I v Praze si můžete krásně zaběhat: běžecká trasa přes Vinoř, Jenštejn, Přezletice a Ctěnice

Turistický region
Praha
Kraj
Délka trasy (km)
Povrch
Převážně terénní
Převýšení (m)
109

Zámek Ctěnice s přilehlou oborou, zřícenina hradu Jenštejn, Vinořský rybník jsou důkazem, že i v Praze si můžete krásně zaběhat.

Nacházíte se před zámeckým areálem Ctěnice. Na malém parkovišti tu můžete nechat zaparkované auto, nebo Vás sem doveze jeden z autobusů od konečné stanice metra Letňany. Zámecký areál je pár let po vydařené rekonstrukci a pyšní se zámkem, kočárovnou, sýpkou, parkem a několika dalšími hospodářskými a jezdeckými budovami. Vstup do areálu je volně přístupný a po Vašem 12 km okruhu tu můžete báječně zrelaxovat.

Vybíháte po žluté turistické značce, první stovky metrů kopírujete kamennou zámeckou zeď a kolem zahrádkářské osady běžíte přes pole do čtvrti rodinných domků v Přezleticích. Na křižovatce, na konci obce se od žluté značky odpojujete a zatáčíte doprava k hospodářskému objektu na poli. Od něj pokračujete neznačenou polní cestou pořád rovně, cesta po jednom kilometru zatáčí kolmo doprava a na dalším kilometru (u křížku na téčku polních cest) uhýbáte vlevo do Podolánky. Tam navazujete ve směru polní cesty na ulici Ke Křížku a ve středu obce uhýbáte vpravo. Záhy překonáváte hlavní silnici do Brandýsa nad Labem a hned za ní se za historickými staveními ztrácíte v temném lese.

Kolem několika rybníků se blížíte k miniaturnímu podhradí zříceniny Jenštejn, která slouží jako rozhledna. Zřícenina se pojí převážně se svým nejvýznamnějším majitelem Janem z Jenštejna, který svého času zastával funkci třetího pražského arcibiskupa. Za křižovatkou ve středu obce zahýbáte u malého rybníčku vpravo a mezi opuštěným objektem JZD a koňskými pastvinami přibíháte po štěrkové cestě k nově vytvořenému přírodnímu koupališti na okraji Radonic. Za koupalištěm zatáčíte doprava, mezi vrakoviště starých aut a kanadské sruby. Příroda je zde jako na horách. Za lesem běžíte necelý kilometr po zpevněné cestě polním úsekem a na kraji lesa zahýbáte na úzkou stezku do těžkého terénu vlevo, která vás po červené značce přivede na hráz k velkému Vinořskému rybníku. Odtud berete až do cíle žlutou, běžíte přes Vinoř a Ctěnický háj, který byl původně zámeckou oborou. Od střelnice vedle malebného rybníku, který je často vyhledáván rybáři, se kolem zahrádkářské osady napojujete zpátky ke kamenné zámecké zdi a po hliněné cestě dobíháte poslední metry do cíle.