Parametry
Zaujalo mě
- všestranné tréninkové využití
 - prodyšný svršek
 - komfortní patní miska
 - pěna PWRRUN+
 
Shrnutí recenze
Třetí rok v řadě obouvám na testování model Saucony Ride, tentokrát jeho osmnáctou verzi. K tomu přidávám zkušenosti z několika starších provedení, ve kterých jsem běhával mimo rámec testování. Jaké jsou tedy mé postřehy? Zaprvé spolehlivost. Prostě bota, která nezklame. Nemá karbon, není superlehká ani přehnaně tlumená. V žádném z těchto parametrů neexceluje, zároveň ale nijak neztrácí. A to je její největší předností. Chcete mít v běžeckém botníku jen jedny boty? Pak to může být právě model Saucony Ride 18, ve kterém spolehlivě zvládnete celou škálu tréninků, bez ohledu na rychlost nebo vzdálenost. Odjíždíte na víkend a nechce se vám balit s sebou více párů bot? Sáhněte po Ride 18, botách, které za sucha nezklamou ani mimo silnici. A bez obav je můžete nazout i při závodním nasazení. Prostě univerzálka jak má být!
To, co funguje se nemění. Zlaté pravidlo není vždy snadné dodržet a platí to i u nových modelů běžeckých bot. Inovovat a zároveň zachovat charakteristické znaky modelu, který je v nabídce značky téměř dvě dekády není rozhodně snadné. Takové modely si značky hýčkají. Dobře vědí, že oblíbenost mezi běžci mohou přehnanými inovacemi či technologiemi lehce ztratit. Americké značce Saucony se to ale s tréninkovou botou Ride dlouhodobě daří na výbornou. Bota, na kterou je spolehnutí. Bota, která zvládá na tvrdých površích vše, co běžec očekává. Nečekejte tedy žádné revoluční řešení, ale střídmou evoluci. A tak se vylepšení dočkají především „drobnosti“. Celkový dojem z boty se ale nijak zásadně nemění. Zkrátka spolehlivost, komfort a univerzálnost v jednom balení! Ride 18 tak nově disponuje lehčí a responzivnější pěnou PWRRUN+ nebo mírně prodyšnějším svrškem, drobným navýšením polstrování prošla již tak pohodlná patní miska. 
Materiál svršku, použitá membrána, prodyšnost
Svršek je „posetý“ ventilačními otvory, které povedeně dotvářejí pěkný design boty. Nejvýraznější jsou v prstové části, Ride „dýchají“ ale i po stranách. Nutno dodat, že bez sebemenšího vlivu na bezpečné, jisté ukotvení nohy v botě. Polstrování jazyka i patní misky je spíše z kategorie objemových bot, za nimiž Ride 18 v tomto ohledu nijak nezaostávají. Jazyk je samozřejmě integrovaný (všitý po stranách) a také příjemně polstrovaný.
Spolu s nápaditě řešeným šněrováním dotváří dokonalý „zámek“ pro ukotvení nohy v botě. Podélnou pásku v horní třetině jazyka využívám při testování k provlečení přesahu zavázaných tkaniček. Ta nahradila poutko na patě u předchozí verze a využití zřejmě nalezne přece jen u větší části uživatelů. Zmíním ještě tvar kopyta. To se z mého pohledu zdá lehce užší (především ve střední části boty) než u předchozí verze. Osobně mi to ale naprosto vyhovuje. Mám spíše užší tvar chodidla a některé poslední modely se mi naopak zdály lehce širší, než bývá u Saucony dlouhodobě zvykem.
Odpružení boty, použité materiály v podešvi apod.
Použitá pěna PWRRUN+ pohledově připomíná polystyren, její tlumení je ale na všestrannou tréninkovou botu parádní. Výška mezipodešve se oproti předchozí verzi nezměnila. 35 mm pod patou a 27 mm v přední části boty znamená v současnosti nejvíce používaný drop tréninkových bot – osm milimetrů. Přesto se celková hmotnost boty snížila (z 311 g na krásných 292 g při velikosti 10 UK) a zejména při svižnějším běhu díky tomu působí Ride 18 živěji.
Nižší hmotnost, ale oceníte i při delších objemových trénincích. Pocitově se mi zdá došlap o něco málo měkčí, než u verze 17, není to ale nic zásadního. Rozhodně to nijak nemění univerzálnost tohoto oblíbeného modelu. K celkovému pohodlí přispívá také propracovaná stélka. Ta je opravdu pořádně hutná a skvěle tak ztlumí každý došlap. Navíc je povedeně natvarovaná s přizvednutím okrajů a díky zapuštění chodidla do stélky podporuje stabilitu došlapu.
Podrážka, přilnavost, chování na mokrém povrchu apod.
Kontaktní pryž pokrývá větší část podrážky. Kromě mokrých dlažebních kostek nemám v rámci testování s trakcí sebemenší problém. Jednoduchost podrážky nahrává využití boty i mimo silnice. Lehčí suchý terén, nebo šotolinové cesty s Ride 18 zdoláte naprosto hravě. Stabilitu došlapu, ale také odvalování do odrazu má podporovat „vodící“ drážka v zadní polovině podrážky. Oproti předchozí verzi se mírně zúžila ve středové části boty. Líbí se mi, že není přehnaně hluboká, kamínky či jiné drobnosti tak zachytává zcela výjimečně. Rád pochválím také skvěle nastavenou torzní tuhost. Ta je u Ride 18 s ohledem na absenci jakékoli desky nebo výztuhy spíše nižší, což nahrává příjemnému došlapu při přeběhu nerovností, dlažby či lehčího terénu.
Osobní zkušenost
„Po více než čtyřiceti letech mě běhání stále baví a často se po doběhnutí cítím lépe než před ním. Trénink jako takový zároveň nyní moc dopředu neplánuji a o to obtížněji se mi vybírají vhodné boty. Univerzální modely jsou v takové situaci spolehlivé řešení. Vybíhám z domu s tím, že půjdu svižné čtyřstovky, ale po rozklusání cítím, že to dnes není ono. Bez „přezouvání“ měním zaměření tréninku a klušu v pohodovém tempu 15 km. Jindy zase vybíhám k pomalejšímu objemovému tréninku s kamarádem a trénink se „zvrhne“ ve stupňované tempo až k závodnímu nasazení. Pro Saucony Ride 18 je každá taková situace rutinou. Nic je nerozhodí. A to ani když v neznámém prostředí nechtěně běžím větší část trasy mimo asfalt. Klidně bych je vzal i na závod, při mé současné výkonnosti kolem 40 minut na desítku by posloužily na výbornou. Už to číslo za názvem napovídá hodně. Téměř dvacet let drobných vylepšení, dlouhodobá oblíbenost mezi běžci a spolehlivost napříč tréninkovými motivy, včetně závodního nasazení nemohou ve finále znamenat nic menšího než skvělou, povedenou botu. Se Saucony Ride 18 rozhodně nešlápnete vedle!“
            
            





