HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Hydratace a dehydratace

Hydratace a dehydratace

Stačí pít při (ultra)maratonu vodu? Aneb co vše je nutné během výkonu doplňovat

Sportovní vytrvalecký výkon pro organizmus znamená ztráty. Ať už jde o energii, sílu, tekutiny, minerální látky nebo dokonce svalovou hmotu. Tělo se postupně vyčerpává a čím vyšší je tempo nebo delší vzdálenost, tím je samozřejmě větší i zatížení organizmu. V případě maratonu či dokonce ultramaratonu je zátěž enormní a je jasné, že kdo ji chce zvládnout, musí tělu postupně dodávat, co ztrácí. Slouží k tomu i pitný režim, který je nesmírně důležitý, a to z mnoha důvodů.

Hydratace a dehydratace
Pitný režim jako nezbytná součást běžeckého výkonu

Pitný režim jako nezbytná součást běžeckého výkonu

Součastí tréninku každého sportovce je nejen fyzická příprava, ale také výživa a správná hydratace nebo také pitný režim. Pojďme se tedy trochu ponořit do toho, jak by takový správný režim měl vypadat a co všechno může ovlivnit.

Hydratace a dehydratace
Pitný režim pro běžce očima ultramaratonkyně Kateřiny Kašparové

Pitný režim pro běžce očima ultramaratonkyně Kateřiny Kašparové

Jak pít? Co pít? Kdy pít? Na tyto otázky vám odpoví ultraKatka Kateřina Kašparová, držitelka národního rekordu na 12 hod a reprezentantka ČR na 100 km a 24 hod.

Hydratace a dehydratace
Chia semínka vám pomohou při hydrataci a vyrovnávání hladiny cukrů v těle

Chia semínka vám pomohou při hydrataci a vyrovnávání hladiny cukrů v těle

Chia semínka jsou známa již dlouhé roky. Na českém trhu se začaly ale viditelněji objevovat teprve před pár lety. S přívlastkem zázračný, superkouzelný, supervitaminový a energií nabitý zázrak se začala Chia semínka více a více nacházet v našem jídelníčku, zejména pak u sportovců, běžců.

Hydratace a dehydratace
Není cukr jako cukr. Jaká kombinace sacharidů zajistí výkon?

Není cukr jako cukr. Jaká kombinace sacharidů zajistí výkon?

Sacharidy jsou základním zdrojem energie pro svaly. Energii lze ze sacharidů získat poměrně rychle, proto jsou sacharidy důležitým prvkem při sportovním výkonu, například ve formě iontových nápojů. Pozor ale na sladké před sportem, to může zmařit závod i dobře trénovanému sportovci.

Hydratace a dehydratace
Vhodné pití pro běžce

Vhodné pití pro běžce

Každý běžec a sportovec jistě ví, že v průběhu tréninku by měl tělu dodávat nejen vodu, ale při delší zátěži i iontové nápoje. Jak je to ale s  ostatními nápoji? Smíme pít alkohol, kávu a co takhle silný čaj?

Hydratace a dehydratace
Prospěšnost energetických a iontových nápojů

Prospěšnost energetických a iontových nápojů

Většina sportovců pravidelně pije nejrůznější iontové nápoje. Ačkoliv první nápoje tohoto typu byly vyrobeny již před 50 lety a nejedná se tudíž o žádnou novinku, víte, jaké jsou jejich klady a zápory? Je nutné sáhnout po této zázračné tekutině, přestože běháte jen příležitostně a rekreačně?

Hydratace a dehydratace
Běh a alkohol

Běh a alkohol

Názory na pití alkoholických nápojů u sportovců se liší. Tato problematika má své příznivce i odpůrce. Jak tomu teda doopravdy je s během a alkoholem? Škodí či prospívá?

Hydratace a dehydratace
Regenerační nápoje

Regenerační nápoje

Absolvujete náročné tréninky v zimě i v létě? Iontové nápoje jsou velmi známé a většinou i správně používané. Víte však, čeho a kolik se napít po tréninku?

Hydratace a dehydratace
Dehydratace - nepřítel běžce

Dehydratace – nepřítel běžce

Z vědeckých výzkumů vyplývá, že již 2% dehydratace vedou ke snížení výkonu. Mezi varovné signály patří podle odborníků svalové křeče, nevolnost, zvracení, bolesti hlavy, závratě, zmatení, dezorientace, slabost, snížený výkon, neschopnost se soustředit a podrážděnost. Dehydratace může končit až celkovým kolapsem, v extrémních případech i smrtí.