Plzeňsko: běžecká trasa přes Kozelské polesí s výběhem na Lopatu

Převážně terénní
Převýšení (m)
249

Krásná lesní trasa od zámeckého parku ke zřícenině hradu Lopata.

Trasa uprostřed lesů v okolí zámku Kozel ve Šťáhlavicích.

Zahájení trasy z dolního parkoviště zámku Kozel. Varianta pro veřejnou dopravu je vlakem do Šťáhlav a vyběhnout hned z nádraží přes alej nazývanou Bažantnice. Z nádraží na parkoviště je to cca 1,5 km.

Z parkoviště se dáme kolem rybníka doprava a držíme se modré turistické značky až k zřícenině hradu Lopata a poté ještě dál až ke křižovatce s naučnou stezkou F. X. France na ktreou odbočíme. Za chvilku se dostáváme k rozcestí na Neslívský rybník – odbočíme do prava po žluté až k rybníku. Od rybníku pokračujeme po zelené ke kozelské Hájovně. Část vede po sfaltové cestě, ale lze běžet po lesní cestě, která asfaltku lemuje. Od hájovny běžíme přes zámecký park opět k dolnímu parkovišti.

Zajímavosti na trase:

zřícenina hradu Lopata – hrad byl roku 1397 dobyt královským vojskem. Zanikl po čtyřměsíčním obléhání Habarta Maršíka z Hrádku a Lopaty husitskými vojsky v letech 1432–33.

zámek Kozel – lovecký zámek ležící v rozlehlém krásném parku s několika vyhlídkami

Bezejmenná čajovna – čajovna je hned u zámeckého parkoviště, příjemné místo k odpočinku a osvěžení například výborným domácím ledovým čajem