Zdice: běžecká trasa Křivoklátskými lesy přes Vraní skálu

Převážně terénní
Převýšení (m)
574

Okruh nad městem Zdice – užijete si hluboké křivoklátské lesy, výhledy na Berounsko, netknuté vodní toky a jako třešničku na dortu si dáte výběh na Vraní skálu.

Trasa začíná ve Zdicích u kostela Narození Panny Marie z poloviny 18. století, kde měl v roce 1842 svatbu K.J.Erben. Z třetího největšího města okresu Beroun vyběhnete nahoru po žluté směr Černín (do obce zabíhat nemusíte – zhruba po 1,5 km (na hranici CHKO) se vydáte polní cestou a na žlutou se opět napojíte).

Na rozcestí U Boudy se dáte doleva po modré a přeběhnete Hřeben zakončený vyhlídkou a rozcestím téhož jména. Odsud klesání po zelené k Vranímu potoku a dále vás čeká stoupání po žluté k přírodní památce Vraní skála (536,3 m n.m.), která je perlou této trasy. Jedná se o krajinnou dominantu, která se vyjímá mezi množstvím skal a skalek, jenž vyrůstají z náhorní plošiny mezi Zdicemi, Zbirohem a Berounkou. Jde o největší komplex výchozů proterozoických buližníků u nás. Pás skal se táhne v délce kilometru od severovýchodu k jihozápadu a vrcholí vlastní Vraní skalou. Jedná se o 20 metrů vysoký skalní blok, vypreparovaný do pozoruhodných tvarů. Najdou se tu i pseudokrasové jevy. Rozhodně doporučuji vystoupat až na vrchol – výhled stojí za to!

Pokračujete dále po žluté, za rozcestím Král (zhruba po 300 metrech) zatočíte doleva a odbočíte na lesní cestu, která vás dovede až na červenou, po níž seběhnete dolů do údolí Vraního potoka, odsud se dáte proti proudu vodního toku po žluté až k rozcestí V potocích, poté stoupání k vyhlídce a rozcestí Hřeben. Na závěr vás čeká klesání po modré až do města Zdice přes obec Knížkovice.