Praha: trailová běžecká trasa kolem Břežanského údolí

Turistický region
Praha
Kraj
Délka trasy (km)
Povrch
Přírodní terén
Převýšení (m)
807

Celkem náročný trail po svazích Břežanského údolí přes několik krásných vyhlídek.

Trasa se nachází na okraji Hlavního města Prahy. Dostupnost nejlépe autem. Zaparkujete u minozoo ve Zbraslavi na okraji Břežanského údolí. Doporučuji nejdříve doma pečlivě nastudovat mapu, pak celou trasu projít a zkusit si zapamatovat. Snažil jsem se fotit, ale prostředí trasy vypadá v každém ročním období jinak. Trasa je celkem v terénu, nechybí kořeny, šutry a celkem exponované úseky, takže pro ty, co mají kotníky zvyklé z náplavky to bude celkem náročné. Kdo však si však může na území matičky Prahy zaběhnout trail svým charakterem odpovídající horskému terénu?

Z parkoviště se dejte směr Zbraslav, přejděte cestu a po cca 50m vlítněnte do lesa a doslova se vyškabte nahoru kolem plotu. Celkem ostrý začátek. Naroře na kraji lesa po mírném klesání cca 100m narazíte na žlutou turistickou značku (resp. naučnou stezku Keltská stezka). Dejte se po ní nahoru. Držte se ji stále. Trasa má odbočku na Nickerleho vyhlídku (lze vynechat, ale doporučuji). Pozor na suť. Kousek na odbočkou na vyhlídku je nutné sejít z naučné žluté stezky vpravo po vrstevnici (přiložil jsem výřez z mapy) a následně po celkem ostrém sešupu dolů se napojit na zelenou turistickou značku. Té se nyní držte, přeběhnete cestu vedoucí Břežanským údolím a dostanete se až k Hálkovému pomníku. Zde změňte na modrou značku směrem nahoru do kopce až doběhnete na Hradiště – rozcestí s malým Altánkem. Tady se dejte po žluté směrem do Károvského údolí.

Následující úsek budete běžet 2x – jednou dolů a pak zpět nahoru k Hradišti. Po žluté tedy seběhnete dolů, a narazíte na potok. U něj musíte sejít ze značky doleva a běžet kolem potoka proti jedou proudu. Napojíte se na další naučnou stezku. Po té poběžíte tak dlouho, dokud Vás to nevyplyvne na nezpevněné cestě pro auta s modrou turistickou značkou. Na ni naběhněte směrem doprava k zástavbě vilek, přes závoru a první doleva – ulice Na širokém I., nyní váš čeká 850 m rovina (po 400 m přebíháte cestu). Na konci roviny u megavily s velkou hradbou a 5 bezpečnostními kamerami se dáte doleva. cílem je dostat se do Jarovského údolí napravo od vás. Cesta po chvíli odbočuje vpravo dolů.

Jakmile doběhnete dolů do údolí s potokem, ostrá otočka doprava a nyní běžíte v mírném klesání kolem potoka tak dlouho dokud se neobjevíte u prvních domků. Teď bacha, po 100 m od prvního domku narazíte na červenou značku, vede nahoru doleva do strmého kopce. Dejte se po ní a ve druhé levé otočce s ní sejděte a běžte po přirozené pěšince. Po chvíli se objevíte na vyhlídce Zvolská homole – krásný výhled. Na vyhlídce otočka, a po cca 70 metrech vlevo do lesa, seběh dolů a objevíte se na hraně skal nad Vltavou. Bacha exponované, nezakopněte. Jakmile doběhnete dolů dejte se na vlakovou zastávku Jarov, po peróně vlevo směr Praha. Kolem kolejí asi 1 km po červené značce až doběhnete na rozcestník Káranské údolí. Tady doprava po žluté. Asi po 700m zjistíte, že jste tudy běželi dolů, kde jste se pak odpojili. Nyní je to již jednoduché. Stále po žluté značce nahoru na Hradiště a pak dolů kolem kostelíka na parkoviště u minizoo, kde jste nechali auto.

A to je vše přátelé běhu. Užíjte si to, a nezraňte se.