Recenze: NEW BALANCE FuelCell SuperComp Elite v3 – vybalancované pohodlí a výkon

Recenze: NEW BALANCE FuelCell SuperComp Elite v3 – vybalancované pohodlí a výkon

Parametry

Značka New Balance
Celé jméno recenzovaného výrobku NEW BALANCE FuelCell SuperComp Elite v3
Pro jaký povrch je bota vhodná Silnice
Pro jaký druh běhu je bota vhodná Tempový trénink, Závod, Dlouhé až velmi dlouhé tratě (půlmaratón až ultra)
Hmotnost 245 g
Šněrování Klasické
Sklon pata - špička 4 mm
Podpora nohy neutrální
Infocena 5799 Kč

Zaujalo mě

  • měkkost došlapu
  • dynamika odrazu
  • atraktivní design
  • prodyšnost svršku

Shrnutí recenze

Závodní běžecká bota v atraktivním designu se zaměřením zejména na silniční maratonské závody. To je třetí verze modelu s karbonovou deskou, měkoučkou pěnou mezipodešve a prodyšným svrškem. Tak jako se běžcům zdá občas nekonečný samotný maraton, je stejně dlouhý i název maratonské speciálky od americké značky – NEW BALANCE FuelCell SuperComp Elite v3. Nenechte se odradit označením Elite. Bota sice znatelně podporuje dynamiku odrazu, zároveň ale rocker není nijak agresivní a příjemně se tak v tomto modelu budou cítit i běžní vytrvalci. Na závodní model zaujme nebývale pohodlným došlapem s hladkým a plynulým přechodem do odrazu. V průběhu testování jsem si ověřili, že i při zhoršené technice běhu (třeba vlivem únavy) nebo výraznějším došlapu přes patu je běhání v NEW BALANCE FuelCell SuperComp Elite v3 stále velmi pohodlné a příjemné.

Materiál svršku, použitá membrána, prodyšnost

Svršek je především neskutečně lehký a prodyšný. Zároveň ale pevný a odolný. Jazyk u tohoto modelu nehledejte, je nahrazen elastickým klínem pod šněrováním z materiálu připomínajícímu druhou ponožku. Do spojení obou rozdílných materiálů je „napasováno“ šněrování. Jednotlivá očka jsou vytvořena šňůrkou a poměrně hrubým švem. To je zároveň místo, které bude vytvářet hodně rozdílné hodnocení běžců. Někdo si spojení vůbec nevšimne, jiný bude mít zásadní problémy s tlakem švů. Záležet bude na tvaru nohy i způsobu došlapu. Rozhodně doporučujeme boty vyzkoušet, na maratonské vzdálenosti může i lehký diskomfort znamenat průšvih. Po zkušenostech z testování můžeme potvrdit, že botu „bez jazyka“ stačí jen mírně utáhnout, na noze pak „sedí“ dokonale. Razantnější utažení tkaniček naopak brzy vyvolá nepříjemný tlak.  Prodyšnost svršku je příkladná, obavy z přehřívání chodidel v tomto modelu můžete hodit za hlavu. Pochválit musíme nápaditý design svršku, který krásně doplňuje celkový pohled na botu.

 

Odpružení boty, použité materiály v podešvi apod.

Již při prvním proběhnutí si nelze nevšimnout mechově měkkého došlapu. V testu zároveň oceňujeme (na závodní botu) velmi slušnou stabilitu došlapu. I to přispívá k možnému úspěšnému použití při maratonském závodu. Výška pružné dvouvrstvé mezipodešve je přesně na hranici stanovené pro silniční atletické závody, tedy čtyřicet milimetrů. To je již pořádná porce tlumení, navíc v případě NEW BALANCE FuelCell SuperComp Elite v3 se jedná o nezvykle měkké (o to více pohodlné) tlumení. K celkovému pohodlí přispívá vnitřní stélka s množstvím otvorů pro lepší odvod vlhkosti, která je pro zamezení posouvání ještě podlepená. O podporu dynamiky odrazu se skvěle stará karbonová deska umístěna mezi dvěma odlišnými pěnami. Výsledkem je rychlá, pohodlná bota, která své přednosti neztrácí ani při zpomalení tempa běhu.

Podrážka, přilnavost, chování na mokrém povrchu apod.

Výrazná, široká vodící drážka v podrážce nejenže pohledově přiznává vloženou karbonovou desku, ale zároveň nezachytává drobné kamínky, tak jak to známe z testování jiných modelů bot s úzkou štěrbinou v podrážce. Konstrukce široké duté středové části podrážky má zároveň přispívat k navýšení energie při odrazu. Umožňuje totiž roztažení pěny při došlapu i směrem dovnitř a po odrazu její vrácení do původního tvaru. Efekt „trampolíny“ se potvrzuje i při našem testování. Běh je pocitově lehčí a snadnější. Kontaktní pryže je sice z důvodu snížení hmotnosti jen poskrovnu, při samotném běhu to ale nijak nepociťujeme. Trakce je bezproblémová na suchém i mokrém asfaltu. V přední části je navíc chytře umístěná pryž chránící karbonovou desku při případném došlapu na kamínek nebo výraznější nerovnost. Zbytek měkké pěny není nijak chráněný a je potřeba počítat s opotřebením, které však na „kondici“ boty nemá žádný zásadní vliv.

Osobní zkušenost

„Je znatelné celkové zaměření modelu na maratonské vzdálenosti. Na desítku na můj vkus příliš měkká bota, na půlmaraton bych v botníku našel lehčí model. Ale na maraton? Parádní kombinace podpory odrazu a především komfortního, měkoučkého tlumení. Zejména pro rovinaté maratonské tratě s kvalitním povrchem bych neváhal. Na nerovném povrchu (rozbitý asfalt, kostky) je potřeba být opatrnější, stejné je to při ostřejších změnách směru v zatáčkách. Po rovném hladkém povrchu cyklostezky je ale paráda v takových botách běžet! Prostor pro zlepšení? Určitě zmiňované řešení švů šněrování. Při testu mi nezpůsobily žádné odřeniny, ale „vím“ o nich. Jinak je ale bota propracovaná, pohodlná a designově moc povedená.“

 

Zajímavé vybavení

Napiš, jakou máš zkušenost ty

Odpovídáte na komentář: