Okruh přes Lukovské polesí

Převážně terénní
Převýšení (m)
688

Běh po turistických cestách okolím hradu Lukov.

Vystartujeme z parkoviště pod Lukovským hradem po lesní zpevněné cestě. Po chvíli se připojí na červenou turistickou značku a ta nás přivede až ke vstupu do hradu. Odtud se dál držíme na červené a po měkoučké, jehličím vystlané cestě se dostaneme na rozcestí „Na Písečném“. Odbočíme vlevo na modrou značku a užíváme si první prudší seběh. Jen pozor, často bývá bahnitý. Po chvíli se napojíme na asfaltovou cestu, které nás provede kolem skautského tábořiště na horním konci obce Veliková. Přeběhneme most a kousek za ním je po levé ruce první studánka s výbornou vodou. O kousek dál se modrá značka stáčí prudce vpravo. Po několika zatáčkách modrá opuští asfaltku a přímo přes louku se pouští k blízkému lesíku. Nohy si zase užívají přírodní terén a bojují se stoupáním. Naštěstí není příliš dlouhé a lesní cesta se příjemně vlní, míjíme po pravé ruce malé odpočívadlo se studánkou „U Ščůrovej“. Přibíháme na rozcestí „Pod Kuželkem“ poblíž kterého byl v roce 1920 zastřelen hajný Karel Slováček. Přibližně 700 metrů běžíme zase po asfaltce a na rozcestí „Pod Oklukem“ odbočíme vlevo na zelenou značku. Užíváme si krásný úsek ozdobený hřebínky malých skalek a krásnými výhledy na okolní hřebeny. Na rozcestí „Nad Ráztokou“ se připojuje žlutá značka, která po asi 350 metrech prudce zahýbá vlevo na dalším rozcestí „Lukovské polesí“. Pozor, je to v seběhu ať nepřeběhnete.

Asi 700 metrů po vrstevnici a jsme na dalším rozcestí „U Obrázku„, kde odbočíme prudce vpravo na zelenou značku. Krásný seběh nádhernou bučinou nás dovede ke studánce „Rybárka“, jedné z nejhezčích v okolí. Silný pramen chladivé vody je ideální k osvěžení. Zelená značka se nedaleko studánky stáčí prudce doprava. (Kdo je unaven může pokračovat rovně po lesní cestě, která se na zelenou značku znovu napojí.) Pokud se držíme zelené značky, čeká nás krátké, ale velmi prudké stoupání, které nás přivede na okraj přírodní památky „Velá“. Značka vede spodním okrajem a kdo by nelenil a vystoupil až na vrchol, dostanese mezi romantické skalní útvary, které místní volnolezci využívají k boulderingu. Zelená značka se po chvílí vrací dolů na širokou lesní cestu. Probíháme malou chatovou osadou, míjíme po pravé ruce rybník Bezedník a zanedlouho se napojujeme na žlutou značku. Prudký vracák vlevo a po 250 metrech, za bílým stavením zelená zahne vpravo do kopce. Probíháme chatovou oblastí a nezadržitelně se blížíme do cíle. Startovní parkoviště je už téměř na dohled.

Kratší alternativa: Na rozcestí „U Obrázku“ je možné pokračovat rovně po žluté značce, která nás dovede k odbočce u bílého stavení z druhé strany)