HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

MICHAL BURDA

Rekordy

Maraton 2:56:59 Boston Marathon 2015
Půlmaraton 1:21:31 Pardubický vinařský půlmaraton 2013
10 km 38:01 Kbelská 10 2015
5 km 18:14 VŠ liga 2015

Na začátku stála Velká Kunratická

Michal Burda charizmatický běžec z Prahy, který jako majitel tattoo studia Tribo na trati zaujme nejen výrazným tetováním, ale také svými výkony. A jak se do SK Babice, u jehož založení v roce 2011 stál a který je stále jeho domácím klubem, dostal?

„Před sedmi lety jsem se nechal přemluvit, abych běžel Velkou Kunratickou. Tak jsem tři týdny před tím chodil párkrát týdně běhat na Dívčí hrady. Nějak jsem to dal a už mi to zůstalo.“

Michalova běžecká specializace je velmi pestrá, rád si zaběhne vše od krátkých krosů po maraton a výjimečně třeba i něco delšího. Momentálně by si rád zkusil trojku na dráze.

Přeběh hor je něco, co mi dává smysl

Michalovi oblíbené lokality jsou Dívčí hrady, Károvské a Ohrobecké údolí u Zbraslavi a hlavně Krkonoše. „Ty už mám docela proběhané. Na druhý pokus jsem je s kamarády z klubu přeběhl celé po hlavním hřebeni z Harrachova do Horního Maršova přes Sněžku asi za 7 hodin. Závod to nebyl, ale toho si také docela považuji, takové přeběhy mi dávají smysl.“

Máš natrénováno, tak neblbni

Dobrá představivost a jistota poctivého tréninku ho dokáže zbavit stresu před závodem. „Často si v duchu vizualizuju trať a říkám si, uklidni se, máš natrénováno, teď jen dělej přesně to, co máš. Bude to dobrý, je to závod jako každej jinej, se startovním výstřelem to z tebe spadne, tak neblbni. Většinou to na mě takhle funguje.“

Co pro Michala představuje dostatečný trénink?

„Před klíčovými závody tak 60 – 90km týdně. Někdy o něco méně, občas o něco více. Posledních 5 let naběhám tak plus minus 2500km ročně. Ideálně se snažím odběhat dva kvalitní tréninky týdně a jeden delší běh většinou o víkendu. Mezitím klusání, volné běhy, občas zakončené rovinkami a jeden den volna.“

Vlastní běžecký trénink pak ještě doplňuje dalšími sporty.

„Jednou týdně chodím posilovat na funkční trénink pro běžce do Radlické kulturní sportovny pod vedením mého trenéra Honzy Falgeho. Do loňského roku jsem chodil pravidelně na yogu a na tenis, ale na to mi teď nezbýval díky novému projektu (Triko kafe & kolonial) čas, ale rád bych se k obojímu vrátil. Rád také jezdím na starých silničních kolech, která sbírám a v zimě se rád svezu na snowboardu, lyžích, ale poslední dobou jdu radši na horách na běžky. Nebo ještě radši běhat.“

Záleží mi na tom co jím

V době, kdy neběhal, býval Michal asi osm let vegetarián. Teď maso jí, ale záleží mu na jeho původu, takže kupuje maso jen z prověřených zdrojů nebo farem. Momentálně drží velikonoční půst, takže do Velikonoc žádné maso ani alkohol.

Před závodem si dává obvykle ráno vločky s ořechy a medem se sójovým nebo rýžovým mlékem, čaj a třeba trochu banánu.

„Rád piju ráno i těsně před závodem čistý vývar nebo miso, to mi dává sílu. Piju předem celý týden hodně čisté vody a minerálky. Před závodem nějaké energy tyčinky jako Vivobar a pak už není čas na hrdinství a najedu na gely, které si dávám v maratonu poctivě každých 10km. Po závodě jím cokoliv, ale musím chvilku počkat, až se žaludek uklidní. Zase silný vývar nebo dobrá polévka je fajn. Po Bostonu jsem si dal v klubovně Tracksmith tři malá piva a pak jsem si cestou domů na metro koupil za odměnu kvalitní burger.“

A co strava během závodu a její doplňky?

Během závodu funguje na vodu, gely a tyčinky. Nebo mu šikovná manželka připraví praktické jednohubky. “ Na K55 mi Maruška vyrobila taková extra balená rýžová sousta s krůtím masem. V Polsku u Malého stawu jako když najdeš.“

Mezi jeho oblíbence patří Vivobar a Powerbar. “ Mám s tím dobré zkušenosti, tak to moc neměním. Výjimečně GU nebo Cliffbar. Před závodním obdobím v plném tréninku užívám běžné vitamíny a minerály v tabletách. Piju vodu, minerálky, občas Isostar. Deset dní před maratonem jsem pil pravidelně magnesium s potassiem od Enervitu.“

A co vybavení? I zde má Michal svoje favority?

„Nejraději mám značku Inov8, od které mám spoustu párů bot a některé stejné modely (Xroad 155, 233 a 265) a Roclite 285 sem proběhal i vícekrát. Naposledy jsem si pořídil na dlouhé běhy model Race Ultra 270. Na maratony a desítky jsem si oblíbil klasickou maratonku Adidas Adios. Samozřejmě bez boostu. Většinu vybavení mám z malého letenského běžeckého obchodu Trailpoint, který mě podporuje a za který také běhám.“A hlavně nezapomenout trenky a tílko:-)

Osobní rekordy

Maraton: 2:56:59 Boston Marathon 2015

Půlmaraton: 1:21:31 Pardubický vinařský půlmaraton 2013

10 km: 38:01 Kbelská 10 2015

5 km: 5km 18:14 VŠ liga 2015

1000 m: 1 km Nevím, ale rád bych to někdy zkusil.

Největší úspěchy

Nejvíce si cením, že jsem se kvalifikoval do Bostonu a zaběhl tam pod tři hodiny, což jsem si moc přál. Pak jsem o dva měsíce později běžel svůj první a zatím jediný ultramaraton, Krkonošskou 55 a skončil jsem celkově druhý.


Zajímavé vybavení

Komentáře

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: