HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz KnihyNaHory.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Výživa v běhu: Specifičnost sportovní výživy

Výživa v běhu: Specifičnost sportovní výživy

Výživa v běhu. Na jednu stranu proklínaná, ale současně zásadní pro výkon v závodě i během tréninku. Na SvětBěhu.cz budeme přinášet každý měsíc řadu tipů, rad a doporučení. Začínáme prvním dílem, kdy autorka Šárka Knížková rozebere specifičnost sportovní výživy od té běžné.

Výživa sportovce je velmi specifická a od doporučení pro běžnou populaci se v mnoha směrech liší. Ať už jde o celkový příjem, poměr jednotlivých makroživin (sacharidy, tuky, bílkoviny) nebo množství vlákniny a jednoduchých cukrů. Oproti běžnému jídelníčku hraje také velkou roli načasování, kdy nelze házet hodinku sem a hodinku tam.

Sportovní výživu by měl řešit ten, komu jde o výsledky a chce se posouvat výkonnostně dopředu. Měl by to být sportovec, který má tréninkový plán, ví, co to je přípravné období a závodní sezóna, rozlišuje trénink a závod. Pokud si jde někdo 3x týdně indiánsky zaběhat, aby byl na čerstvém vzduchu, chce si jen vyčistit hlavu, na závod se přihlásí jednou za rok, protože tohohle vánočního běhu se tradičně zúčastňují s kolegy z práce anebo je pro někoho prioritou shodit při běhání nějaké to kilčo, měl by se řídit doporučeními pro běžnou populaci a sportovní výživu nechat uležet, až na ni přijde čas. Strava je schopná výkon velmi ovlivnit (především ta nevhodná strava negativně), nicméně na druhou stranu je to taková třešnička na několikapatrovém dortu.

Sportovní výživa se snaží o maximalizaci výkonu, komfort při sportu a ideální regeneraci. Zjednodušeně řečeno jde o to, aby byl sportovec schopen předvést výkon, na který poctivě trénoval, a netrápila ho při závodě bublající střeva anebo odpolední kobliha, která ne a ne zůstat na svém místě v žaludku.

Z nákupu. Foto: Tereza Melenová.

Nejen, že se strava sportovce liší podle sportu. Jinak se bude stravovat sprinter, jinak maratonský běžec a jinak bouchač v posilovně. Ale rozdíly jsou i kus od kusu. Co bude vyhovovat jednomu, nemusí nutně sednout druhému. Existují doporučení vycházející z principů fyziologie lidského organismu, ale každý si sám musí vyzkoušet, co mu bude nejvíce vyhovovat a co bude to jeho osvědčené kombo. A pokud chce sportovec zkusit něco nového, měl by to vždy zkoušet během tréninku, a ne dělat nerozumy (prý nejvhodnější spisovné synonymum ke slovu kravina) před důležitým závodem jenom proto, že jedna paní povídala. A další stránkou věci je i nějaká duševní pohoda. Jestliže je někdo zvyklý běhat na klobásu z bufíku, tak když mu bude znenadání proti jeho vůli předložen banán, tak si můžete být stoprocentně jistí, že přes všechny fyziologické zákony rozhodně nezaběhne svůj životní výkon, protože nedostal svoji předzávodní klobásu.

Nicméně podzimní sezóna se již chýlí ke konci, jarní je zatím v nedohlednu, dlouhé zimní večery před námi. Takže možná teď přišel ten nejvhodnější čas se do toho ponořit, trochu experimentovat a dychtivě vyhlížet další články zaměřující se na zdroje energie, stravy před, během i po výkonu, suplementy, úskalí různých způsobů stravování a mnoho dalšího.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: