HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

JARNÍ DETOX podle Kateřiny Kašparové:“Připravte své tělo na novou sezónu“

JARNÍ DETOX podle Kateřiny Kašparové:“Připravte své tělo na novou sezónu“

Jarní detox – než se přejde rovnou na věc, je dobré vysvětlit si oba pojmy. Každý ví, že jaro je roční období následující po zimě. Odhazujeme oblečení při tréninku, vyndáváme pomalu kraťasy a tílka a především, energie stoupá. Příroda se probouzí, vše je zelené… je to jaro, s nímž jsou spojena naše játra, která jsou na svém vrcholu, očišťují se po zimě, kdy jsme shromažďovali zásoby, které byly nutné na zahřátí a vydání většího množství energie.

A teď na ten detox. Jedná se o očištění organismu a jednotlivých orgánů od toxických látek. Můžete být několik dnů bez tuků, bez bílkovin, držet rýžový půst, půst jen o tekutinách. Sama jsem před lety zkusila půst, kdy jsem celý měsíc jedla jen ovoce a zeleninu a pila šťávy z nich. Cvičila jsem samozřejmě i při tomto půstu, ale rozhodně jsem neběhala velké objemy. Pokud se tělo čistí, je to proces, kdy se „něco“ děje. Předem vám nikdo neřekne, co se bude dít a jak se to projeví. Takže pokud se rozhodnete k půstu, počítejte s čímkoli i s tím, že to bude mít vliv na vaše běhání, to je téměř jistota. Já měla horečky, otoky, únava byla samozřejmě značná. Rizikem je, že pokud nebudete mít na detox dostatek času a prostoru, může být více stresující než prospěšný. Osobně půst držet nebudu, upravím přirozeně stravu, která je vhodná pro jarní období a zároveň mi pokryje denní výdej energie. Pokud chcete pro sebe něco udělat a mít pocit, že jíte lépe, odlehčeněji, uberte maso a přidejte zelenou zeleninu. A rozhodně omezte rychlá občerstvení a polotovary. Pokud chcete zajít dále, uberte na trénincích, odpočívejte, rýže, zeleninka, nebo dokonce jen šťávy a čaje.

Takže tímto k půstům (detoxu) a dále jdeme na jaro a to, jak se stravovat. Chcete mít energii a běhat snad čím dál lépe, nebo ne?

Po zimě máme trochu větší zásoby tuku. Záleží i na tréninkových jednotkách, které máme v nohách, ale pro zimu je toto charakteristické a není to ani škodlivé. Takže jaro, ubrat tuk, ubrat maso, pokud nejste zcela závislí. Věděli to už předci, masopust asi znáte, 40 dnů, kdy se maso nebaští, ryby se jíst mohou. Toto osobně já nedám, já jím maso jednou týdně a zůstanu u tohoto modelu i nadále.

TIP: Přečtěte si také článek KATEŘINA KAŠPAROVÁ : Buď běhejte rychleji, nebo ušetřete čas jinde

Jak bylo řečeno, orgánem jara jsou játra. Ta mají mnoho funkcí, pro běžce je podstatná funkce skladování krve, která právě z jater putuje tam, kam tělo potřebuje. Nefungují-li játra, jak mají, trpí tím šlachy. Nic příjemného a poměrně dlouho se to léčí. Játra jsou rovněž nejdůležitější metabolický orgán, který řídí jak přeměnu tuků, tak detoxikaci těla. Takže opět, nefungují-li, jak mají, nejen šlachy nejsou nic moc, ale zároveň se objeví toxické látky v těle.

Co játrům nesvědčí?

Především chemická zátěž, kterou můžeme konzumovat právě ve stravě, konzervované potraviny, jejich přibarvování, stabilizátory. Kumulace škodlivin vadí játrům více než jednorázová větší otrava. Pozor také na plesnivé ořechy. Chcete-li mít játra v pořádku, omezujte s teplejšími dny pečivo a pečené potraviny, to hlavně v létě. A pomalu omezujte živočišné potraviny – uzené, pečené, smažené…a to, že stres škodí netřeba zmiňovat, že? Jo a alkohol to samé.

Čím játra posílit?

Přidat na zelenině. Zelená zelenina prospívá játrům, její barva „zelená“ odpovídá stoupající energii, takže listová zeleninka. Vhodné je její lehké napařování a vaření, kvašená zelenina je pro játra více než prospěšná. Stačí si ji dát lžíci k jídlu.

Divoká zelenina – kopřivy (čistí krev, kdo má málo železa, nasbírat), pampelišky, podběl a podobné, mají potřebnou energii na jaro. Kdo má možnost nasbírat, lepší než kupované. Nebojte se strávit u sbírání trošku více času a myslet na sušení bylinek na sezónu, Vital air (ETA) suší skvěle díky funkci air flow, suší rychle a chytře, ušetří vám energii.

ETA

ETA, a.s.

Tradiční česká značka ETA, která má na našem trhu nezastupitelné místo, vybavuje domácnosti spotřebiči, a přináší do nich radost a užitek více než 75 let. Jako jediná firma u nás, má vlastní zkušebnu, ve které zajišťuje vysoký standard výrobků i servisu svých produktů. Sleduje trendy u nás i ve světě a nabízí inovativní řešení, díky kterým její produkty fungují v každé domácnosti. Značka ETA věnuje také velkou pozornost designu svých produktů, což z nich dělá jedinečné a praktické pomocníky pro každý den.

Kdo má rád pohanku, ubere ji, přidá např. více kukuřice a dlouhozrnná rýže střídá pomalu kulatozrnnou.

Naklíčené luštěniny a bylinky, řeřichu zvládnete naklíčit určitě také. Nemusíte kupovat nakličovací misky, stačí sítko.

Kyselost je rovněž vhodná, to souvisí i s kvašenou zeleninou. Takže jablečný ocet, vinný ocet.

První pomoc je zředěný jablečný ocet s vodou a popíjíme. Tento „lahodný“ nápoj uvolní játra.

Zařaďte bylinné čaje z kopřiv, pampelišek, ostropestřce a dalších. Vodu nevařte do bodu varu, stačí na 70-80 stupňů. Používám k tomu konvice Crystela (ETA).

Dělejte si domácí zeleninové limonády. Blender G21 vám pomůže při přípravě nejen domácích limonád, ale také domácího oříškového másla.

Sbírejte bylinky, medvědí česnek, petržel, pažitku. Jsou zdrojem železa, vitamínu C a vitamínů ze skupiny B.

Superpotraviny na jaro?

Mladý ječmen, spirulina, chlorella. Dřív jsem zelený ječmen užívala, nyní jím co nejvíce zeleného ze zahrady. 100 g zeleného ječmene obsahuje 396 mg Mg (hořčík). Kolik toho ječmene za den ale přijmeme? 20 g? Tudíž necelých 80 mg Mg. Banán má kolem 32 mg Mg. Podobné to je s chlorellou obsahující tryptofan, který lze nalézt také v dýňových semínkách. Avšak její čistící účinky pro organismus jsou nepopíratelné. Spirulina organismus posiluje a vyživuje. Každá z potravin má odlišné účinky, které se nevylučují, ale naopak posilují. Osobně nyní neberu žádnou z uvedených „superpotravin“, snažím se jíst potraviny, které jsou „super“, protože jsou to prvopotraviny.

Ať už jste vyznavači a požívači jakýchkoli druhů potravin, ať milujete maso nebo nesnášíte „to zelený“, zamyslete se nad tím, zda berete tolik, kolik dáváte. Zda tělu vracíte to, co po něm požadujete. Protože podávat výkony bez kvalitního paliva nelze. Rozhodně ne dlouhodobě, ona se chvilková nerovnováha ustojí, ale dlouhodobě se jedná o neudržitelný stav. A ještě něco, nečekejte výsledky hned, nastavte si pravidla, respektujte roční období a prostředí, ve kterém žijeme, a mějte trpělivost.

Katka Kašparová

Katka Kašparová

Ing. Kateřina Kašparová, Ph.D., ekonomka bez stálého zaměstnání, držitelka českého rekordu na 12 hod 133 km, reprezentantka ČR v běhu na 100 km a 24 hod, která žije svůj sen a letos si ho splnila 2. místem na Spartathlonu (246,8 km, 27:47:16). Vše co dělá, tak dělá s nadšením a úsměvem. Učení matematiky i vaření a samozřejmě také běh. 🙂 Na instagramu sdílí část svého snu pod pseudonymem UltraKatka.

Kateřina Kašparová

Redaktor

Miluji běh, miluji matematiku a žiji si svůj sen. Jedním sen byl Spartathlon (246 km), kde jsem doběhla do Sparty na 2. místě. Jsem držitelka národního rekordu na 12 hod 133 km, reprezentantka ČR v běhu na 100 km a 24 hod. Vše, co dělám, tak s nadšením a úsměvem a ráda to přenesu i na druhé. UltraKatka, Ing. Kateřina Kašparová, Ph.D

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: