HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

ROZHOVOR s Petrou Veselou: Překážkové běhy jsou nové výzvy

ROZHOVOR s Petrou Veselou: Překážkové běhy jsou nové výzvy

Popularita extrémních překážkových závodů je na vzestupu a úspěchy českých atletů v této disciplíně jsou čím dál více vidět i za našimi hranicemi. Pojďme se podívat zblízka na jednu naši úspěšnou OCR atletku, která je velice sportovně nadaná a může se pyšnit nejedním velkým úspěchem.

V rozhovoru s Petrou Veselou se dozvíte, co vlastně takový závod obnáší a jak se na něj lze připravit. Petra nám také prozradila, jaká cesta ji k těmto závodům přivedla, jak vypadá její příprava a na který ze svých úspěchů je nejvíce hrdá.

U OCR závodů je nutná komplexní kondice

Petro, jak ses dostala k OCR závodům? Kdo Tě k tomu přivedl? A jak dlouho se jim věnuješ?

Začalo to naprosto nevinně. Zahlédla jsem jednou na FB videozáznam ze závodu Spartan Race v Liberci. Spadla mi z toho brada a řekla jsem si, že tohle chci rozhodně zkusit. „Army drill“ ve mně vždy vyvolával velký pocit vzrušení a napětí. Je to už 5 let, kdy jsem okusila první závod (Valčianska dolina 2014), ovšem ty pocity byly tak intenzivní, že mi přijde, jako by to bylo jen pár týdnů zpět. A i když jsem se po svém prvním závodě dušovala: „Tak tohle už nikdy“, přece jen se ve mně něco zlomilo a tím probudilo mého závodního ducha. Celé mládí jsem závodila v běžeckém lyžování. Po 7 letech nezávodní pauzy jsem díky prvnímu závodu znovu dostala chuť dát životu další náboj a oprášit svou kondici. Každý následující závod se pro mě stával motivací na sobě pracovat více a více a výsledky se dostavily překvapivě velice brzy. Byl to hned druhý závod Spartan Race, kde jsem vybojovala 2. místo. V následující sezóně jsem už jela reprezentovat Českou republiku na Mistrovství světa ve Spartan Race do USA.

Prohlédněte si i další fotografie k článku…

Proč zrovna tahle disciplína? V čem Ti vyhovuje?

Je to disciplína, která vyžaduje celkovou komplexnost kondice. Musíte být rychlý, vytrvalý, mít sílu a koordinaci. A já jsem člověk, který nemá rád stereotyp. Extrémní překážkové běhy vám budou vždycky dávat nové výzvy a vždycky se najde něco, na čem je dobré v tréninku zapracovat, ať už je to úchopová síla či balance. Pak je tu ještě jiný faktor, a to je skvělá komunita lidí, která se v tomto sportu pohybuje.

Co Ti na OCR závodech nejvíce sedí a s čím máš naopak problém?

Já jsem celkem ranař oproti jiným holkám a většinou boduji na silových věcech. Problém mám naopak na balancích. Sice je většinou zdolám, ale ne zrovna ladným stylem.

Jak přesně takový závod vypadá? S jakými disciplínami se při něm můžeme setkat?

V závodě se vždy běhá a překonávají se náročné překážky, jako je různé přeručkování, přeskoky, šplhy, plazení, hod na terč, plávání, tahání břemen, balanc…

Kalhoty CRAFT Delta Warm 2.0

Produktový tip Petry Veselé:  Kalhoty CRAFT Delta Warm 2.0

Dámské mírně zateplené kompresní elaťáky budou vaším tréninkovým nebo i závodním parťákem v chladných podmínkách. Přestože je zde použitý materiál Lycra Sport Energy, jsou kalhoty z vnitřní strany zatepleny jemným brushem. Na spodní části nohavic jsou reflexní prvky viditelné ze všech stran.

Cena: 1 990 Kč

Více na www.craft.cz

Trénink musí hlavně chutnat!

Jak vypadá Tvá příprava? Kolikrát do týdne máš silový trénink a jaký? Jak trénuješ vytrvalost?

OCR si žádá všestrannost, a od toho se odvíjí moje příprava. Většinou absolvuji 5 tréninků týdně. Nejvíce mě baví kondiční tréninky pro posílení celého těla a rozvoj kondice (kruhový trénink, tabata, crossfit…). Často mě můžete také potkat, jak někde visím na hrazdě. Dále zařazuji běžecké tréninky, buď nějaký delší pomalý běh na regeneraci, nebo se ráda proháním do kopců. V létě ráda vyrazím na kolo nebo brusle. Razím pravidlo, že trénink musí hlavně chutnat, a že se má tělo poslouchat. Spoustu svých tréninků nemám striktně nalajnovaných, ale rozhoduji se až podle aktuálního rozpoložení.

Jak by se měl připravovat na OCR závod člověk, který se závody tohoto ražení začíná?

Tyto závody mají různé náročnosti. Ta nejméně náročná vzdálenost může mít okolo 5 km a cca 15 překážek. Jsem toho názoru, že tuhle náročnost je schopen absolvovat jakýkoliv zdravý jedinec, bez jakékoliv velké přípravy. Samozřejmě pokud chcete podat nějaký výkon, měl by tomu předcházet pravidelný trénink alespoň 3x-4x týdně jednu hodinu. Ideálně kombinace běhu a posilování.

A jak by se měl připravovat člověk, který by chtěl takovýto závod vyhrát?

Je potřeba mít komplexní přípravu, na rozvoj vytrvalosti, rychlosti, síly a koordinace těla. A k tomu je třeba mít spoustu vědomostí, jak tyto oblasti rozvíjet. Buď ty vědomosti máte a aplikujete je na sebe, anebo si najmete trenéra, který Vám plán sestaví na míru. Tohle z Vás šampióna ještě neudělá, ale spousta sportovců trénuje neefektivně. A pokud chcete na vrchol, musíte se orientovat ve skladbě tréninků a začít stavět na dobrých základech. Pak už je to jen o Vaší vůli, o tom jak moc to chcete a co všechno jste pro to schopni obětovat.

Kolik takových závodů se dá absolvovat za sezonu a jak dlouho trvá tělu, než zregeneruje?

Sezóna trvá skoro celý rok. Přes zimu je méně závodů, ale v podstatě téměř každý týden můžete nějaký závod absolvovat. Pak už jen záleží, co od toho očekáváte. Někdo jde za zážitkem a kvantitou, někdo za kvalitou výsledků. Pokud jste trénovaní, ze závodu se oklepete do dvou dnů. Ale pokud chcete sázet na kvalitu, je lepší si vypíchnout pár závodů, na kterých vám záleží, a pokusit se naladit formu na ně.

Hlavní cíl je udržet si radost z pohybu a vydat ze sebe maximum…

Jakou používáš výbavu? V čem se Ti nejlépe závodí?

Mám boty Inov-8 x-talon 212 a nedám na ně dopustit, a od Craftu mám samozřejmě celou výbavu. Asi nevypíchnu jednu konkrétní věc, celkově mě baví jejich variace funkčnosti, díky níž se člověk oblékne kvalitně do jakéhokoliv počasí. Jinak mám od Craftu závodní dres šitý na míru. Můžete mě v něm vidět na většině fotek ze závodů. Takže ten pro mě tvoří ideální závodní kombinaci: je funkční, prodyšný a rychleschnoucí. Taky využívám CEP kompresky, podkolenky a rukávky. Craft závodní mini ledvinku, kde nosím výživu při závodě.

Jaký je Tvůj vysněný cíl? Čeho bys chtěla v nejbližší době dosáhnout?

Nedávám do toho 100 %, tak logicky neočekávám 100 % zpět. Mým hlavním cílem je udržovat si neustálou radost z pohybu a závodění a pracovat na zlepšování své kondice. Závodní výsledky jsou až na druhém místě, ale každá medailová příčka potěší a snažím se jich samozřejmě urvat co nejvíce, a vydat tak ze sebe maximum.

Na jaký svůj úspěch (vítězství) jsi nejvíce pyšná?

Největší úspěch? Snad můj první závod, kdy jsem zvedla zadek z gauče a šla do toho úplně po hlavě a bez přípravy. Úspěch je nebát se a vykročit do neznáma. Tenkrát to byl pro mě velký krok. Ale pokud to mám brát výsledkově, tak určitě 15. místo na Mistrovství světa v USA.

Jak vypadá kvalita závodů v České republice v porovnání se světem?

Organizátorů extrémních překážkových běhů je v ČR už opravdu spousty a rozhodně se tu nemáme za co stydět a můžeme je srovnávat s těmi nejlepšími v zahraničí. Tomu odpovídají i výsledky, které čeští reprezentanti na zahraničních závodech předvádějí. Velice často se pohybují na předních příčkách.

Bunda CRAFT Urban Fuseknit

Produktový tip Petry Veselé:

Bunda CRAFT Urban Fuseknit

Dámská běžecká bunda netradičního vzhledu. Zaujmou především rukávy a záda pletená technologií Fuseknit. Rukávy díky zvolené technologii přinášejí zvýšený komfort a volnost pohybu díky své elastičnosti a zároveň vynikající parametry odvodu potu. Zároveň však bunda ochrání proti nepřízni počasí díky membráně VentAir Wind na přední straně trupu. Využijete ji především v období podzimu, či jara.

Cena: 2 490 Kč

Více na www.craft.cz

V týmu je radost z výsledku mnohonásobná!

A co konkurence v těchto extrémních závodech, motivuje Tě?

Konkurence jde každým rokem nahoru, a i když jsou to někdy řádné bitky, tak je to přesně to, co závod dělá závodem. V tomhle vždycky bude platit, že čím větší konkurence, tím víc chutná jakákoliv výhra. Prohra sice bývá hořká a někoho to může zničit, ale pro mě je to právě to, co mi zvedá zadek z gauče a žene vpřed.

Jaké to je závodit v týmu? Vyhovuje Ti závodit spíše v týmu, nebo jako jednotlivec?

Z velké části běhám jako jednotlivec, přece jen je u nás v týmu pořád více rychlejších borců, než jsem já. Ale na pár závodech jsem si mohla vyzkoušet, jaké to je běžet přímo za tým. Rozdíl je v tom, že v týmu to není jenom o vás a cítíte určitý pocit zodpovědnosti, který vás vyhecuje, a i radost z výsledku je potom mnohonásobná.

Co se týče výživy, máš nějaký speciální jídelníček, dodržuješ nějaké zásady sportovní výživy? A co při závodech? Jak doplňuješ energii?

Základ mám postavený na minimálně 5 jídlech za den. Snažím se udržovat rovnováhu mezi cukry, tuky a bílkovinami, kdy v dopoledních hodinách převažují cukry a s postupem dne jejich poměr snižuji. Téměř každý den na mém stole najdete ořechy, maso, zeleninu, ovoce, ovesné vločky…. Snažím se vyhýbat smaženému jídlu a příliš konzervovaným potravinám. Ráda si vařím z kvalitních surovin, abych měla plné vědomí o tom, co do sebe dostávám. Ale ráda si i zamlsám, a ke kávě nikdy nesmí chybět oplatek.

V závodě se pak suplementace odvíjí od vzdálenosti trati. Na dlouhou vzdálenost používám různé gely pro doplnění cukrů a také magnezium proti křečím.

Stejně tak je to u tréninků. Pokud jedu velké dávky, je dobré podpořit regeneraci různou kombinací aminokyselin, vitamíny, kloubní výživou, ale hlavně nezapomínat doplňovat energii kvalitními cukry, tuky a bílkovinami. Suplementace má být doplněk ke kvalitní stravě, aby pak fungovala stoprocentně.

OCR nás učí nebát se, překonat svoje limity a bojovat až do konce

Proč myslíš, že běžce lákají závody tohoto typu?

Jde zejména o to, že v životě musíme často čelit spoustě překážkám, které mnohdy přijdou, aniž bychom je čekali a byli na ně dostatečně připraveni. A o tom jsou i extrémní překážkové běhy. Mnohdy do poslední chvíle nevíme, čemu všemu budeme muset při závodě čelit a jaké překážky budeme překonávat. Až při závodě zjišťujeme, zda na ně vůbec máme. Hlavní podstata je tedy o tom, že se naučíme nebát, překonávat svoje limity a bojovat až do konce.

Jaký byl Tvůj nejnáročnější závod a proč?

Zřejmě moje první Mistrovství světa ve Spartan Race v Americe. Myslím si, že to bylo ale zejména tím, že vysoká nadmořská výška v kombinaci s dlouhými kopci je náročná sama o sobě, a k tomu jsme vyfasovali extrémně těžké břemena k tahání. Jejich váha mě zaskočila asi nejvíce. U evropských Spartan Race jsem se s takovými váhami nesetkala a daly mi pořádně zabrat.

Objevila jsi už své fyzické hranice?

Tohle je těžká otázka, člověk si totiž mnohdy pomyslel, že rychleji už by to nezvládnul, těžší břemeno už by nezvednul, a pak překoná limity, o kterých si myslel, že zůstanou nepřekonány. Fyzické hranice jsou zejména limitované vaší vlastní psychikou, a tam je vždy prostor na zlepšení. Nicméně nikdy jsem se dlouhodobě nevěnovala lámání svých fyzických hranic a vzhledem k tomu, že nepatřím mezi držitele světových rekordů, věřím, že mám ještě hodně velké rezervy v mnoha směrech.

Petra Veselá

Petra Veselá

Petra je nejen chytrá, ale i velice sportovně nadaná. Je závodnicí Craft týmu a na startovních polích OCR závodů je to již známá firma. Mezi její největší úspěchy patří:3.místo – Mistrovství České republiky v OCR jednotlivci
1.místo – Mistrovství České republiky v OCR štafety ženy
Mistryně Evropy v týmovém závodě Spartan Race
15. místo Mistrovství světa ve Spartan Race.

Klára Mirvaldová

Redaktor

Běžkyně, milovnice hor a vítězka několika horských závodů a ultramaratonů, která má praxi nejen s dlouhými běhy, ale i krátkými silničními závody a maratony. Mimo běh se věnuje outdoorovým sportům, zdravému životnímu stylu a výživě.

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: