, všechno se zazelenalo, ale vy se cítíte unavení a vyčerpaní. Jarní trénink vám možná právě proto nepřináší tu správnou radost. Dnešní článek vám přinese několik rad, jak jarní únavě co nejrychleji utéct.

Hydratace a dehydratace
Kofein – je pro sportovce užitečný nebo škodlivý?

Kofein – je pro sportovce užitečný nebo škodlivý?

Většině z nás se při vyslovení slovíčka „kofein“ vybaví lahodný černý nápoj. Spousta (nejenom) sportovců si bez kávy nedokáže představit den. Pro nás v redakci je káva nejenom způsob, jak se udržet ve střehu, ale především rituál. A protože takovýchto rituálů absolvujeme během dne spoustu, řekli jsme si, že se kofeinu a jeho účinku podíváme na zoubek, ať už je obsažený v kávových bobech, čaji nebo energy drinku.

Hořčík – důležitý minerál, o kterém panuje spousta mýtů

Hořčík – důležitý minerál, o kterém panuje spousta mýtů

V minulém článku jsme rozdělili živiny, které přijímáme do dvou skupin – mikroživiny a makroživiny. Makroživiny obsahují energii a spadají do nich sacharidy, tuky a bílkoviny. Mikroživiny jsou skupina, do které můžeme zařadit vitamíny, minerály a stopové prvky. Přestože v mikroživinách nejsou kalorie a nemáme z nich energii potřebnou pro fungování a sport, jsou pro nás neméně důležité. Minule jsme rozebírali železo, proč je pro vytrvalce tak důležité a hlavně, proč právě vytrvalci často trpí jeho nedostatkem. Dneska se koukneme na zoubek druhému prvku, který je u běžců tak často skloňovaný. A to je hořčík, často se setkáme s výrazem magnesium.

Železo – je opravdu tak důležité a proč se vytrvalci potýkají s jeho nedostatkem?

Železo – je opravdu tak důležité a proč se vytrvalci potýkají s jeho nedostatkem?

Lidský organismus potřebuje palivo, aby mohl správně fungovat. U běžců, respektive sportovců obecně, je to, jestli do organismu lijeme palivo správně, vidět ještě výrazněji. A to především díky vyšším energetickým nárokům. Tohle „palivo“ si můžeme rozdělit na dvě velké skupiny – makro živiny a mikro živiny. Do skupiny makro živin patří sacharidy, tuky a bílkoviny a všechny tři formy jsou určitým druhem energie. Druhou skupinou, které se v tomto článku budeme věnovat více, jsou mikroživiny – zde můžeme zařadit vitamíny, minerály a stopové prvky. Tyto složky v sobě nemají žádnou energii. Pro správné fungování lidského organismu jsou ale zásadní, přestože jich naše tělo potřebuje velmi malé množství – odtud výraz „mikro“.

Hydratace a dehydratace
Pitný režim jako nezbytná součást běžeckého výkonu

Pitný režim jako nezbytná součást běžeckého výkonu

Součastí tréninku každého sportovce je nejen fyzická příprava, ale také výživa a správná hydratace nebo také pitný režim. Pojďme se tedy trochu ponořit do toho, jak by takový správný režim měl vypadat a co všechno může ovlivnit.

5 potravin, které by neměly chybět v jídelníčku žádného běžce

5 potravin, které by neměly chybět v jídelníčku žádného běžce

Základem vydařeného závodu nejsou pouze pravidelné tréninky. Abyste dokázali vaši rychlost a kondici dostat skutečně na maximum, musíte se zaměřit také na to, co dáváte do svého těla. Pokud si totiž dopřejete správné potraviny ve správnou chvíli, podaří se vám výrazně vylepšit své běžecké výkony a navíc se vám podaří snížit riziko zranění či různých onemocnění. Která jídla by vám tedy v jídelníčku neměla chybět?

Trénink na horské běhy
(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce 7 Beskydskými vrcholy, II. – výživa před a v den závodu, taktika

(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce 7 Beskydskými vrcholy, II. – výživa před a v den závodu, taktika

Čas do startu se blíží mílovými kroky. Nervozita stoupá a spousta závodníků přemýšlí, čím ještě svou formu vyšperkovat. V tréninku už toho moc nezmůžeme. Momentálně se dá výkonnost snáz pokazit než vylepšit. Kde je ještě prostor pro akci, je oblast výživy – jak ta každodenní, těsně před závodem, tak i v den závodu. A potom samozřejmě den závodu samotný – taktika logistika, odpočinek. Pojďme tedy tato témata naťuknout.

Jak běhat lépe? Využijte fyziologických zákonů

Jak běhat lépe? Využijte fyziologických zákonů

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu.

Vitamíny a minerály jako doplňky stravy

Vitamíny a minerály jako doplňky stravy

Poslouchat své tělo platí obecně, pokud jste ale běžec v plném tréninku, tak to platí dvojnásob. Vitamíny a minerály jsou podstatné složky ve každého těla a pokud některé chybí, pak si o ně tělo umí, nekdy i důrazně, říct.

Doplňování energie během výkonu? Důležité je znát složení potravy a poměr sacharidů

Doplňování energie během výkonu? Důležité je znát složení potravy a poměr sacharidů

Energetické gely, liquid gely, iontový nápoj, energetické tablety nebo tyčinky. Existují různé druhy doplňovačů energie v průběhu běhání a dalších vytrvalostních výkonů. Jaké jsou v těchto produktech rozdíly? Cílem tohoto článku je seznámit vás s odlišnostmi, abyste vždy vyběhli s optimálně zvoleným energetickým doplňkem.

Hydratace a dehydratace
V čem je kouzlo dobrého ionťáku? Rozhovor s Petrem Lyskem, majitelem společnosti OVONEX s.r.o.

V čem je kouzlo dobrého ionťáku? Rozhovor s Petrem Lyskem, majitelem společnosti OVONEX s.r.o.

Není ionťák jako ionťák. A IoniLyte je trochu jiný ioťák (z lahvičky 100ml získáte až 40 litrů iontového nápoje). Na sportovní scéně je poměrně krátce, ale už od začátku si nejen mezi běžci získal velkou oblibu. Přinášíme vám rozhovor s Petrem Lyskem, majitelem společnosti a člověkem, který se podílel na vývoji IoniLyte. Přečtěte si, v čem je IoniLyte jiný, jak správně hydratovat a co všechno hraje roli při vstřebávání minerálů.

Hubnutí
Jak tělo navyknout na efektivní spalování tuků?

Jak tělo navyknout na efektivní spalování tuků?

Tuk je zcela přirozenou součástí lidského těla. Pro zachování základních funkcí v těle je nutno alespoň 2-5% tuku u mužů a 10-13% u žen. Zdravá míra pro běžce se ale uvádí mnohem vyšší, 6-13% u mužů a 14-20% u žen. K čemu všemu je tuk pro sportovce užitečný a jak docílit jeho optimálního a efektivního využití?

1 2 3 7