HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Bakterie jako lék

Bakterie jako lék

Ať už se cítíte neustále unavení, přepadla vás zákeřná viróza nebo jen chcete posílit obranyschopnost vašeho těla, máme pro vás jednoduchý tip v podobě prospěšných bakterií, tedy probiotik.

Tyto mikroskopické živé organismy se především starají o rovnováhu vaší střevní mikroflóry, čímž pozitivně ovlivňují váš imunitní systém, který se pak snadněji vyrovnává s nepříznivými vnějšími vlivy. A pokud se vám nechce chodit do lékárny a zobat probiotika v podobě léků, my vám prozradíme jaké potraviny zařadit do vašeho jídelníčku tak, aby i vaše střeva předla blahem.

Vybrané jogurty, kefír a sýry cottage

Jogurty a sýry jsou nejlepším zdrojem probiotik. Podle způsobu výroby a uskladnění se může množství živých kultur v jednotlivých výrobcích lišit. Legislativa však jasně vymezuje minimální množství těchto kultur, které se muísí v daném výroku nacházet.

Jogurt je zdrojem přírodní mléčné bakterieZdroj: Shutterstock.com

Aby se prospěšné bakterie mohly rozrůstat a podporovat přirozenou imunitu, je nutné je vyživovat. K tomu slouží takzvané prebiotika. Ty vznikají hlavně kvašením a vyskytují se ve fermentované a nakládané zelenině.

Kysané zelí

Kysané zelí je nejen bohaté na prebiotika, ale také na vitaminy a minerály. Nejlepší je nepasterizované zelí. unwanted_text

Fermentovaná nakládaná zelenina

Zde je potřeba zaměřit se na výrobky zakonzervované ne octem, ale solí, která podporuje přírodní fermentaci*. Zde si můžete vybrat z vysoké škály od okurek a mrkve přes papriky až k šalotkám.

Kimči

Kimči, nebo chcete-li Kimčchi je korejský národní pokrm a je unwanted_text to kořeněná fermentovaná zelenina, nejčastěji pekingské/čínské zelí.  Po této zkvašené pochoutce se poohlédněte v obchodech s asijskými potravinami, nebo si ji můžete doma sami vyrobit podle chuti.

Tempeh

Jedná se opět o fermentovanou potravinu vyrobenou tentokrát ze sóji. Vybírejte pokud možno nepasterizovanou verzi bez konzervantů a při tepelné úpravě v kuchyni buďte opatrní, vysoké teploty ničí právě nám prospěšné bakterie.

*Fermentace je proces kvašení a je založena na přítomnosti mikroorganismů a živých kultur ve výchozí surovině, přičemž vytvořením určitých vhodných  podmínek se růst kulturní, prospěšné mikroflóry ještě znásobí a naopak se potlačí růst té nežádoucí. Při průmyslové výrobě se stále častěji do potravin mikroflóra dodatečně přidává, proto je lepší si doma zeleninu konzervovat sami.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: