HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Trénink


Rady k vybavení
Salomon představuje modely CROSS pro výkon i komfort

Salomon představuje modely CROSS pro výkon i komfort

Technické modely nové trailrunningové kolekce CROSS se skvěle kombinují s textilem a dalším vybavením a jsou připraveny poskytnout kromě komfortu i nezbytnou ochranu před nepříznivým počasím a nástrahami terénu.

Psychika, soustředění, motivace
Temné kouty běžcovy duše – nervozita, zklamání a spol.

Temné kouty běžcovy duše – nervozita, zklamání a spol.

Říká se, že není umění chlastat, když vám chutná. Je jedno, jestli mluvíme o sportu nebo životu obecně, obojí čas od času přináší těžké chvíle. Také proto zde nebudu psát jen o běhu. Tento článek se dá vztáhnout na takřka všechny druhy výkonu, kterými mohou být například zásadní zkouška při studiích, prezentace vaší práce před kolegy nebo třeba pracovní pohovor. Projdeme si tedy několik tipů, jak se o sebe postarat před a po daném výkonu.

Trénink na maraton
Týden před maratonem: jak se připravit?

Týden před maratonem: jak se připravit?

Uběhnout maraton je cíl řady běžců. Náročnost této distance nelze brát na lehkou váhu, a proto jde s plánem absolvovat maraton, ruku v ruce také dlouhodobá příprava – jak fyzická, tak i psychická. Blíží se však den D a řada běžců se mylně domnívá, že to, na co se v přípravě tolik nesoustředili, dotrénuje v posledních dnech před závodem. Opak je však pravdou. Jaké jsou tedy obecné rady na poslední týden před maratonem?

Běžecký styl
Analýza běhu není jen pro profesionály

Analýza běhu není jen pro profesionály

Jste po zranění a máte strach začít znovu běhat? Začínáte s během, ale máte obavy, zda budete běhat správně? Chcete se zrychlit nebo zlepšit techniku, ale nevíte, jak na to? Po/při běhu vás něco bolí? Chcete se jen preventivně ujistit, že děláte vše správně? Pokud se vám honí v hlavě tyto otázky, je vyšetření běhu pro vás tou správnou cestou. Pojďme si říci, jak takové vyšetření probíhá a jak vám může pomoci.

Trénink na 10 km
Trénujete tak, jak byste měli? Desatero otázek, které by si měli položit začátečníci i pokročilí

Trénujete tak, jak byste měli? Desatero otázek, které by si měli položit začátečníci i pokročilí

Běháme to (a tak), jak bychom měl? Možná nepříliš dotazovaná otázka k vlastnímu tréninku. Co je pro náš vlastní trénink to nejpodstatnější a co už děláme za hranou. Co podceňujeme a co naopak přeceňujeme? Je zkrátka náš trénink na stanovenou distanci opravdu efektivním?

Posilování
Proč je posilování nohou pro běžce důležité? (+názorné ukázky cviků)

Proč je posilování nohou pro běžce důležité? (+názorné ukázky cviků)

Nohy jsou jako kmen u stromu. Bez kmene nevyrostou silné větve a nesklidíme sladké plody. A totéž platí i o dolních končetinách. Nejsou-li silné, výkonnost zřejmě oslnivá nebude. V minulých dobách byl pro vytrvalce silový trénink zakázaná zóna. Posilovalo se jen samotným běžeckým tréninkem, případně s vlastní vahou na škváře či tartanu. Dnešní trend je jiný.

Úvod do problematiky intervalových tréninků

Úvod do problematiky intervalových tréninků

Pokud si chcete zlepšit svou výkonnost nebo osobní rekord na předem dané trati a nejste již začátečník, nemine vás jistě některý z intervalových tréninků. Ve spolupráci s Ing. Petrem Bahenským jsme pro vás připravili článek o intervalových trénincích. Nelze dávat přesné návody, pouze příklady. Pokud chcete sestavit intervalový trénink, je nejlepší obrátit se na zkušeného trenéra, který vás trochu zná a napíše vám trénink přímo na míru.

Začínám běhat
Běhání do kopců – jak postupně zvyšovat svou výkonnost?

Běhání do kopců – jak postupně zvyšovat svou výkonnost?

Často se setkáváme s názory, že běhání do kopců běžci nemají rádi a nebo se mu vyhýbají. Pak je druhá skupinka, která si v běhání do kopců libuje a předhání se, kolik kdo naběhal výškových metrů. V čem ale je běhání do kopců prospěšné a jak to může obohatit trénink?

Regenerace
Regenerace a výkonnost běžce: druhy únavy, formy regenerace, doba zotavení – část I.

Regenerace a výkonnost běžce: druhy únavy, formy regenerace, doba zotavení – část I.

V tomto článku se podíváme pod pokličku klíčové složky nejenom běžeckého tréninku. Fázi regenerace. A jejího reálného vlivu na výkonnost běžce. V prvním díle si rozebereme formy únavy a lehce nastíníme prostředky samotné regenerace.

Laktátová křivka – co nám řekne a má laktátový test smysl i pro hobíky?

Laktátová křivka – co nám řekne a má laktátový test smysl i pro hobíky?

Laktátový test je velmi skloňovaným tématem poslední doby. Co nám grafy řeknou, jak rychle se mění a spoustu dalšího nám pověděl prof. MUDr. Ladislav Pyšný, CSc., MPH z EUC Kliniky Ústí nad Labem.

Maximální výkon – co ovlivňuje jeho dosažení?

Maximální výkon – co ovlivňuje jeho dosažení?

Řešením snahy o dosažení maximálního možného lidského výkonu je vlastně rovnice o téměř nekonečném množství proměnných. V aktuálních lidských možnostech není a zřejmě nikdy nebude všechny tyto proměnné identifikovat. Natož jejich hodnoty souběžně optimalizovat. Pokud se ale budeme snažit přiblížit se dokonalosti co nejvíce, nezbude nám než co nejvíce těchto proměnných odhalit. Poté je roztřídit podle míry jejich vlivu na náš výkon. A také kvantifikovat jakou míru „dokonalosti“ u každé jedné z nich aktuálně dosahujeme a jaké možnosti ke zlepšení každého jednotlivého parametru máme. Takže zadání máme! Jen to řešení rozhodně nebude běh na krátkou trať… 🙂

Trénink na ultramaraton
První ultramaraton – jak na to?

První ultramaraton – jak na to?

Pokud vás láká ultramaraton a máte již nějakou tu maratonskou vzdálenost v nohách, není nic jednoduššího než se přihlásit na ultra. Co všechno tohle „poprvé“ obnáší?

Běžecký styl
Základy správné běžecké techniky

Základy správné běžecké techniky

Když se řekne správná (nebo dokonce dokonalá) běžecká technika, spousta z nás si jistě představí ladné pohyby šlachovitých Afričanů, když běží tempem 3 min/km jako by se nechumelilo. Ale co to vlastně je správná technika? Nebo co správný běžecký styl? Je mezi těmito pojmy vůbec nějaký rozdíl?

Tréninkové plány
Regenerace po hlavním závodě sezóny – ukázky regeneračních plánů

Regenerace po hlavním závodě sezóny – ukázky regeneračních plánů

Ať je vaším cílem závod o jakékoliv délce, vždy budete muset svému tělu dát dostatečný odpočinek k tomu, abyste se mohli naplno pustit do dalšího tréninku. Pokud tuto fázi vynecháte, může to vést dlouhodobě k přetížení, přetrénování či zranění a vyloučení z tréninku i na několik týdnů či měsíců.
2 trenéři, kteří dlouhodobě pracují se svými svěřenci, připravili 2 ukázky odpočinkového období po třech distancích tak, abyste měli představu o tom, jaké jsou možnosti dalšího pokračování.
Všechny plány berte pouze jako obecná doporučení, která je potřeba přizpůsobit své aktuální formě a individuálním požadavkům. A pamatujte, regenerace je plnohodnotná součást tréninku!

Regenerace
Jak se vyhnout přetrénování aneb trénink nejsou jen kilometry

Jak se vyhnout přetrénování aneb trénink nejsou jen kilometry

Přetrénování – jak ho poznám, co to je, proč vzniká a jak ho řešit. Vrcholový sport je o neustálém pohybu nad propastí. Cesta na vrchol vede po úzkém hřebeni a stačí krok navíc a řítíte se dolů…
Dát tréninku maximum je nesmírně těžké. Nikdo totiž přesně neví, kde zátěž tělo přestane zvládat.

1 2 3 36