HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Píchání v boku při běhu

Píchání v boku při běhu

Prší, vám se moc nechce vylézat ven, ale přeci jen odhodláte a rozběhnete se vaší trasou i přes ty protivné kapky deště. Počasí neovlivníte. Ale co s bolestí na boku, která se leckdy nečekaně probudí? Co je to píchání na boku, proč vzniká a jak se s ním setkávat co nejméně?

Píchání v boku přebije pocit štěstí

Na první pohled banální problém, se kterým k lékaři asi nepůjdete. Ale takové píchání na boku znechutí trénink a ovlivní negativně psychický i fyzický pocit. Proč tahle bolest vzniká? Tak to je hlavolam, který vědcům dodnes nedá spát.

Umí tělo mluvit?

Někdy nic neříkající maličkosti mají větší prioritu než poučky o nákupu těch nejdražších běžeckých bot či správného držení těla, které ani maratonci na sto procent nedodržují. Vytvořte si své návyky tím správným směrem, který vašemu tělu nejlépe vyhovuje. Pokud vás začne píchat v boku, tělo vám chce dát najevo, že něco není v pořádku. Vaše pohybové ústrojí neumí mluvit, ale umí si říct, když se mu něco nelíbí nebo je s ním nevhodně zacházeno.

Proč ta bodavá bolest na boku?

Jsou názory, že bolest vzniká při běhání důsledkem otřesů vnitřních orgánů. Další celkem rozumné vysvětlení tkví v orgánu zvaném bránice. Nedostatek kyslíku v bránici se navenek může projevit právě nepříjemným pícháním na boku. Mnoho vědců se v tomto ohledu zabývá i pobřišnicí. Vnější stěna pobřišnice zvaná Peironeum parietale je svázaná s břišní stěnou. Zatímco vnitřní strana pobřišnice, Peritoneum viscerale, vnitřnosti tak říkajíc zahaluje. Mezi oběma membrány leží tzv. Cavitas peirtonealis, dutina naplněná tekutinou. Ztráta tekutiny v dutině dráždí vnější stěnu pobřišnice a navenek se projeví bodavou bolestí na boku. S bolestí na boku je u spoustu sportovců spojena i táhnoucí bolest v rameni. O náhodě nemůžeme mluvit, protože nerv z bránice se nachází v blízkosti nervu, který vede k rameni.

Jak zabránit píchání v boku

  • Hodinu až dvě hodiny před sportem nejezte žádná těžká a tučná jídla.
  • Vyzkoušejte různé techniky dýchání. Uvědomte si, že při nadechování se břicho roztahuje a při vydechování se břicho stahuje.
  • Během běhání pijte málo, ale častěji. Velké množství tekutin najednou nadýmá žaludek. Kromě toho, dávejte pozor, co pijete. Nejlepší je voda. Ovocné džusy zatěžují žaludek kvůli vysokému podílu sacharidů. Kdo tedy pije něco jiného než vodu, měl by pít spíše isotonické nápoje s podílem sacharidů maximálně 6 až 8 procent nebo si sladké nápoje ředit vodou.
  • Nezapomínejte na rozcvičení před tréninkem. Několik vzácných minut je pravým balzámem pro tělo. Ignorovali jste pětiminutové rozehřátí? Začalo vás píchat na boku? Tělo začalo nejspíše vysílat signály o lepším tréninku.
  • Posilujte trupové svalstvo, tím podporujete vnitřnosti.
  • Objevování a síla píchání na boku ustupuje s vyšším věkem. Někdy má i stárnutí pozitivní účinek.

Poslouchejte svůj pohybový aparát

Každá bolest je nepříjemná, ať už velká či malá, banální či ohrožující život. Píchání na boku nemá závažné důsledky, spíš ovlivní negativně váš trénink a vy se tak trochu obáváte, aby vás zítra nepotkalo to samé. Ona bodavá bolest jako by vám někdo zařezával ostrým nožem v bocích, není nic příjemného. Každý den není posvícení. Zítra zkuste před tréninkem méně jíst, dostatečně se rozcvičte a při běhu správně dýchejte a neopomínejte malé doušky vody.

Zkušenosti čtenářů

Matuš Peteja

Dobrý den.
Váš web se mi líbí a nalezl jsem tady spousty rad, ale článek o píchání v boku je plný anatomických nesmyslů. Jednak latinské názvy jsou plné překlepů- správně peritoneum viscerale, peritoneum parietale a cavitas peritonealis. Dále peritoneální dutina v žádném případě není vyplněná tekutinou. Za fyziologických podmínek se minimální množství objevuje u žen v době menstruace, ale jinak je tento prostor „suchý“. Tekutina signalizuje nějakou nemoc, patologii- tzv. ascites u jaterní cirhózy, tekutina při zánětu střev nebo při proděravění (perforací) trávicí trubice. A poslední- píchání v rameni nesouvisí s tím, že brániční nerv je v blízkosti nervu pro rameno. Žádný nerv pro rameno v této oblasti není. Brániční nerv ( nervus diaphragmaticus) probíhá po hrudní stěně směrem k rameni a na krk, kde se napojuje na míchu v úrovni C3-C5 . Bolesti ramene souvisí s drážděním bráničního nervu, ne s blízkostí „nervu pro rameno.“
Jsem chirurg s 23 letou praxí, takže vím o čem píšu. Samozřejmě vše co uvádím je velmi lehce dohledatelné jak na webu tak v odborné literatuře.
Můj příspěvek je jen snahou o uvedení problematiky na pravou míru. Váš web mám rád a rád ho budu navštěvovat i nadále.
S pozdravem
Matúš Peteja

SvetBehu.cz

Dobrý den,
děkujeme moc za příspěvek. Článek je velmi starý a je možné, že u něho neproběhla odborná korektura. Můžete mi napsat na mail jan.picek@svetbehu.cz a případně nám pomoci upravit ho tak, aby aby byl v pořádku?
Moc děkuji.
Zdraví
Jan Picek, SvětBěhu.cz

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: