HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

7 důvodů proč je běh v terénu zdravější než běh po silnici

7 důvodů proč je běh v terénu zdravější než běh po silnici

Také patříte mezi milovníky trailu a přírody? Nebo běháte po silnici? Přečtěte si naše top tipy, proč je lepší běhat v přírodě. Traily mají oproti městu hned několik zdravotních, tréninkových a motivačních výhod.

1. Terén je zdravější a to zejména pro začátečníky

Pro běhání je nutné vybudovat si určitý běžecký základ. Běhání je dnes čím dál tím populárnější, málo se ale mluví o tom, že zejména pokud nejste zvyklí sportovat, je nutné na to jít pomalu a postupně. Často od začátečníků slýchávám věty typu: chtěl jsem začít běhat, tak jsem párkrát vyrazil a teď mě bolí koleno/kotník a záda…. Co dělám špatně? Nebo mají opravdu pravdu ti, kteří tvrdí, že běhání není zdravé nebo zkrátka není pro každého?

Prohlédněte si také další fotografie k článku…

Nemají. Je ale nutné uvědomit si, že pokud jste poslední roky strávili sedavým zaměstnáním a najednou vyrazíte běhat do ulic, pro tělo je to šok a značně traumatická a stresující situace. Kolena, šlachy i vazy se do jisté míry chovají jako svaly… Je nutné je trénovat postupně, aby zesílily a staly se odolnější. Proto je lepší začínat pomalu a teprve postupně zvyšovat vzdálenost a zátěž. Abyste tělu ušetřili velký šok, můžete vyrazit do přírody. Mezi silnicí a lesní cestou je pro klouby, šlachy a vazy obrovský rozdíl. Nerovný terén vás navíc bude nutit dávat větší pozor na techniku a běh do kopce vám jí dokonce může pomoct zlepšit. Tělu tak ušetříte nejen zbytečnou bolest, ale i případné zdravotní komplikace a poskytnete mu dostatečný čas na zesílení. Bez bolesti si navíc běh budete moct víc užít a spíš poznáte jeho kouzlo spočívající v bezstarostnosti.

Čtěte také: Coubertinova nejpodivuhodnější podívaná – z historie prvního olympijského maratonu v Athénách z roku 1896.

2.Kolena a klouby vám budou vděčné

Většina lékařů se shoduje, že běh po měkčím povrchu, jako je například lesní nebo polní cesta, je pro klouby a vazy mnohem zdravější. Zejména pokud vás trápí bolest kolen ale například i zad, měkká lesní cesta by vám mohla od bolesti ulevit. Pokud totiž běháte na silnici, mechanická síla otřesů, které na vaše klouby působí s každým dopadem, je mnohem silnější a může klouby poškozovat.


3.Klenba u nohy nedostává tolik zabrat

Podobně jako u předchozího bodu i klenba u nohy a Achillovka častými silnými mechanickými otřesy, vibracemi a nárazy trpí. To dokazují i lékařské statistiky, podle kterých jsou problémy s kotníkem spolu se zraněním kolene nejčastější problémy běžců. Je 50 – 60% pravděpodobnost, že potkají i vás, proto byste neměli podceňovat prevenci. Přesto, že se dnes vyrábějí technicky stále propracovanější běžecké boty, které s nárazy počítají a tlumí je, problém nikdy nevyřeší úplně. Pokud pro svoje tréninky zvolíte terén, spíš se vyhnete problémům s klenbou a Achillovkou.

4.Při trailu potrénujete více svalů

Na rozdíl od silnice je v přírodě terén nerovný. Díky různým hrbolům, kamenům a kořenům, na které si budete muset dávat pozor, procvičíte nejen rovnováhu, ale navíc také mnohem víc svalů. Balancováním nad nerovným terénem budete posilovat i menší svaly, na které by se jinak nedostalo. Navíc díky tomu, že je terén v přírodě měkčí, budete potřebovat k odrazu víc síly. Trénink v přírodě je tak účinnějším posilováním než na silnici.

5.Poznávejte a objevujte přírodu a své okolí díky běhu

Možná jste už zaznamenali, že dnešní trend i pro sporty v horách se řídí heslem fast and light, tedy rychle a lehce. Tento trend vznikl právě proto, že průkopníci tohoto sportu chtěli během svých expedic a běhů poznat a vidět co nejvíc z okolních krás. Pokud patříte mezi ty, kdo rádi vyráží na čundr, zkuste třeba rychlejší a lehčí verzi s běháním. Díky běhání navíc můžete poznat víc okolí například i na rodinné dovolené. Není nad to si na chvíli odběhnout pročistit hlavu a probádat trochu okolí. Nakonec ale nemusíme ani zacházet daleko. Mnoho z nás sklouzne k tomu, že běháme stále stejné trasy kolem domova. Přitom udělat si z každého víkendového tréninku menší výlet, díky kterému poznáte něco jiného, je nedocenitelným ozvláštněním nejen pro vaše svaly ale i pro psychický odpočinek. Různorodost je navíc jedním z klíčových aspektů efektivního tréninku.


6.Odměňte se překrásnými výhledy

Jako lidé jsme bytosti vizuálně zaměřené, prožíváme především skrze naše smysly. Na rozdíl od hektických městských cest, běh v přírodě vás za vaše zvýšené úsilí odmění nádhernými výhledy a čerstvým vzduchem. To je i jedním z důvodů stále stoupající popularity běhů v horách. Máloco se totiž vyrovná výhledům z majestátních vrcholků na okolí nebo překrásnému zapadajícímu slunci.


7.Lepší motivace a pozitivní psychologické účinky

Nejen díky působení krásných výhledů se lépe uvolníme a vyčistíme si hlavu od každodenních starostí. Podle psychologů je navíc přirozené, že chceme být součástí přírody, ve které se cítíme klidnější a vyrovnanější. V kombinaci s během nám navíc pomáhá soustředit se na dech, vnímat své okolí a být v přítomnosti. Běh se tak pro mnohé stává jakousi formou meditace a mentální i emoční očisty. Lékaři navíc potvrzují, že běh je skvělým pomocníkem při boji s dlouhodobým stresem nebo i klinickou depresí, které jsou v dnešním uspěchaném stylu života čím dál tím častější. Například podle Dr. Jana Hnízdila je hlavním motorem současného běžeckého boomu právě přílišné napětí a stres, který lidi zoufale potřebují ventilovat. To, že se běžci lépe vyrovnávají se stresem potvrzuje i nedávná německá studie, která na základě pozorování odhalila velmi úzký vztah mezi frekvencí sportu a stresovými reakcemi. Studenti, kteří se experimentu účastnili, právě procházeli zkouškovým obdobím a ti, kteří sportovali se vyrovnávali se stresovou zátěží mnohem lépe.

Pro někoho dokonalé uklidnění, pro jiné vybíjení si nahromaděných stresorů a pro další nevyčerpatelný zdroj energie a inspirace, to a mnohem víc nám běhání v přírodě dává.

A proč běháte v přírodě nebo na silnici vy? Napište nám do komentářů vaše top důvody.

Jitka Richterová

Jitka Richterová

Jitka sportuje a běhá vlastně od dětství, pravidelně asi od 12 let. Kromě běhu se věnuje také jízdě na koních a všemožným aktivitám v horách. Po bakalářském studiu na VŠE se chystá na magisterské studium aplikované ekonomie do Innsbrucku i kvůli možnosti běhání v horách, kterému naprosto propadla. Nejraději běhá pomaleji a delší tratě a to při vegetariánské stravě. Jednou by si chtěla zkusit i nějaké ultra. Jitku můžete sledovat také na jejím blogu: http://jitkarichterova.tumblr.com/

Jitka Richterová

Redaktor

Jitka sportuje a běhá vlastně od dětství, pravidelně asi od 12 let. Kromě běhu se věnuje také skialpinismu. Po bakalářském studiu na VŠE přešla na magisterské studium aplikované ekonomie do Innsbrucku i kvůli možnosti běhání v horách, kterému naprosto propadla. Nejraději běhá pomaleji a delší tratě a to při vegetariánské stravě. Chtěla by se víc věnovat i závodům ultra.

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: