HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz
Regenerace
Jak se vyhnout přetrénování aneb trénink nejsou jen kilometry

Jak se vyhnout přetrénování aneb trénink nejsou jen kilometry

Přetrénování – jak ho poznám, co to je, proč vzniká a jak ho řešit. Vrcholový sport je o neustálém pohybu nad propastí. Cesta na vrchol vede po úzkém hřebeni a stačí krok navíc a řítíte se dolů…
Dát tréninku maximum je nesmírně těžké. Nikdo totiž přesně neví, kde zátěž tělo přestane zvládat.

Zajímavosti
Verdikt? Nízkotatranská stíhačka proběhne i letos!

Verdikt? Nízkotatranská stíhačka proběhne i letos!

V posledních měsících se život většiny z nás tak trochu obrátil naruby… Ještě před nedávnem nemyslitelné věci jsou teď na denním pořádku. Každopádně se řemen postupně uvolňuje a na programu jsou první závody. Velký otazník visel nad legendární Nízkotatranskou stíhačkou. S klidným srdcem můžeme potvrdit, že se na startu v Telgártu potkáme i letos.

Nemoci a zdravotní potíže
Úprava tréninku v době nemoci či zranění a poté

Úprava tréninku v době nemoci či zranění a poté

Někdy člověk dělá vše tak dobře, jak jen umí a stejně se mu zranění nebo jiné zdravotní potíže nevyhnou. Proto je dobré s tímto fenoménem umět pracovat. No jo, jenomže, jak poznám, že už organizmu škodím, a že nejde třeba jen o lenost nebo pozitivní únavu?

Soutěže
Soutěžte s námi o startovné na RunTour v Brně!

Soutěžte s námi o startovné na RunTour v Brně!

Blýská se na lepší časy! Restrikce se pomalu uvolňují a pro nás to znamená (mimo jiné), že se zase společně postavíme na startovní lajnu. Soutěžte s námi o 3 startovné na brněnský závod RunTour!

Nezařazené
Soutěž: vyhrajte kraťasy COMPRESSPORT Trail 2in1 Short

Soutěž: vyhrajte kraťasy COMPRESSPORT Trail 2in1 Short

Soutěž pro čtenáře webu SvětBěhu.cz! Stačí správně odpovědět na jednoduchou otázku a zařadíme vás do slosování běžecké šortky Compressport „dvavjednom“!

Osobnosti
Duch Gebrselassieho, živý Farah, štěkající hyeny a pivo lepší než české

Duch Gebrselassieho, živý Farah, štěkající hyeny a pivo lepší než české

Jak cestovatel a etnograf Emil Holub z Holic svého času objevoval Afriku, tak si mohou připadat dva jihočeští běžci. Jenom o sto padesát let později. Po keňských zkušenostech se David Vaš a Jiří Csirik letos vydali do Etiopie.

Recenze / testy

Zajímavé vybavení

Časopis Svět běhu

Nenech si jej ujít!
Detail

Diskuzní fórum

Běžecké koleno
Zranění a nemoci

Rád přidám svou zkušenost. Toto mě před deseti lety, když jsem začínal více běhat, hodně natrápilo :)
Hlavní pravidlo: nikdy neběhat přes bolest. Už když to začne jen trochu pobolívat, hned přejít do chůze a odpískat trénink. Tím zkrátíš návrat k běhu o mnoho dní.
Pomohlo mi více faktorů:
1) Zpevnit střed těla a záda (hluboký stabilizační systém). Je na to spousta cviků, ideálně si nech poradit od zkušeného(!) fyzioterapeuta.
2) Neuspěchat návrat k běhu, obzvláště, když už tě to trápí tak dlouho. Být trpělivý, nejdříve jít jen 2 km, 2,5 km, 3 km, pak 3,5 km, 4 km... přidávat velmi pozvolna, užít si každý výběh.
3) Posílit svaly/úpony na nohou. Cviky s vlastní váhou, nejít do extrémů, ale kvality provedení. Opět ideálně s fyzioterapeutem (výpady, balanční čočky...)
4) Pokud máš náhodou nějakou nadváhu, tak ji rozhodně stlačit dolů (úplně stačí změnit jídelníček + procházky)
5) Před i po každém tréninku jsem tehdy používat foam roller a důkladně se protáhl, velkou roli tu hraje i protažení kyčlí (obecně jsem tehdy více času cvičil než běhal! )
6) když už to začne pobolívat, klidně si nechat sval zatejpovat (urychlí regeneraci)

Co se týče bot, tak tam problém určitě nebude. Technika běhu však důležitá je, určitě se snaž o klasický atletický styl (neběhat po patách :) )

Když to shrnu, obecně jde o to, co nejvíce zpevnit tělo, aby nedocházelo k disbalancím a přetěžování jen některých svalových skupin. A pak trpělivost, ta je fakt důležitá. Rozhodně nemusíš s během končit, tohle je jedno z nejčastějších zranění, typicky při neadekvátní zátěži na tělo, které na to není připraveno. Myslím, že si ještě můžeš běhání pořádně užít ;)