HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Proč je dobré běhat po ránu

Proč je dobré běhat po ránu

Také jste ranní ptáčata a běháte za rozbřesku? Nebo spíš noční sovy a honíte kilometry po večerech? Přinášíme vám několik důvodů, proč je lepší si ráno přivstat.

Není nic otravnějšího, než když vám ráno u ucha zadrnčí budík. Že to nesnášíte? Vsadil bych se, že podobné pocity má většina národa. Jenže zkusili jste po rázném zaklapnutí budíku vstát, opláchnout se, obléci běžecké věci a botky a vyrazit se okolo šesté hodiny ranní proběhnout? Doporučuji a prozradím vám, proč je to dobré.

Jestli nyní čekáte, že začnu detailně rozebírat výsledek nějaké sáhodlouhé speciální studie o výhodnosti běhání po ránu, tak se mýlíte. Nabízím opět velmi ucelený pohled na toto doporučení, jež jsem mnohokrát vyzkoušel a otestoval na své osobě a o čem vím, že funguje a přinese pozitivní užitek.

Prohlédněte si i další fotografie k článku…

Už třeba proto, že klasické staré pořekadlo „ranní ptáče, dál doskáče,“má mnohem hlubší smysl, než si mnozí z nás uvědomují. Tuto ranní aktivitu praktikuji již několik let. A i když nevybíhám každý den (není podmínkou), tak musím konstatovat, že po doběhnutí se cítím velmi příjemně po těle a hlavně jsem velmi dobře naladěn. Je to takový zdravý a pohodový start do nového dne, ať už pracovního, víkendového či svátečního.

Po ránu je tělo odpočaté a uvolněné

O ranní aktivitě bylo napsáno též mnoho knih, ať v souvislosti se sportováním, životním stylem či psychikou. Po nočním vydatném spánku je tělo odpočaté, tudíž i stoprocentně připraveno na fyzickou aktivitu. Jelikož i v noci tělo „pracuje,“ tak je třeba po ránu doplnit hlavně tekutiny, doporučuji vodu s citronem. Někteří možná ucítí i jisté signály v oblasti žaludku, čímž si tento orgán žádá o svoji pravidelnou údržbu, tj. porci vydatné snídaně. Těm zase doporučuji si sníst kousek banánu, který se rychle vstřebá a dodá tělu nutné živiny a potřebnou energii.

Ráno není třeba běhat dlouhé úseky natož ještě rychle

Rozhodně není vhodné při ranním běhu trhat rekordy, ať už co se rychlosti týče nebo délky uběhnuté vzdálenosti. Plně postačí vzdálenost mezi třemi až deseti kilometry. Pokud někdo usoudí, že poběží kilometrů více, je to jeho rozhodnutí. Nezapomeňte se před samotným během alespoň několika cviky protáhnout. To je hodně důležité. Rozhodně není dobré vyjít před dveře a okamžitě se rozběhnout navíc ještě velkou rychlostí. Tělo, vlastně svalstvo, je po nočním odpočinku logicky ztuhlé a případným rychlým pohybem může snadno dojít ke svalovému zranění zvláště v době, kdy ranní teploty nejsou dostatečně vysoké.

Ranní sportování, respektive běhání, má pozitivní vliv na psychiku

Sport přináší radost všeobecně, ale tohle předsnídaňové proběhnutí mnohem více. Celkem hezky to shrnul jeden můj kolega, který běhá několik let každé ráno: „Když tak běžím okolo lidských příbytků, přemýšlím, co ti lidé tam za okny dělají? Jestlipak budou mít tak dobrou náladu jako mám já? Určitě nebudou. Příjemně chladný a čistý vzduch, někdy i mlžný opar, pára od úst, téměř nikdo na ulici, jen moje maličkost a běh. No není to ta nejlepší terapie na dnešní přetechnizovaný, uspěchaný a věčně stresový život?“ Myslím, že má v mnohém pravdu a dalo by se těch pozitiv najít samozřejmě ještě mnoho a mnoho.

Protažením těla ihned po ranním probuzení se zrychlí váš metabolismus, takže se rychleji zahřejete na správnou provozní teplotu a rozproudí se vám krev v žilách. Snídaně pak bude chutnat o mnoho lépe a co víc, můžete si dopřát i bohatší a rozmanitější menu. Ne nadarmo se říká, že dobrá snídaně dělá den krásnějším. Po ranním běhu to platí dvojnásob.

Nebojte se změny a zkuste zařadit do svého tréninku i ranní běhy

Chápu, že máte zaběhnutý nějaký ten svůj tradiční ranní rituál a neradi ho měníte a navíc vás čeká cesta do zaměstnání, kde budete dost možná řešit plno nepopulárních úkolů. Jistě máte vše spočítané na minuty, abyste co nejvíce času strávili pod peřinou, o tom jsem také přesvědčen. Přesto si jednou zkuste nařídit svého kohouta (myšleno budíka), aby zakokrhal o hodinku dříve a vyzkoušejte tuto ranní aktivitu. Když ranní proběhnutí zařadíte do svého tréninkové plánu (pravidelně i nepravidelně), zjistíte, že se postupně zlepšují vaše běžecké schopnosti. Nastartujete správně tělo do nového dne a ten (vlastně celý život) se stane pro vás šťastnějším, zdravějším, úspěšnějším a získáte i více energie potřebnou nejen k tréninku, ale i v pracovním procesu, což jsou vlastně takové spojené nádoby.

Veškeré poznatky či názory, které v tomto článku uvádím, jsou vyzkoušeny na základě svých dlouholetých zkušeností, získaných pravidelným běháním na výkonnostní úrovni.

Jiří Mašek

O autorovi – Jiří Mašek

Jiří Mašek, redaktor Světa běhu, je nadšeným běžcem už více jak 10 let, jehož specialitou jsou silniční závody na půlmaraton a maraton. V současnosti je členem týmu vodičů pro závody ze seriálu RunCzech. Pravidelně ale běhá i horské závody, poněvadž má moc rád pohyb v přírodě. Oblíbenou lokalitou, kam jezdí nabírat nejen fyzické, ale i psychické síly, je Šumava a Krušné Hory.

Jiří Mašek

Redaktor

Propagátor běhání, organizátor závodů, trenér a vedoucí týmu
vodičů PACEMAKERS a TEMPO MAKERS. Také redaktor píšící články
nejen o problematice běhání. Pořadatel běžeckých kurzů a
tréninků, vyznavač správného běžeckého stylu a zdravého
životního přístupu. Běhá jak na silnici, tak i v terénu, hlavně
v lesích na Šumavě.

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: