Běžecká trasa: Pražský „prales“

Převážně terénní
Převýšení (m)
147

Trasa probíhá krásnou scenérií Šáreckého údolí. Lesy střídají výhledy na údolí a Prahu.

Začátek trasy je pod schody na rohu ulic Horoměřická a Vostrovského. Sem se dostanete metrem A, tramvají nebo i autobusem.

Vyrazíte nahoru po schodech a zdoláte prvních cca sto metrů po asfaltu až dorazíte k odbočce do leva ulicí Pod Beránkou. Zde minete hřiště, dostanete se do ulice Na Černé hoře, po cca 200 m doběhnete k odbočce na lesní cestu která je na levé straně ulice.

Lesní stezkou poběžíte krásným mladým listnatým lesem a budete se jí dále držet. Cesta vás povede lesem až doběhnete na louku, ve které proběhnete lehkou levotočivou zatáčku. Po pravé ruce vám vyroste skalnaté stoupaní. To můžete buď oběhnout po kamenité stezce, nebo přímo vyběhnout a užít si krásný výhled do Šáreckého údolí. Zejména ve slunečném dni je to úžasné místo. Pokud se vám nechce na vrchol držte se dále stezky a oběhněte ho. Les se mezi tím změnil na borovoakátový porost. Stezka vás skrze další esíčko přivede do mírně stoupající rovinky končící na asfaltu ulice Na Pahoubce.

Ulicí Na Pahoubce běžíte cca 100m až po levé ruce uvidíte vyšlapanou stezku klesající směrem k velkému nedokončenému domu na jedné straně a oplocenou zahrádkářskou kolonií na straně druhé. Toto místo se jmenuje Zlatnice a je turistickým rozcestníkem. Zde se napojíme na červenou turistickou stezku. Ulicí Soborskou vedoucí mezi zmíněnou zahrádkářskou kolonií a vilovou zástavbou doběhnete až dětskému hřišti a napojíte se na vyšlapanou cestu přes hřiště směrem do lesa.

Les je opět listnatý, bukovo-habrový, a držíte se červené turistické stezky. Ta mírně klesá až na „křižovatku“ lesních cest. Před vámi je oplocené hřiště vy odbočíte před hřištěm o 90 stupňů do leva a opustíte turistickou značku (Kdo se chce vyhnout klesání a stoupání, může dále běžet podél hřiště po červené stezce až k rozcestníku U Matěje tam se trasy opět spojí). Běžíte po cestě až se vám po levé ruce otevře prostranství s dalším krásným výhledem do údolí. Cesta vás svede po starých schodech o několik desítek metrů níže. Pod schody se cesta prudce stočí doprava a vede vás víceméně po vrstevnici cca 500 m lesnatou divokou strání, až se začne prudce stáčet doprava a zároveň stoupat přes vrstevnice to, co jsme za poslední usek naklesali. Stoupání končí při napojení na větší cestu, po které se dáme do leva, až za zatáčkou narazíme na schody klesající do leva a křížící naši cestu. Schody přímo přeběhneme a vyběhneme krátkým zářezem v terénu na asfaltový povrch ulice Natanaelka.

Ulicí běžíme dále, mineme po levé straně domek s ptačím krmítkem, na kterém sedí rybář, a vyběhneme kolem živého plotu a zástavbou před rušnou ulici Šárecká. Tu nepřeběhneme, ale zahneme kolem autobusové zastávky a potravin Albert (Zde se napojí ti, kteří běželi dále po červené stezce). Mineme potraviny Albert a běžíme po asfaltovém chodníku stáčejícího se do leva, po levé ruce si můžeme všimnout plastiky sedící dívky. Mineme vápencovou plastiku od Oskara Kozáka a běžíme po chodníku dále do leva. Chodník přejde po pár desítkách metrů v náměstíčko ulice U Matěje, z jedné strany ohraničené dvouposchoďovou farou a z druhé bývalou zemědělskou usedlostí přestavenou v historickém stylu na bytový komplex. Na náměstíčku zahneme do leva mezi Kapličkou a statným Kaštanem na asfaltovou cestu vedoucí přímo ke kostelu sv. Matěje s přilehlým hřbitovem.

Po sto metrech od kapličky zahneme doprava těsně před vchodem na hřbitov a klesneme po asfaltové cestě do lesa z jedné strany a dvory od přilehlých vilek ze strany druhé. Po této cestě mineme schody po levé straně a po lehkém stoupání narazíme na spojení naší cesty s další cestou. Zde odbočíme u domu o 90 stupňů doleva. Po 50 metrech zabočíme doprava a asfaltová stezka se změní ve vychozenou lesní cestu. Zároveň se opět napojíme na červenou turistickou stezku.

Zde se dostáváme do závěrečné části cesty. Ta vede hezkým lesem nad Šáreckým údolím, s mírným stoupáním a klesáním až k cíli trasy na zříceninu Baba. Odsud se můžeme pokochat výhledem na vltavskou zákrutu pod zoologickou zahradou a sídliště Bohnice. Rozprostírá se před vámi celé Dejvice, Holešovice a Letná až k Pražskému hradu a Strahovskému stadionu.

Trasu si můžete libovolně měnit a prodlužovat, možností je nespočet včetně přeběhů z jedné strany údolí na druhou s poměrně velkým stoupáním a klesáním. Tato část Šáreckého údolí je protkána různými cestami a cestičkami a krásnými zákoutími, které nedají několik kilometrů ani tušit že jsme nedaleko, respektive přímo v pražském velkoměstě.