HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Festival OBZORY Pádler.cz Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

BĚŽECKÉ OSOBNOSTI

POSLEDNÍ DISKUSE

DAVID VAŠ - půlmaratonec, který nejraději běhá v Itenu, domově šampionů

DAVID VAŠ - půlmaratonec, který nejraději běhá v Itenu, domově šampionů

David pochází od Českých Budějovic, kde trénuje v atletickém oddílu TJ Sokol České Budějovice. Nejraději běhá rychlé, silniční závody kolem půlmaratonu. Rozhovor k nám doputoval až z Keni, kde je David momentálně na soustředění.



V motivaci je hodně důležitá vizualizace

Jak ses k běhání dostal?

K atletice jsem načichl už jako malý kluk na základní škole, kde jsem chodil do sportovní třídy. Zde mě trénovala manželka mého současného trenéra, Kateřina Bahenská. Měl jsem průměrné výkony, a tak jsem atletiku bral jen jako zábavu. V tu dobu jsem hrál i fotbal, který mě bavil víc, a tak běhání šlo na chvíli stranou. Fotbal jsem hrál do mých 19 let. V tomto věku jsme přestěhovali z Českých Budějovic do vesnice – Munice.

Protože běh je součástí přípravy snad každého sportu, já se vždy těšil hlavně na tu běžeckou přípravu než na sport (tehdy fotbal a motokros který jsem taky na jeden rok vyzkoušel). V roce 2010 jsem zkusil ze srandy nějaké závody. Měl jsem netradiční začátek, a to hned na těch nejdelších tratích. Můj první závod v životě byl v roce 2011 maraton v pozemních garážích v Českých Budějovicích. Čas byl hrozný: 3 hodiny a 57 minut a při závodě velké trápení, ono se není čemu divit, když jsem se na to málo připravil... ale byl jsem při běhu šťastný.

Právě tento závod byl pro mě impulzem začít se více věnovat běhání. Maraton jsem samozřejmě od té doby neběžel, poběžím až letos v Praze. Po pár dalších i kratších závodech jsem chtěl začít nějak systematicky trénovat. V roce 2012 jsem oslovil mého současného trenéra Petra Bahenského. Časy se kterými jsem v roce 2012 začínal, po 2 letech mého běhaní, byly opravdu na hobby úrovni: 5000 m – 16:54,5 10000 m – 38:02,0 Půlmaraton – 1:30:02...ale když člověk opravdu chce a dává tomu maximum možné je vše!

Roky ubíhaly a spousta lidí mi říkalo, proč to dělám, proč se tak mučím, že to nemá cenu. Já měl ale své cíle a svoji hlavu. Vlivem systematických tréninku a pod skvělým vedením trenéra šly časy stále nahoru, a to mě hnalo dopředu. Po 3 letech přípravy pod trenérem šly času stále dolů a dolů.

Na co se specializuješ?

Specializuji se na dlouhé tratě od 5 km po maraton, nejoblíbenější vzdálenost je půlmaraton. Zatím. :)

Jak se motivuješ?

Motivuji se už týden před závodem, kdy si v hlavě promítám, jak ten závod běžím a jak se mi daří, vizualizace je podle mě hodně důležitá...čím se závod blíží tak se těším více a více, žádné stresovaní, závod je třeba si hlavně užít... A v den závodu se už spíše uzavřu do sebe, pustím si nějakou motivační hudbu a plně se koncentruji na závod.

 


 

Soustředění v KeniSoustředění v Keni

Letos se připravuju na maratonLetos se připravuju na maraton

Nejraději mám závody RunCzechNejraději mám závody RunCzech

Podívejte se na další fotografie k článku...

 


 

Nejdůležitější v přípravě jsou dlouhé a tempové běhy

Co je podle tebe nejdůležitější součást tréninku?

Dlouhé a tempové běhy.

Jaký je tvůj týdenní tréninkový objem?

Záleží na období přípravy, v jaké se zrovna nacházím, teď jsem aktuálně v přípravě na maraton v Keni, týdenní objem je zde okolo 170 – 180 km někdy i více...v závodním období je to klidně poloviční objem.

Tvoje nejoblíbenější běžecké oblasti?

Jednoznačně Keňa, Iten

V Keni se ze mě prakticky stává vegetarián, jinak jsem ale všežravec

Jak se stravuješ? Co je základem tvé stravy před a po závodě?

Tak před závodem jim hlavně těstoviny, nejím moc zeleninu, která by mi v průběhu závodu mohla dělat potíže tím, že nadýmá... Také však záleží v kolik se závod startuje, když ráno tak si dávám jen lehkou snídani - ovesnou kaši s medem, hrozinkami a trochou ovoce (většinou banán). Když je odpoledne tak snídani normálně v celku vydatnou a k obědu ty těstoviny třeba se sýrovou omáčkou. Prostě něco lehce stravitelného a spíše sacharidy.

Po závodě se už neomezuji a jim úplně vše.

A co jíš během závodu?

Tak během závodu již nic nejím a při půlmaratonu si zhruba na 11 km dám trochu ionťáku (iontex od Extrifitu), stejné to bude i při maratonu jen občerstvení bude více a pravidelněji.

Využíváš nějaké gely a doplňky stravy?

Již druhým rokem se mohu spolehnout na super produkty od firmy Extrifit. Během závodu žádné gely nepoužívám, jen ionťák. Před závodem si dám zhruba 20 minut před startem Express gel...Dále využívám zhruba už týden před sacharidový nápoj G15, který mě do závodu řádně nacukruje. Během přípravy si dávám po těžších trénincích Hero je to komplexní nápoj s minerály, vitamíny, sacharidy a bílkovinami, nejraději mám čokoládovou příchuť.

V přípravě též používám komplex vitamínů (V52 Extrifit) a zvlášť vitamín C. Když jsem v nadmořské výšce doplňuju železo (obden), které je hodně důležité pro trénink ve výšce. Celkově si myslím, že pro podání maximálního výkonu jsou suplementy pro sportovce důležité, vidím to i zde v Keni, kde trénují opravdu špičkový běžci. Keňané, když mají, rádi využívají, nicméně nemají tolik peněz, aby si produkty mohly kupovat. Ale ti nejlepší mají sponzory a doplňky užívají.

Jsi vegetarián nebo vegan?

Tak tady v Keni se že mě stává vegetarián, :) jelikož maso zde není tak chutné jako u nás... Ale jinak jsem samozřejmě všežravec a nijak se v jídle neomezuji. Jen před závody.

Neobejdu se zejména bez GPS hodinekNeobejdu se zejména bez GPS hodinek

Miluju statistiky, takže se neobejdu bez GPS hodinek

Jaké jsou tvoje oblíbené boty?

Již třetím rokem obouvám boty od firmy Salming, se kterou jsem maximálně spokojený a moc si spolupráce vážím.

A jaké bereš na závod?

Na 10 km a půlmaraton jsou to Salming Race, na maraton budu brát Salming Speed 6.

Bez jakého vybavení se neobejdeš?

Tak jelikož miluji všelijaké statistiky, tak se neobejdu bez hodinek s GPS.

Děláš nějaké doplňkové sporty?

Tak běh mi zabírá víceméně veškerý čas, ale snažím se běh vždy nějak kompenzovat... Chodím plavat, občas jezdím do práce na kole nebo na bruslích... V zimě rád běžkuji, nicméně jsem už 2x díky zimní přípravě v Keni, zimu vynechal.

Osobní rekordy

Maraton: Letos na jaře budu mít debut na Pražském maratonu, moc se těším. Maraton v začátcích nepočítám

Půlmaraton: 1:08:13 zatím :-), je z loňského roku z Prahy

10 km: 31:36 (nicméně loni při pražském půlmaratonu jsem probíhal 10 km za 31:33, takže rezerva je!)

5 km: 15:11 na dráhu moc času není, ale chci si čas vylepšit

Největší úspěchy

Nejvíce si asi cením druhého místa mezi českými běžci při Budějovickém půlmaratonu 2017 od RunCzechu. Celkově jsem obsadil 11. místo, bylo vedro a hodně Afričanů vzdalo.

Dále si moc cením 4. místa na mistrovství republiky na 10000 m, kde ještě v náběhu na cílovou rovinku (tedy 100 m do cíle) jsem byl na 3.míste, ale bohužel jsem toho už měl dost a byla z toho nepopulární brambora, ale pro mě to byl výborný výsledek.

Cením si taky výsledku z loňského půlmaratonu v Praze, kde jsem doběhl v nabité konkurenci 4 mezi Čechy, a navíc o minutu vylepšeném osobním rekordu 1:08:13.

 

Děkujeme za rozhovor a ať se vyplní cíle na maraton!


/fotografie: archiv Davida Vaše/


19.02.2018, Jitka Richterová


Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů