„Asi ještě Bosu doma nemáš,“ usmívá se zakladatel značky, když se na začátku rozhovoru pozastavuji nad jejich unikátní šikmou čelenkou s domněnkou, že jim tam kus látky chybí a je tedy něco špatně. Mýlila jsem se. Přiznávám, že jsem Bosu doposud neznala, ale už teď je mi jasné, že se tahle mladá česká značka brzy zabydlí v mém šatníku. A brzy si jí všimneš taky. Je jen těžko předvídatelné, jestli to bude ve městě, nebo při sportování. Je příjemné vidět mladé lidi, kteří se nezalekli těžké doby a rozhodli se vyrábět zajímavé oblečení u nás doma.
Začalo to v covidovém období. Bóša už delší dobu zastupoval výrobce značek Mammut, Ortovox a dalších a dlouhodobě se setkával s produkty, které by bylo možné vylepšit, případně vyvinout nové, které tady ještě nebyly. Bylo to pro něj zajímavé období a nelituje ho, protože mu dalo hodně zkušeností. „Na jednu stranu jsem viděl produkty, které se opravdu povedly a X let se vyráběly jen v různých barevných provedeních. Ale na druhou stranu byly i takové, a že jich nebylo málo, které se jen zkusily a už nikdy nedotáhly do finální podoby. Většinou na to nebyl čas nebo z nich firmy necítily rychlý zisk. Stále jsem slyšel slova typu, že jsem jen obchoďák a mám prodávat. A na nové věci že mají vývojové oddělení, tak ať do toho nekafrám,“ říká Bóša. Nejhorší pro něj bylo, když viděl ve světě nádherné funkční materiály, měl nápady, možnosti a nemohl přitom dělat vůbec nic.
K tomu všemu závodil, lezl po horách a cestoval po světě, takže všechny výrobky firem měl na sobě vyzkoušené, znal jejich přednosti a viděl na nich i mouchy. Po pár letech cítil, že v určitém odvětví opravdu ještě existuje díra na trhu a nikdo se jí nevěnuje. To byla základní myšlenka, která ho začala pomalu nahlodávat. Díky tomu, že je od základu vytrvalec s pevnou vůlí, bylo jen otázkou času, kdy správně dozraje myšlenka o vlastní značce.
Během covidu jsem byl stále pozitivní
Když bylo nejhůř a neměl moc financí na start, bral to jako impuls. Říkal si, že většina dnešních velkých a úspěšných značek začínala v těžkém období, ať už z historického nebo ekonomického pohledu, a když bylo jeden víkend v Jizerkách, odkud firma pochází, tzv. tradiční jizerské počasí (tedy hnusně 😊), řekl si, že není čas ztrácet čas prošlapáváním obchodního trhu pro jiné a začne vyrábět oblečení jak pro sportovce, tak pro lidi, kteří chtějí nosit módní a funkční oblečení i v práci.
Hned od startu se potýkal s nedostatkem materiálu, který covidové období přineslo. Dobrého materiálu bylo pramálo, a když byl, dlouho se na něj čekalo. Lidi si Bosu rychle oblíbili i díky tomu, že nemohli do prodejen, začali více sportovat a potřebovali se pořádně dovybavit. „Nebyla to prča,“ vzpomíná dnes Bóša. „Tušil jsem, že covid přinese problém s nedostatkem materiálu. Proto jsme ho v začátku nakoupili více, než jsme původně plánovali, a teď z toho těžíme. Ze zkušenosti víme, že když je kvalitní materiál, dobře se s ním pak pracuje a výroba je rychlá. Tím pádem je zákazník spokojený, že má všechno včas. Pak už věříme, že ho náš produkt nezklame, protože jsme ho ladili a testovali opravdu dlouho, než jsme ho vypustili ven. O což nám v první řadě jde – nedělat polovičatá řešení a rychlokvašky.“
V šikmosti je krása
Velký zlom udělala jejich šikmá čelenka, kterou si oblíbili i muži. Už delší dobu Bóša přemýšlel nad tím, proč převážně ženy mají čelenku skrčenou a ohnutou v zadní části, když si chtějí dát vlasy do culíku nebo uplést cop. Většinou mají krásně barevné čelenky, ale ty vypadají divně a většinou jim nedrží dobře na hlavě. Přišel tedy s materiálem a hlavně se šikmým tvarem, kdy v přední části je čelenka širší, aby chránila čelo a pobrala veškerý pot, a v zadní části je užší. Díky tomu vznikne mezi culíkem či copem a čelenkou dostatek prostoru, aby mohla být po celou dobu krásně rovná. Chlapi si je oblíbili zase kvůli tomu, že jim čelenka skvěle sedí na hlavě a nijak se neposouvá ani při celodenní soupaži na běžkách.
Lenost – blbost
„Je to náš směr, vyvíjet si kolekci, která bude dávat smysl jak funkčně, tak i designově. Máme tým lidí, kteří testují Bosu všude možně po světě, a víme, že určité materiály se hodí pro určitou funkci, a té se držíme. Já sám jsem testoval všechny možné materiály od −35 °C v Laponsku až po vysoké teploty při jízdě na kole v Africe, a tak se snažím na trhu najít ty nejvhodnější materiály, ač to leckdy není jednoduché a často je to únavné. Nechceme totiž dělat kompromisy,“ popisuje Bóša. „Strašně nás baví, když vidíme lidi ráno v pekařství oblečené v našem merinu a odpoledne jedou z práce ve stejném triku na kole domů nebo si jedou ještě zasportovat do přírody. Lidi hledají univerzálnost, a to jim nabídne jedině kombinace těch top materiálů,“ dodává.
| Bosa si pro tebe připravil soutěž! 25. 6. 2023 bude losovat zajímavé ceny ze všech sledujících. Tak neváhej, můžeš taky vyhrát. Stačí je jen sledovat. | ![]() |
