HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Výživa


Revoluce v jídelníčku běžců – jak se v záplavě informací vyznat?

Revoluce v jídelníčku běžců – jak se v záplavě informací vyznat?

Nejdříve se výživa v souvislosti se sportem prakticky neřešila. Pak se přišlo na to, že má na výkonnost vliv a běžci se o ni začali zajímat. Informací ale bylo najednou tolik, že se v nich člověk těžko orientuje. Jak z toho ven? My nabízíme článek se základním a uceleným přehledem důležitých fyziologických pravidel a přínosů výživy využitelných pro zvýšení výkonnosti. A také projekt, který vám opravdu pomáhá sportovat lépe.

Trénink na horské běhy
(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce 7 Beskydskými vrcholy, II. – výživa před a v den závodu, taktika

(Skoro) vše, co potřebuji vědět o B7 aneb průvodce 7 Beskydskými vrcholy, II. – výživa před a v den závodu, taktika

Čas do startu se blíží mílovými kroky. Nervozita stoupá a spousta závodníků přemýšlí, čím ještě svou formu vyšperkovat. V tréninku už toho moc nezmůžeme. Momentálně se dá výkonnost snáz pokazit než vylepšit. Kde je ještě prostor pro akci, je oblast výživy – jak ta každodenní, těsně před závodem, tak i v den závodu. A potom samozřejmě den závodu samotný – taktika logistika, odpočinek. Pojďme tedy tato témata naťuknout.

Výživové tipy, jak si v létě udržet formu

Výživové tipy, jak si v létě udržet formu

Je to stále dokola, řešíme, co jíst v zimě, co jíst v létě, co ráno a co večer. Chvílemi mám pocit, že jsme se všichni ztratili v přebytku informací, že jsme přestali používat intuici, prostě „selský rozum“. Možná než číst stále dokola, co je super, co funguje, co škodí, co je vážně průšvih, je lepší skočit ven, poslouchat vše kolem a především vlastní tělo.

Osobnosti
Co jíst a pít v horkých dnech? Nejen o stravě a hydrataci jsme si povídali s Katkou Kašparovou

Co jíst a pít v horkých dnech? Nejen o stravě a hydrataci jsme si povídali s Katkou Kašparovou

Běžkyně, ultramaratonkyně, matematička a příznivce zdravých a hodnotných jídel. Tohle všechno (a mnohem více) charakterizuje Katku Kašparovou, která se tentokrát rozpovídala o tom, jak se stravuje přes léto a co ji pomáhá držet tělo a hlavu ve správné rovnováze.

Tipy redakce
5 potravin, které by neměly chybět v jídelníčku žádného běžce

5 potravin, které by neměly chybět v jídelníčku žádného běžce

Základem vydařeného závodu nejsou pouze pravidelné tréninky. Abyste dokázali vaši rychlost a kondici dostat skutečně na maximum, musíte se zaměřit také na to, co dáváte do svého těla. Pokud si totiž dopřejete správné potraviny ve správnou chvíli, podaří se vám výrazně vylepšit své běžecké výkony a navíc se vám podaří snížit riziko zranění či různých onemocnění. Která jídla by vám tedy v jídelníčku neměla chybět?

Sacharidová superkompenzace – mocná zbraň pro maraton a dál

Sacharidová superkompenzace – mocná zbraň pro maraton a dál

Máš za sebou 32 km. Do cíle ti zbývá pouhá desítka. Svět kolem ale začíná být nějaký rozmazaný. Okolí téměř nevnímáš, křik fanoušků podél trati je jen vzdáleným šumem. Jediné, co rozeznáš mezi úzkostlivým úpěním svých rozbitých stehen a křečujících lýtek, jsou hlasy démonů ve tvé hlavě. Našeptávají ti: „Zastav, kámo, uleví se ti. Tuhle pakárnu nemáš šanci dokončit.“

Regenerace
Co, kdy a proč jíst a pít po běhu, abyste podpořili regeneraci

Co, kdy a proč jíst a pít po běhu, abyste podpořili regeneraci

Když sportujete, musíte i regenerovat. A dělat to správně. Jen tak se budete cítit fit i druhý den po náročném tréninku nebo závodě a hlavně – vaše výkonnost poroste. Ta se totiž nezlepšuje během zátěže, kdy naopak vaše tělo strádá, ale právě ve fázi regenerace, která je tak pro sportovce naprosto klíčová. Aby proběhla správně, musíte ale tělu dodat vše potřebné pro jeho rozvoj. Proto je třeba myslet v první řadě na správnou výživu.

Hydratace a dehydratace
Stačí pít při (ultra)maratonu vodu? Aneb co vše je nutné během výkonu doplňovat

Stačí pít při (ultra)maratonu vodu? Aneb co vše je nutné během výkonu doplňovat

Sportovní vytrvalecký výkon pro organizmus znamená ztráty. Ať už jde o energii, sílu, tekutiny, minerální látky nebo dokonce svalovou hmotu. Tělo se postupně vyčerpává a čím vyšší je tempo nebo delší vzdálenost, tím je samozřejmě větší i zatížení organizmu. V případě maratonu či dokonce ultramaratonu je zátěž enormní a je jasné, že kdo ji chce zvládnout, musí tělu postupně dodávat, co ztrácí. Slouží k tomu i pitný režim, který je nesmírně důležitý, a to z mnoha důvodů.

Hubnutí
Jak tělo navyknout na efektivní spalování tuků?

Jak tělo navyknout na efektivní spalování tuků?

Tuk je zcela přirozenou součástí lidského těla. Pro zachování základních funkcí v těle je nutno alespoň 2-5% tuku u mužů a 10-13% u žen. Zdravá míra pro běžce se ale uvádí mnohem vyšší, 6-13% u mužů a 14-20% u žen. K čemu všemu je tuk pro sportovce užitečný a jak docílit jeho optimálního a efektivního využití?

Potraviny, které nakopnou vaši imunitu a jsou skvělé pro běžce

Potraviny, které nakopnou vaši imunitu a jsou skvělé pro běžce

Opět je tu období, kdy mnoho z nás trápí nejrůznější nachlazení, chřipky anebo rýmy. Přichystali jsme si spoustu tipů, jak posílit imunitu, ať už jako prevenci nebo boj s bacily. Najdete tu osvědčené babkovské rady i potraviny, o kterých jste možná jejich léčivé vlastnosti ani netušili.

Regenerace
Chci začít využívat sportovní výživu… Čím začít?

Chci začít využívat sportovní výživu… Čím začít?

Trénink na půlmaraton
Desatero výživových rad pro půlmaratón

Desatero výživových rad pro půlmaratón

Na závod o délce 21,1 km je už potřeba se pořádně připravit a rozhodně nic nezanedbat. Důležitá je samozřejmě dlouhodobá tréninková příprava, ale pár dní před závodem už nic tréninkově nedoženeme. Jak se ale stravovat v den takového závodu?

Prevence a léčba
JARNÍ DETOX podle Kateřiny Kašparové:“Připravte své tělo na novou sezónu“

JARNÍ DETOX podle Kateřiny Kašparové:“Připravte své tělo na novou sezónu“

Jarní detox – než se přejde rovnou na věc, je dobré vysvětlit si oba pojmy. Každý ví, že jaro je roční období následující po zimě. Odhazujeme oblečení při tréninku, vyndáváme pomalu kraťasy a tílka a především, energie stoupá. Příroda se probouzí, vše je zelené… je to jaro, s nímž jsou spojena naše játra, která jsou na svém vrcholu, očišťují se po zimě, kdy jsme shromažďovali zásoby, které byly nutné na zahřátí a vydání většího množství energie.

Co jíst a pít před sportem? Pozor na přemíru sladkého…

Co jíst a pít před sportem? Pozor na přemíru sladkého…

Tohle je palčivá otázka, která trápí mnoho vytrvalců a špatný přístup k ní snižuje vaši výkonnost. Přitom je potřeba respektovat jen pár základních pravidel. Sníst nebo vypít cokoliv sladkého v době dvou hodin před sportem sníží váš výkon. Snídaně má především psychologický efekt a moc energie už díky ní nenaženete. Nejdůležitějším jídlem před dopoledním závodem je proto večeře. Proč tato pravidla platí? Odpověď se skrývá ve fyziologii organizmu.

KATEŘINA KAŠPAROVÁ : Buď běhejte rychleji, nebo ušetřete čas jinde

KATEŘINA KAŠPAROVÁ : Buď běhejte rychleji, nebo ušetřete čas jinde

Stále opakuji, že to nejvzácnější je čas, i když ve škole nás učili, že půda je vzácná, protože je nerozmnožitelná. Já nevím, ale čas taky namnožit nelze. A nejde ani zkrátit, zkoušela jsem se na 24 hod závodech modlit, aby ta hodina trvala méně než 60 minut, ale bohužel.

1 2 3 6