HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Co radí Kilian Jornet všem běžcům ultra?

Co radí Kilian Jornet všem běžcům ultra?

Kilian Jornet je velmi drobný chlapík, který běhá jako natažený na klíček. Přes léto ultratraily, v zimě se z něj stává skialpinista udivující svojí vytrvalostí, nevyčerpatelnou fyzickou kondicí a optimismem. Jeho rady přijdou určitě vhod nejen pro začínající běžce, ale i pro zkušené matadory.

Poctivý trénink a plánování je základ úspěchu

Podle Kiliana, pokud trénujete v horách, může každý den být jiný trénink, což dává běžci větší rozmanitost a zároveň i motivaci. Kilianova týdenní dávka je například 15 běžeckých hodin, při kterých zdolá převýšení až 20 tisíc metrů.

Čtěte také: Petr Solnička radí, jak si stanovit cíle a regenerovat. Obojí je důležité a ani jedno není radno podceňovat.

Neméně důležité je přesné plánování. Každý trénink je třeba si nejen naplánovat, ale také důkladně zaznamenat všechny potřebné údaje. Ty se poté využijí pro analýzu vašich výkonů, abyste se mohli zaměřit na nedostatky, které potřebujete zlepšit. Výsledkem je rovnoměrná výkonnost během celého roku bez velkých výkyvů. Ty totiž ubírají mnoho sil a v důležitých okamžicích pak chybí.

Umět správně jíst a také číst v mapách

Správná výživa a hlavně pitný režim. Další významné téma pro běžce. Zvláště při ultratrailových závodech je důležité mít dostatek energie, která při tak těžkých závodech může být rozhodujícím faktorem pro konečný výsledek. Kilian osobně dává přednost intovým nápojům a energii doplňuje nejlépe čokoládovou pomazánkou.

Orientace v mapách a důsledné prostudování trati patří mezi nejzákladnější dovednosti, co horský běžec musí umět. Právě znalost trati, výškových rozdílů a sledování počasí může ulehčit jak trénink, tak i samotný závod. Rozhodně není radno tyto argumenty přehlížet.

Správná výbava batohu pomůže předejít nesnázím

Do výbavy běžce běhající ultratraily patří podle Kiliana pokrývka hlavy, kvalitní sluneční brýle, teplejší oblečení pro případ náhlé změny počasí, izolační folie, kvalitní čelovky, nádobky na pití a energetické gely pro případ potřeby doplnit energii. Určitě jsou nutné i jiné věci, přesto tyto uvedené by neměly v žádném batohu chybět.

Nezapomínat ani na rehabilitaci, radí Kilian

Běhání v horách je náročné, a proto je nadmíru důležité se starat o své tělo. Strečink, plavání, masáže. To všechno pomůže udržovat vaše tělo v takovém stavu, aby bylo schopné podávat vždy velmi kvalitní výkony. A jak vidíte na videu, Kilianova nejlepší relaxace je pobyt na zahradě v houpací síti.

Kilian Jornet, i přes své mládí, dosáhl ve své dosavadní kariéře významných úspěchů a překonal několik světových rekordů v netradičních a někdy i extrémních závodech.

Celé video se všemi radami si můžete pustit zde:

A jaké video inspiruje vás? Napište níže do komentářů nebo přímo nám do redakce.

Jiří Mašek

Redaktor

Propagátor běhání, organizátor závodů, trenér a vedoucí týmu
vodičů PACEMAKERS a TEMPO MAKERS. Také redaktor píšící články
nejen o problematice běhání. Pořadatel běžeckých kurzů a
tréninků, vyznavač správného běžeckého stylu a zdravého
životního přístupu. Běhá jak na silnici, tak i v terénu, hlavně
v lesích na Šumavě.

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: